کد خبر 113278
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
نقش ٢٢درصدی تاکسیرانان در حمل‌ونقل عمومی

پرشین خودرو: شهردار تهران گفت: درحال حاضر حدود ٧٩ هزار تاکسی در سطح شهر داریم و جمعیت تاکسیرانان به همراه خانواده‌هایشان حدود ۴٠٠ هزار نفر است؛ تاکسیرانان نقش ٢٢ درصدی در حمل‌ونقل عمومی تهران دارند.

به گزارش پرشین خودرو، پیروز حناچی، در آئین افتتاحیه جشنواره تاکسیرانی تهران با حضور چند تن از اعضای شورای شهر تهران در برج میلاد برگزار شد، گفت: سال جدید تابه‌حال سال نکویی بود و امیدوارم بعد از این نیز چنین باشد؛ هر چند حوادث تلخی را در ابتدای سال تجربه کردیم، بارش‌هایی که داشتیم در طول تاریخ ١٠٠ ساله کشور نادر بود. بارش‌های تجربه‌شده در سال آبی امسال، در دوره‌های ۵٠ تا ١٠٠ ساله طبقه‌بندی می‌شود.

شهردار تهران خطاب به خانواده تاکسیرانی گفت: من خود را عضو خانواده شما می‌دانم چرا که پدرم در دهه ۵٠ تاکسی نارنجی داشت و در پایتخت تردد می‌کرد.

 

حناچی

 

حناچی با اشاره به اینکه آغاز به کار اولین تاکسی در تهران به سال ۱۳۰۶ بازمی گردد، عنوان کرد: سازمان تاکسیرانی در خردادماه سال ١٣۵٩ به ثبت رسید. درحال حاضر حدود ٧٩ هزار تاکسی در سطح شهر داریم و جمعیت تاکسیرانان به همراه خانواده‌هایشان حدود ۴٠٠ هزار نفر است؛ تاکسیرانان نقش ٢٢ درصدی در حمل‌ونقل عمومی تهران دارند.

وی تمام تلاش همکارانش را بر آن دانست که کیفیت و خدمات تاکسی در شهر افزایش پیدا کند و ادامه داد: این درست است که تاکسی‌های هر شهر بخشی از شخصیت آن شهر هستند؛ در هیچ نقطه‌ای از دنیا اجازه نمی‌دهند هر ماشینی تاکسی شود؛ معمولاً خودروی ملی و پردوام آن کشور مأموریت تاکسی بودن را بر عهده دارد؛ در آلمان می‌بینید که مرسدس‌های مدل بالا نقش تاکسی را ایفا می‌کنند. در شورای حمل و نقل ترافیک هم در این مورد سختگیری‌های بسیاری وجود دارد.

حناچی با بیان اینکه تاکسی‌ها به این دلیل که در طول سال مسافت‌های طولانی را طی می‌کند، باید از جمله خودروهای باکیفیت باشند، خاطرنشان کرد: در ادبیاتمان گفته می‌شود که «فرزند زمانه خویشتن باش»؛ غفلت از این موضوع مشکلاتی را به وجود می‌آورد. تلفن هوشمند پدیده‌ای است که در دهه قبل با آن به این اندازه مواجه نبودیم. بسیاری از خدمات در تلفن‌های هوشمند اجرا می‌شود و خواهد شد؛ به زودی اغلب خدمات تحت‌تأثیر تلفن هوشمند قرار خواهد گرفت. باید تلاش کنیم تا با این پیشرفت همراه باشیم.

وی ادامه داد: در این حوزه خدمات بسیاری توسط استارت اپ‌ها ارائه می‌شود. سازمان تاکسیرانی نیز باید خود را در این جریان پیشتاز کند تا بهره‌وری را در این حوزه افزایش دهد. اپلیکیشن زیادی در سطح شهر داریم که سرویس و خدمات ارائه می‌دهند؛ یکی از اینها، «بیدود» است که تازه کار خود را شروع کرد. باید از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد منافع مجموعه تاکسیرانی و زنده نگه‌داشتن رقابت سالم و عادلانه بهره ببریم.

حناچی بی‌توجهی به پیشرفت در این حوزه را عامل عقب‌افتادگی دانست و گفت: ما نیز در مقیاس دولت تلاش می‌کنیم تا رقابتی عادلانه را فراهم کنیم.ماشینی که میزان آلایندگی‌اش بالا است، به طور طبیعی نباید حق تاکسی بودن داشته باشد. باید گواهی نامه‌ها و مدارک در این زمینه کاملاً مشخص و یکسان و البته سرویس دهی و خدمات رسانی بر اساس رقابت باشد.

شهردار تهران با اشاره به این‌که طبیعتاً نوسازی تاکسی‌های شهر جز مواردی است که باید تعقیب کنیم، بیان کرد: ما امسال علامت خوبی در بهبود وضعیت هوا دیدیم؛ قدری از آن به‌خاطر نعمت‌های لایزال الهی بود، اما تمام قضیه این نبود و تلاش همکارانم در مجموعه کنترل آلودگی هوا، بسیار مؤثر بوده است. ما این مورد را به صورت نقطه‌به‌نقطه مقایسه می‌کنیم؛ به طور مثال، پنجم بهمن ١٣٩۶ ساعت ٨ صبح، با همین ساعت و روز در سال ٩٧ مقایسه می‌شود.

حناچی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که در حال حاضر حجم ذرات معلق در شهر تا حدود ٢٠ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این امر به هر دلیل که باشد، خبر خوشی برای مردم تهران است چراکه ذرات معلق تأثیری مستقیم روی سلامت تمام شهروندان دارند. بر این اساس، امیدواریم انتهای امسال گزارش بهتری از کاهش آلودگی هوای تهران ارائه دهیم.

وی گفت: از دیگر موضوعاتی که تعقیب خواهیم کرد، معیشت همکاران تاکسیران و بهبود سازوکارهای قانونی در این حوزه است، هر فردی که بخواهد در این حوزه مشغول شود باید مجوزهای لازم را داشته باشد.

شهردار تهران در پایان با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه تاکسیرانی خاطرنشان کرد: این امر مهم است چراکه سطح خدمات را بالا می‌برد و رضایتمندی شهروندان را نیز ارتقا می‌دهد، ضمن اینکه توسعه تکنولوژی در ناوگان را هم تعقیب می‌کنیم. توسعه ناوگان پاک نیز از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد و امیدوارم با پیگیری این موضوعات هم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم و هم نتایج بهتری در بهبود وضعیت شهرمان داشته باشیم.

منبع: مهر

کد خبر 113278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha