ماندگاری و حیات دغدغه خودروسازی در ایران

پرشین خودرو: صنعت مهمی که گردش مالی آن حدود 70 هزار میلیارد تومان است اختصاص تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به آن حاکی از عمق مشکلات مالی در صنعت خودروسازی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی وضع کنونی خودروسازی کشور را ناشی از اتفاقات کلان در این صنعت عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته بنا به دلایل کلان اقتصادی زیانی به این صنعت تحمیل شده که باید توسط دولت جبران شود.

امیر حسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: امروز بحث رقابت در صنعت خودرو مطرح نیست و بلکه مساله مهم حیات و ممات و ماندگاری و مقاومت در شرایط فعلی است و باید به هر نحو شده تولید در این صنعت را نجات دهیم.
 

دغدغه خودروسازان


اقدام مشترک خودروسازان و قطعه سازان برای جذب و توسعه فن آوری

وی بیان کرد: چنانچه تولید نجات یابد بسیاری از قطعات خاص و وابسته در داخل تولید خواهد شد و با دستیابی ایران به تکنولوژی تولید بسیاری از قطعات های تک، جریان تحریم ها تغییر یافته و پیشنهادات جدیدی در حوزه خودروسازی مطرح خواهد شد.

کاکایی گفت: تا پیش از این دستیابی به پلت فرم ملی به نوعی آرزو بود اما امروز تمرکز بر ساخت پلت فرم داخلی اجبار است و باید با اقدام مشترک خودروسازان و قطعه سازان در مسیر نوآوری در صنعت خودرو حرکت شود اقدامی که سهم مهم و بیش از 80 درصدی آن بر عهده قطعه سازان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران جذب نوآوری در خودروسازی را مستلزم حمایت مالی و مدیریت درست دانست و تاکید کرد: صنعت مهمی که گردش آن حدود 70 هزار میلیارد تومان است اختصاص تسهیلات 4 هزار میلیارد تومان به آن حاکی از عمق مشکلات مالی خودروسازان است هر چند که بخشی از 4 هزار میلیاردی که اواخر سال گذشته آغاز شد هنوز پرداخت نشده است و به دلیل عدم ظرفیت در جا به جایی، پرداخت کامل آن همچنان با تاخیر همراه است.

کاکایی در ادامه علت اصلی عدم ورود قطعه سازان در ساخت برخی از قطعات را غیر اقتصادی بودن تولید در آن بخش دانست و گفت: امروز نیز ساخت برخی از قطعات و فنآوری ها همچنان غیر اقتصادی و سرمایه گذاری در این بخش به دلیل تیراژ پایین تولید عملا غیر قابل بازگشت است اما در شرایط فعلی ناگزیر به کار غیر اقتصادی هستیم و با کمک دولت باید سد جذب برخی فن اوری ها شکسته شود.

وی همکاری با ارتش و وزارت دفاع را راهکاری مهم برای توسعه فن آوری در خودروسازی عنوان کرد و افزود: البته فن آوری های صنایع نظامی برای استفاده در خودروسازی نیازمند طی فرایندی است و باید این فن آوری ها در صنعت خودرو بومی سازی شود و در این روند دولت باید ریسک های توسعه فن آوری را نیز مدیریت کند.



کاکایی

 

مدیریت تکنولوژی بزرگترین چالش خودروسازی در ایران

این کارشناس صنعت خودرو بزرگترین چالش خودروسازی در کشور را مدیریت تکنولوژی اعلام کرد و تاکید کرد : چنانچه در سالهای در گذشته در این زمینه تلاش می گردید امروز با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم.

کاکایی افزود : هر چند در شرایط معمول معیار مدیریت کار اقتصادی است اما دروضعیت کنونی برای فعالیت غیر اقتصادی و کسب نتیجه در کوتاهترین زمان نیازمند کار جهادی هستیم.

وی در پایان تحقق رونق تولید در خودروسازی را اقدامی سخت اما ممکن دانست و خاطرنشان کرد: دستیابی به رونق واقعی در خودروسازی نیازمند عزم ملی است و تداوم این چرخه در صورت مدیریت، حمایت و جذب فن آوری ممکن خواهد بود.

کد خبر 113244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha