تداوم نگرانی ها از جریان تولید و بروزرسانی قطعه سازان

پرشین خودرو: خودروسازان باید قطعه سازان را شریک خود بدانند و در جریان تولید همراه و پشتوانه قوی قطعه سازان باشند تا خودروسازان نیز پرقدرت وارد عرصه تولید شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با گذشت حدود 3 ماه از تصمیم دولت و پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به واحدهای قطعه سازی و آغاز رشد تولید خودروسازان، همچنان نگرانی از اوضاع تولید خودروسازان و قطعه سازان جزء دغدغه مهم فعالان این صنعت در سال جاری است در حالی که اختصاص بخشی از این تسهیلات در سال گذشته، صنعت قطعه سازی را از بن بست خارج کرد و با تزریق بخشی از تسهیلات 11 هزار میلیاردی تولید قطعه سازان و خودروسازان افزایش یافت.

البته معضل نقدینگی در سال گذشته مشکلات زیادی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی بوجود آورد و جدای از افت شدید تولید، بنیه مالی واحدهای قطعه سازی را تضعیف کرد و موجب شد تا بخش تحقیق و توسعه به عنوان یکی از بخش های مهم و استراتژیک قطعه سازی مورد غفلت واقع شود و واحدها امکان خرید ماشین آلات و تجهیزات به روز را در سال گذشته از دست بدهند.

حال در شرایطی که شدت تحریم ها روز به روز مسائل جدی تری را برای تامین قطعات خطوط تولید بوجود می آورد تلاش در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) یکی از الزامات صنعت خودرو و قطعه سازی است تا تولید بدون وقفه ادامه یابد اما در این جریان یکی از مهم ترین نیاز واحدها برای حرکت در این بخش، نقدینگی و سرمایه گذاری است که باید به نحوی تامین شود چرا که هر گونه توقف یا افت تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی را در کشور به همراه خواهد داشت موضوعی که در اولین گردهمایی قطعه سازان در سال جاری مورد تاکید مسئولان و مدیران صنعتی قرار گرفت و از دولت خواسته شد برای تامین این نیاز مهم از محل صندوق توسعه ملی قطعه سازی و خودروسازی کشور را حمایت کنند.

 

رضا رضایی


با توجه به اوضاع کنونی صنعت قطعه سازی کشور و اهمیت سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: با وجود مشکلات و موانع هم اکنون ایران در بخش های مختلف از جمله صنعت خودرو و قطعه سازی از توان بالقوه خوبی برخوردار است به طوری که ایجاد بنگاههای کسب و کار و پارک های فن آوری در دو سه سال اخیر حاکی از آن است که دانش و توان تکنولوژیکی کشور نسبت به سال 91 ارتقاء بسیار خوبی به خصوص در حوزه های صنعتی داشته است از این رو باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.

رضا رضایی تاکید کرد : متاسفانه تحریم ها و اوضاع اقتصادی به خصوص در سال گذشته اجازه نداد که صنعت قطعه سازی در حوزه تحقیق و توسعه و به روزرسانی تکنولوژی و ماشین آلات اقدامی داشته باشند و به نظر می رسد این شرایط ناشی از عدم وجود نگاه ویژه دولت به بنیه اقتصادی واحدهای تولیدی به خصوص قطعه سازی در سالهای اخیر است.

وی افزود : متاسفانه بحران ارزی و افت شدید نقدینگی واحدهای تولیدی در سال گذشته موجب زیان بالای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شد که بخش زیادی از آن ناشی از تصمیمات دستوری دولت در حوزه قیمت گذاری بود.
به گفته وی هر چند توجه به تحقیق و توسعه نیاز امروز صنعت خودرو است اما تحقق آن مستلزم حمایت دولت از صنعت قطعه سازی برای تدوام و حفظ جریان تولید است.

رضایی با اشاره به اینکه با سرعت عمل کنونی نمی توان به رونق تولید در صنعت خودروسازی رسید ، خاطر نشان کرد : در صورتی که طی یکی دو ماه آینده باقی تسهیلات 11 هزار میلیاردی به قطعه سازان پرداخت نشود این صنعت به شرایط قبل باز خواهد گشت .

این فعال قطعه سازی در ادامه تصریح کرد : چنانچه دولت خواهان این است که صنعت استراتژیک خودرو و قطعه سازی همچون سایر کشورهای اروپایی رشد کند باید تسهیلات ویژه ای برای این صنایع اختصاص دهد همان روندی که دولتها در کشورهای کره ، چین و ترکیه در پیش گرفتند.

رضایی در پایان با اشاره به لزوم همراهی خودروسازان و قطعه سازان در شرایط سخت و بحرانی تحریم برای دستیابی به رونق تولید ، گفت : خودروسازان باید قطعه سازان را شریک خود بدانند و در جریان تولید همراه و پشتوانه قوی قطعه سازان باشند تا خودروسازان نیز پرقدرت وارد عرصه تولید شوند.

کد خبر 113151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha