مصوبه دولت برای افزایش 10درصدی قیمت CNG از ابتدای خرداد

پرشین خودرو: بر اساس مصوبه دولت از ابتدای خرداد 98 قیمت CNG به منظور هوشمند سازی جایگاه ها 10 درصد افزایش می یابد و با اجرای این مصوبه ظرف یک ماه آینده قیمت CNG حداقل 40 تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روند صعودی مصرف بنزین آن هم در شرایط تحریمی بسیار نگران‌کننده شده است هر چند پیش از این قرار بود با راهکارهایی همچون خروج فرسوده‌ها، بهبود تکنولوژی تولید خودروهای داخل و همچنین توسعه خودروهای گازسوز به نوعی مصرف سوخت کاهش یابد اما با اعمال تحریم‌های جدید بین‌المللی اغلب پروژه‌های مذکور عملا مسکوت ماند.

طرح افزایش 10 درصدی قیمت CNG از ابتدای خرداد امسال هر چند از طرح هایی است که با هدف هوشمند سازی جایگاه ها و مقابله با افزایش مصرف بنزین در دولت مصوب شده است اما به رغم اهداف و مزیت هایی که اجرای این مصوبه می تواند در کاهش مصرف بنزین به دنبال داشته باشد اجرای آن همچنان در نگاه برخی کارشناسان آسیب هایی را به همراه داشته و در صورت عدم اجرای برخی تصمیمات قیمتی در خصوص بنزین ، کاهش انگیزه مصرف گاز سی ان جی را به همراه خواهد داشت.

در شرایطی که به مهلت اجرای این مصوبه نزدیک می شویم که همچنان ابهامات و نگرانی های اجرای این مصوبه در مصرف بنزین و مقابله با فرهنگ استفاده از سی ان جی رفع نشده است در حالی که به گفته رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG دولت در اجرای این مصوبه مقرر کرده است تا 3 شرط را محقق کند.

بنا به اظهارات اردشیر دادرس، چنانچه 2 شرط از این 3 شریط عملیاتی شود افزایش قیمت سی ان جی معنی و مفهوم خواهد داشت.

وی در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: سهمیه بندی بنزین، افزایش همزمان قیمت بنزین با سی ان جی و در نهایت تعدیل و افزایش قیمت ال پی جی که رقابت مستقیم با سی ان جی دارد 3 شرطی است که منتظریم که دولت حداقل 2 شرط از این 3 شرط را همزمان با افزایش قیمت سی ان جی اجرایی کند تا برنامه ریزی آتی در این زمینه صورت گیرد.

 

ایستگاه سی ان جی


تا پایان امسال 90 درصد جایگاهها سی ان جی استانداردسازی می شود

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG تصریح کرد: قرار بر این است که دولت همزمان با اجرای این مصوبه شروط مربوطه را اعلام و اجرایی کند زیرا در غیر این صورت فروش سی ان جی کاهش یافته و عملا به ضرر دولت است.

دادرس همچنین در خصوص اختصاص سهمی از اجرای این مصوبه جهت هوشمند سازی جایگاههای سی ان جی به خبرنگار پرشین خودرو گفت : با اجرای مصوبه افزایش قیمت سی ان جی به طور قطع تا پایان امسال اجرای ضوابط فنی و استانداردسازی بیش از 90 درصد جایگاهها کامل خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به امار پایین مصرف سی ان جی در کشور عنوان کرد : بالا بردن نرخ سوخت CNG در حالی که قیمت بنزین دست نخورده باقی مانده است، مصرف کنندگان را دچار تردید دوباره خواهد کرد بنابراین مدیریت قیمت سی ان جی ، مدیریت قیمت بنزین و افزایش ناوگان دو گانه سوز سه عامل مهمی است که می تواند افزایش مصرف و اقبال مردم به استفاده از سوخت سی ان جی را به دنبال داشته باشد.


از ابتدای اردیبهشت 30 درصدی کارمزد جایگاه داران CNG افزایش می یابد

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG در ادامه از افزایش 30 درصدی کارمزد جایگاه داران سی ان جی از ابتدای اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: از ماه آینده به طور میانگین نرخ کارمزد جایگاههای سی ان جی به نسبت سالهای گذشته 30 درصد افزایش می یابد.

دادرس همچنین با توجه به فعالیت حدود 2500 جایگاه سی ان جی در کشور، هر گونه افزایش تعداد جایگاهها سی ان جی در کشور را غیر اقتصادی دانست و تاکید کرد : با توجه به ظرفیت 60 درصدی فعالیت جایگاههای CNG و عدم توجیه اقتصادی ، افزایش بیش از این جایگاه های سی ان جی در کشور مقرون به صرفه نیست. هر چند در کلان شهرها مشکل کمبود جایگاه وجود دارد اما در مجموع در کل کشور کمبودی نداریم.

وی در پایان خواستار توجه بیشتری دولت به سوخت سی.ان.جی و جایگزینی آن با بنزین شد و خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه و استراتژی منظم و مستمری را در زمینه مصرف سی ان جی در کشور اجرایی کند البته انجمن سی.ان.جی راهکارهای توسعه افزایش مصرف و ظرفیت سی ان جی را به دولت ارائه کرده و انتظار دارد در تدوین این استراتژی مد نظر دولت قرار گیرد.

کد خبر 113023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha