آغاز بررسی های قیمت بنزین در دولت

پرشین خودرو: دولت به دنبال ایجاد تغییر در نظام عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی و در صورت موافقت سران قوا، کاهش فاصله قیمت تمام شده تأمین بنزین با قیمت تکلیفی عرضه در ماه پایانی بهار است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، در حالی که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه 98 در اسفندماه سال گذشته، نسبت به هرگونه افزایش نرخ بنزین و یا دو نرخی شدن آن در سال 98 رأی منفی داده بود، دولت همچنان به دنبال دستیابی به راهکاری برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور است و روی افزایش نرخ و بازگشت سهمیه بندی تأکید دارد.

رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در طی سالهای اخیر که در سال 97 به شدت خودنمایی کرد، طبق پیش‌بینی های صورت گرفته در سال 98 ادامه خواهد داشت و در صورت تحقق این پیش‌بینی، ادامه این روند در سال 99 کشور را در تأمین بنزین دچار مشکل خواهد کرد؛ از اینرو دولت از امروز به فکر جلوگیری از رسیدن به نقطه‌ای است که از به چالش کشیده شدن خودکفایی کسب شده در عرصه تولید بنزین و نیاز دوباره به واردات بنزین خودداری کند.

 

قیمت بنزین


زمان اصرار دولت بر موضوع تغییر نرخ بنزین و بازگشت سهمیه بندی، درست بعد از وقوع سیلاب‌های گسترده اخیر، این تصور و ابهام را به وجود آورده که آیا دولت به دنبال تأمین نیازهای مالی جبران خسارات سیل با افزایش قیمت عرضه بنزین است؟

در طی دو سه روز اخیر که دولت به جای بردن لایحه به مجلس شورای اسلامی، درخواست خود برای بازنگری در نرخ عرضه بنزین را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده، نمایندگان مجلس واکنش های متفاوتی در برخورد با این موضوع داشته‌اند. برخی نمایندگان با مخالفت قاطع خود و دیگر نمایندگان با هرکونه افزایش و یا تغییر در نحوه و نرخ عرضه بنزین در شرایط فعلی خبر داده اند، اما برخی نمایندگان شرایط امروز کشور و موضع مجلس را موافق بازکشت سهمیه بندی بنزین و اعمال تغییر در نرخ عرضه آن می دانند.

نمایندگانی که موافق یا مخالف مطلق افزایش نرخ بنزین و یا بازگشت سهمیه بندی در شرایطی فعلی نیستند و به عبارتی رأی ممتنع دارند، سوالی را مطرح می کنند که "دولت در صورت تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، مشخص کند که منابع درآمدی افزایش نرخ بنزین را کجا هزینه خواهد کرد؟"

پس از صدور مصوبه هیئت وزیران برای تغییر نرخ عرضه CNG از اول خردادماه به منظور تأمین منابع مالی هوشمندسازی جایگاههای عرضه و همچنین ارتقای سطح ایمنی خودروهای دوگانه سوز، دولت به منظور ایجاد شرایطی که سوخت CNG‌ همچنان توجیه و جذابیت مالی خود را نسبت به بنزین داشته باشد و از طرفی دیگر، با استفاده از ابزار قیمتی، کاهش مصرف بی‌رویه بنزین را محقق کند؛ به دنبال ایجاد تغییر در نظام عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی و در صورت موافقت سران قوا، کاهش فاصله قیمت تمام شده بنزین با قیمت تکلیفی عرضه در ماه پایانی بهار است.

کد خبر 113110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha