کد خبر 112840
۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
رونمایی از ۱۱۴ دستاورد جدید هسته‌ای

پرشین خودرو: همزمان با سالروز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رئیس جمهور ۱۱۴ دستاورد هسته ای رونمایی شد.

به گزارش پرشین خودرو،  در سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای که هم اکنون در سالن اجلاس تهران در حال برگزاری است، ۱۱۴ دستاورد جدید هسته‌ای با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور رونمایی شد.

لازم به توضیح است که رئیس جمهور ۴ طرح را نیز به صورت ویدئو کنفرانس و ۵ طرح را در سالن اجلاس تهران رونمایی کرد.

۱۰۵ دستاورد هسته‌ای نیز در نمایشگاهی در جوار سالن اجلاس تهران به نمایش گذاشته شده است، رونمایی شد.

در سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای که هم اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، دستاورد جدید هسته‌ای با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور رونمایی شد.

طرح‌هایی که به صورت ویدئو کنفرانس آغاز به کار کرد

۱- نصب زنجیره ۲۰ تایی سانتریفیوژ IR6 در مجتمع نطنز

رئیس جمهور در فرمان آغاز به کار این دستاورد گفت: این دستاورد، دستاورد بسیار بزرگی برای ملت ایران است. به نام خداوند بزرگ و با توسل به روح حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) آغاز نصب زنجیره ۲۰ تایی ماشین سانتریفیوژ IR6 در سایت شهید احمدی‌روشن را اعلام می‌کنم.

۲- مرکز ملی مهندسی و فناوری ایران در سایت فردو

روحانی در فرمان به نام خداوند بزرگ و با توسل به روح پرچمدار ابی عبدالله الحسین قمر بنی هاشم (ع) راه اندازی مرکز ملی مهندسی و فناوری ایران در سایت فردو را آغاز بفرمائید؛ علی برکت الله.

 

فناوری هسته ای

 

۳- مرکز مدیریت غنی سازی پسمان های غنی سازی

رضایی استاندار اصفهان درباره این دستاورد گفت: در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن پس از راه اندازی و بهره برداری از زنجیره‌های غنی سازی، تولید مقادیری از پسمان پرتوزا و برخی از نیازهای دیگر، طراحی و ساخت مرکز مدیریت غنی سازی پسمان های غنی سازی به منظور جمع آوری پسمان ها، طبقه بندی، پیش آمایش، آمایش، آماده سازی، تثبیت و انبارش موقت پسمان های جامد پرتوزا، عملیات رفع آلودگی از ماشین‌های سانتریفیوژ و سایر تجهیزات فرآیندی در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهور در فرمان آغاز به کار مرکز مدیریت غنی سازی پسمان های غنی سازی گفت: بسیار برای همه ما خوشحال کننده است که سایت نطنز یک بخش مهم آن تکمیل می‌شود و افتتاح شد. پارسال بخش اختلاط آن افتتاح شد و امسال بحث پسمان داری که جزهای لاینفک غنی سازی در نطنز است. به نام خداوند بزرگ و با برکت ایام مبارک ماه رجب و اعیاد شعبانیه راه اندازی واحد رفع آلودگی و مدیریت پسمان سازی در سایت نطنز را آغاز بفرمائید؛ علی برکت الله.

۴- راه اندازی و بهره برداری از شتاب دهنده خطی پزشکی با عنوان «امید»

طاهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره این دستاورد گفت: این پروژه با همکاری سازمان انرژی اتمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به بومی سازی دانش فنی و ساخت دستگاه شتاب دهنده الکترون خطی پزشکی شدیم.

روحانی در فرمان آغاز به کار گفت: با تشکر از زحماتی که این سازمان در زمینه سلامت مردم فعالیت می‌کند و این طرح در زمینه پزشکی استفاده می‌شود، به نام خداوند بزرگ و با توسل به سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) طراحی و ساخت شتاب دهنده خطی و پزشکی در اصفهان، شهرک سلامت را افتتاح بفرمائید؛ علی برکت الله.

طرح‌هایی که در سالن اجلاس تهران رونمایی شد

۱- چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی؛ این دستاورد در فنّاوری کوانتومی که در حوزه‌های محاسباتی، مخابراتی، زیستی و حسگرها کاربردهای گسترده‌ای دارند.

۲- «ایتریوم ۹۰»؛ این دستاورد برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیوداروها است که یکی دیگر از توفیقات ارزشمند و در خورِ توجّه صنعت هسته‌ای است.

۳- تولید اکسیژن ۱۸ با ظرفیت صد کیلوگرم در سال به منظور تهیه رادیوایزوتوپ FDG برای استفاده در دستگاه پرتو تشخیصی پت اسکن.

۴- طراحی و ساخت طیف‌سنج پیشرفته FTIR به منظور اندازه‌گیری ترکیبات ایزوتوپی محصولات مرتبط با آب سنگین.

۵- طراحی و ساخت سانتریفیوژ زونال پیوسته در راستای گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه پزشکی و سلامت

منبع: مهر

کد خبر 112840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha