کد خبر 112839
۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
۱۰ تیم پهپادی در اختیار سازمان‌های امدادرسان

پرشین خودرو: رییس سازمان فضایی ایران از راه‌اندازی بیش از ۱۰ ایستگاه ارتباطات ماهواره‌ای در مناطق سیل‌زده با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: به منظور پایش بهتر این مناطق با همکاری بخش خصوصی ۱۰ تیم پهپادی برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده به این مناطق اعزام شدند و داده‌های آن در اختیار سازمان‌های امدادرسان قرار گرفت.

به گزارش پرشین خودرو، دکتر مرتضی براری با اشاره به اقدامات سازمان فضایی برای مدیریت بحران سیل اخیر افزود: از روز ۲۶ اسفندماه سال گذشته با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پایش‌های ماهواره‌ای خود را بر روی مناطق در خطر سیل متمرکز کردیم.

وی انتشار اولین تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده را مربوط به روز ۲۶ اسفندماه سال گذشته ذکر کرد و ادامه داد: این تصویر از سیل استان گلستان بود و در روز ۲۸ اسفند اولین تصاویر سیل و آب گرفتگی "آق قلا" را منتشر کردیم.

براری با بیان اینکه در این تصویر میزان حجم آب سیل و میزان خسارات وارد شده بر اثر جاری شدن سیل را برآورد کردیم، اظهار کرد: علاوه بر آن میزان پیشروی سیلاب‌ها نیز از سوی سازمان فضایی اعلام شد و این داده‌ها را در اختیار وزارت کشور، ستاد مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر و سازمان‌های ICT استان‌ها قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه پایش‌های این سازمان در خصوص سیل "گمیشان" انجام شد، افزود: قبل از شروع موج دوم بارندگی‌ها، ما مناطق غرب کشور مانند استان‌های کرمانشاه و همدان را پایش کردیم و مناطقی که احتمال وقوع سیل در آنها وجود داشت، برای ستاد مدیریت بحران اعلام شد.

رییس سازمان فضایی ایران مناطق با پتانسیل سیل را عمدتاً مناطق کوهستانی دانست و گفت: علاوه بر آن تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را رصد کردیم و میزان افزایش سطح آب این حوضه‌های آبریز را برآورد کردیم که از آن جمله می‌توان به دریاچه ارومیه اشاره کرد.

وی پایش تالاب "گاوخونی"، دریاچه هامون، دریاچه "طشک"، "جازموریان" را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر کرد و یادآور شد: این سازمان از روزهای اول بارندگی‌ها در مناطق جنوبی کشور و به ویژه در خوزستان اقدام به پایش وضعیت سدهای "کرخه" و "دز" کرد و اطلاعاتی در زمینه میزان آب پشت سدها به دست آورد، ضمن آنکه مناطقی با پتانسیل سیل بالا را مشخص کردیم و این داده‌ها را در اختیار مسوولان قرار دادیم.

 

اعزام تیم‌های پهپادی به مناطق سیل‌زده

رییس سازمان فضایی همچنین از اعزام تیم‌های پهپادی به پلدختر خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم پهپادی به مناطق سیل زده اعزام شده است که یکی از این تیم‌ها مربوط به سازمان فضایی است و مابقی مربوط به شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه می‌شود.

وی ماموریت این پهپادها را تصویربرداری از مناطق سیل‌زده عنوان کرد و افزود: تصاویر دریافت شده از طریق پهپادها مکمل تصاویر ماهواره‌ای هستند و از آن برای پایش‌های دقیق‌تر استفاده می‌شود.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصاویر پهپادی داده‌هایی در خصوص حجم و وسعت سیلاب‌ها ارائه می‌دهد. این تصاویر سازمان‌های امداد رسان را از میزان تخریب مطلع می‌کند.

پس از بارندگی‌های هفته اخیر، سه دریاچه "طشک"، بختگان و مهارلو در استان فارس آبگیری شدند.

 

سیل

 

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای دریافت شده در مرکز فضایی ماهدشت سازمان فضایی ایران، آخرین وضعیت و میزان مساحت آب این دریاچه‌ها از سال ۹۶ تا تاریخ ۷ فروردین ۹۸ به این شرح است:

 

سیل

 

منبع: ایسنا

کد خبر 112839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha