کد خبر 113154
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
واردات لاستیک همچنان مشمول ارز دولتی

پرشین خودرو: مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: لاستیک کامیون فعلا جزء کالاهای اساسی طبقه بندی شده است و فعلا واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد.

به گزارش پرشین خودرو، از ۲۰ فروردین ماه سال گذشته و همزمان با آغاز روند افزایشی قیمت دلار و سپس تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی، از آنجا که این اقدام با اعتراضات گسترده رانندگان کامیون به گرانی لوازم یدکی خودروهای سنگین خصوصاً لاستیک همزمان شده بود، لذا لاستیک خودروهای سنگین باری و مسافری جاده‌ای (کامیون و اتوبوس) نیز در زمره کالاهای اساسی قرار گرفت که سبب شد با قیمت حلقه‌ای دو میلیون تومان بین کامیون داران توزیع گردد؛ به این ترتیب التهاب قیمتی که برای این کالای استراتژیک صنعت حمل و نقل در ماه‌های ابتدایی سال گذشته ایجاد شده بود، فروکش کرد و حباب قیمت از بین رفت.

 

لاستیک

 

با این حال محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود در پایان تعطیلات نوروز و آغاز روزهای کاری سال جاری در آستانه سالگرد تصمیم دولت مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ۲۵ قلم کالا، با اشاره به وجود ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در اقتصاد کشور، بر لزوم اصلاح ساختار بودجه نویسی کشور با هدف حذف این یارانه‌های پنهان تأکید کرد.

وی یکی از مصادیق یارانه‌های پنهان را اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۵ قلم کالای اساسی عنوان کرد و تلویحاً از حذف تدریجی اختصاص ارز دولتی به این کالاها خبر داد. در نیمه دوم فروردین امسال، گوشت اولین کالای اساسی بود که از شمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج و به واردکنندگان آن ارز نیمایی تخصیص داده شد.

به گفته معاون رئیس جمهور، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی هنوز نهایی نشده و تا کنون صرفاً درباره گوشت چنین تصمیمی اتخاذ و اعمال شده است.

نوبخت علت حذف ارز دولتی در تخصیص ارز به واردات گوشت را دست نیافتن به هدف دولت مبنی بر کاستن قیمت گوشت با استفاده از کالای اساسی دانستن آن عنوان کرده است؛ به عبارت دیگر، علی رغم آنکه به واردات گوشت یا دام زنده ارز دولتی تخصیص داده شد، اما این کالا با قیمت مناسب بدست مصرف کنندگان نرسیده است.

ارز دولتی لاستیک فعلاً برقرار است

در همین ارتباط، محسن حاج اسماعیلی، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره اینکه آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی از زنجیره واردات لاستیک حذف می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: واردات لاستیک اگرچه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما از زمانی که مشکل توزیع آن ایجاد شده، برای آنکه بتوانیم کاری کنیم که تایر خودروهای باری و مسافری سنگین جاده‌ای به دست مصرف کننده اصلی برسد، توزیع آن به سازمان راهداری واگذار شد.

وی ادامه داد: با این حال نقش اصلی سازمان راهداری در این بخش، صرفاً تعیین و توزیع میزان سهمیه و تعداد لاستیکی است که سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها میان رانندگان و کامیون داران هر استان تعیین می‌کنند که سازمان راهداری بر ترددهای آنها در جاده‌ها نظارت دارد؛ سازمان راهداری فعالان این صنف را به سازمان‌های استانی صمت معرفی می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری یادآور شد: لاستیک خودروهای باری و مسافری سنگین جاده‌ای از ابتدا در زمره کالاهای اساسی قرار گرفت و در حال حاضر نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. فعلاً صحبتی درباره تغییر نرخ ارز واردات لاستیک کامیون مطرح نشده است.

منبع: مهر

کد خبر 113154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha