قطعه سازان خواستار معافیت 2 ساله بیمه و مالیات شدند / تسهیلات ارزی قطعه سازان خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت شود

پرشین خودرو: با اجرایی شدن بخشی از تسهیلات مالی دولت در سال گذشته قطعه سازان در پایان سال 97 نسبت به پاییز رشد 3 برابری تولید را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: افت 70 درصدی تولید و بیکاری و تعدیل 140 هزار نفری در این صنعت موجب شد تا قطعه سازان سال سختی را پشت سر بگذارند و بحران تولید و قیمت را در سال گذشه تجربه کنند.

مازیار بیگلو که در همایش بزرگ قطعه سازان کشور سخن می گفت، افزود: با وجود تمام مشکلات، سال گذشته 2 دستاورد مهم در بخش اصلاح روند قیمت گذاری و حذف شورای رقابت و همچنین مصوبه 11 هزار میلیارد تومانی اختصاص تسهیلات دولت را برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به همراه داشت.

وی در ادامه بخش مهمی از مشکلات قطعه سازان در سال گذشته را ناشی از افزایش 2و نیم برابری قیمت مواد اولیه ظرف 8 ماه عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن بخشی از تسهیلات مالی دولت در سال گذشته قطعه سازان در پایان سال 97 نسبت به پاییز رشد 3 برابری تولید را تجربه کردند.

 

مازیار بیگلو



وی با اشاره به نقش پررنگ تحریم های داخلی در تشدید مشکلات و افزایش زیان قطعه سازان، گفت: در سال گذشته با خروج شرکتهای خارجی و تحریم خودروسازان، قطعه سازان با برنامه ریزی تامین 2 سال مواد اولیه مورد نیاز را در دستور کار قرار دادند اما با ورود این مواد و دپو شدن آنها در گمرکات، و تاکید بر پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز بیش از 2 برابر به گمرک، مشخص گردید که بیش از تحریم های خلرجی ، قطعه سازان با تحریم های داخلی مواجه هستند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه این همایش به 4 خواست مهم قطعه سازان در سال رونق تولید اشاره کرد و یاد آور شد: اجرای سریع بخش دوم مصوبه تسهیلات 11 هزار میلیاردی به صورت ارزی یا ریالی ،اصلاح قیمت قطعه سازان توسط خودروسازان، ایجاد کانال ارزی مطمئن و تنفس حداقل 2ساله به واحدها در بخش مالیات و بیمه 4 خواست مهمی است که برای ادامه فعالیت صنعت قطعه سازی کشور ضرورت دارد.

بیگلو با توجه به لزوم پرداخت هر چه سریعتر تسهیلات 7 هزار میلیاردی به قطعه سازان تصریح کرد: چنانچه بانک مرکزی امکان پرداخت تسهیلات به صورت ارزی را ندارد ریالی پرداخت کند و این رقم را خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت نماید.

وی با اشاره دومین خواست قطعه سازان از خودروسازان گفت: تحمیل قیمت ها و فشارمالی دیگر جانی برای قطعه سازان باقی نگذاشته و از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور درخواست می شود که قیمت قطعه سازان را به صورت واقعی محاسبه کنند نه دستوری.

دبیر انجمن قطعه سازان در این همایش با توجه به لزوم ایجاد کانال ارزی مطمئن برای واردات مواد اولیه قطعه سازان تاکید کرد: یک سال از زمانی که دولت ارز 4200 تومانی را به بهانه کنترل نرخ ارز از واردات بدون انتقال ارز ممنوع کرده می گذرد و از آن هنگام نه قیمت ارز کنترل شده و تولید به درستی جریان داشته است و در این شرایط نیاز مهم قطعه سازان ایجاد کانال ارزی مطمئن است تا قطعه سازان دیون شان را پرداخت کنند.

بیگلو در پایان معافیت 2 ساله بیمه و مالیات را آخرین خواست قطعه سازان از دولت عنوان کرد و افزود: انتظار می رود در شرایطی که توان مالی قطعه سازان به صفر رسیده است 2 سال به قطعه سازان در بخش بیمه و مالیات فرصت داده شود تا بعد از بازیابی توان این پول را پرداخت نمایند.

کد خبر 112885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha