کد خبر 113279
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
دلیل تشکیل ائتلاف فیات کرایسلر با تسلا

پرشین خودرو: فیات‌کرایسلر قصد دارد در ازای تشکیل ائتلاف با تسلا، صدها میلیون دلار به این شرکت پرداخت کند.

به گزارش پرشین خودرو، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا می‌گوید پول‌سازی از فروش خودرو الکتریکی کاری دشوار است. بااین‌حال طی چند سال گذشته، تسلا میلیون‌ها دلاری از شرکت‌های خودروسازی رقیب دریافت کرد؛ بدون اینکه واقعا وسیله یا خودرویی دراختیار آن‌ها قرار دهد.

در ایالات متحده‌ی آمریکا، چند ایالت شرکت‌های خودروسازی را به تولید تعداد مشخصی خودرو با انتشار آلایندگی صفر ملزم کرده‌اند و در‌صورتی‌که شرکتی نتواند چنین کاری انجام دهد، باید جریمه پرداخت کند. البته، شرکت‌ها می‌توانند اعتبارات ساخت خودرو الکتریکی را از سایر خودروسازان بخرند و چون تسلا فقط خودروهای الکتریکی تولید می‌کند، اعتبارات زیادی در‌این‌زمینه دراختیار دارد. تسلا طی یک سال گذشته، بیش از ۱۹۰ میلیون دلار، یعنی تقریبا بیش از دوسوم سود فصلی خود، از این اعتبارات را به رقبایش اختصاص داد.

 

فیات

 

هم‌اکنون، تسلا راهی برای سودآوری ازطریق بازوی اروپایی خود پیدا کرده است؛ یعنی ازطریق توافق جدید با گروه فیات‌کرایسلر (FCA)، می‌تواند به سود هنگفتی دست یابد. فیات‌کرایسلر که مالکیت برندهای آلفا رومئو، فیات، جیپ و مازراتی را برعهده دارد، صدها میلیون دلار برای دسترسی به اعتبارهای تسلا می‌پردازد. 

اتحادیه‌ی اروپا شرکت‌های خودروسازی را ملزم کرده که تا سال ۲۰۲۱، متوسط انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن‌دی‌اکسید خودروهای جدید خود را به ۹۵ گرم‌برکیلومتر یا کمتر از آن کاهش دهند. البته میزان متوسط انتشار کربن‌دی‌اکسید باتوجه‌به تعداد خودروهای تولیدی و اعتبارات استفاده‌شده در گذشته، برای شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در گذشته، هدف اروپا دستیابی به میانگین ۱۳۰ گرم‌برکیلومتر بود و اکنون سختگیرانه‌تر می‌شود. مجازات ناکامی در دستیابی به این هدف، پرداخت جریمه‌ی ۹۵ یورویی به‌ازای تعداد خودروهایی است که بیش از ۹۵ گرم‌برکیلومتر آلایندگی تولید می‌کنند.

 

فیات

 

فیات‌کرایسلر و تسلا به‌تازگی موافقت کردند ناوگان اروپایی خود را در یک «ائتلاف» گروه‌بندی کنند؛ درنتیجه هنگام تعیین میزان انتشار آلایندگی ناوگان جدید، دو شرکت در یک واحد تولیدی دسته‌بندی می‌شوند و درواقع، فیات‌کرایسلر حق استفاده از خودروهای الکتریکی تسلا برای کاهش متوسط انتشار کربن‌دی‌اکسید را می‌پردازد.

به‌گفته‌ی تحلیلگران، فیات کرایسلر سال گذشته ۹۶۱ هزار دستگاه خودرو در اتحادیه‌ی اروپا فروخت که میانگین تولید آلایندگی آن را به ۱۲۵.۳ گرم‌برکیلومتر می‌رساند. با درنظرگرفتن اینکه هیچ تغییری در تیراژ تولید فیات‌کرایسلر اتفاق نیفتد، این شرکت باید در سال ۲۰۲۱، به میانگین ۸۹.۸ گرم‌‌برکیلومتر دست یابد؛ درغیر این‌صورت با جریمه احتمالی ۳.۶ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد. 

 

فیات

 

تسلا سال گذشته، تنها ۲۹ هزار دستگاه خودرو الکتریکی در اتحادیه‌ی اروپا فروخت؛ زیرا خودروهایی با انتشار آلایندگی کمتر از ۵۰ گرم‌برکیلومتر با پاداش اعتباری فوق‌العاده روبه‌رو می‌شوند و این میزان تولید برای کاهش میانگین آلایندگی ناوگان ترکیبی تسلا و فیات‌کرایسلر به ۱۲۱.۶ گرم‌برکیلومتر کافی خواهد بود. درحالی‌که هدف ۲۰۲۱ آن‌ها تا ۹۱.۶ گرم‌برکیلومتر می‌رسد، مجازات بالقوه تا ۲.۹ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. به‌عبارتِ‌دیگر، صرفه‌جویی بیش از ۶۴۵ میلیون دلاری برای فیات‌کرایسلر به‌همراه خواهد داشت.

 

فلیپ مونوز، تحلیلگر صنعت خودرو در مؤسسه Jato، یادآور می‌شود:

میزان موفقیت فیات‌کرایسلر در دستیابی به اهداف اتحادیه‌ی اروپا، بستگی زیادی به میزان پرداختی این شرکت به تسلا دارد. آمار سال ۲۰۱۸ بدون احتساب تأثیر شگرف فروش تسلا مدل ۳ در اروپا در نظر گرفته شده است. با فروش بیشتر خودروهای برقی، توان ائتلاف برای مقابله با جریمه احتمالی افزایش می‌یابد. تا سال ۲۰۲۱، قرارداد تسلا احتمالا موجب صرفه‌جویی بیشتری برای فیات‌کرایسلر خواهد شد.

فیات کرایسلر همچنین قصد دارد تولید مدل‌های پلاگین هیبرید جیپ و آلفا رومئو به همراه فیات ۵۰۰ الکتریکی را تا سال آینده آغاز کند. برنامه اخیر این شرکت کمک می‌کند با افزایش تولید مدل‌های برقی، در آینده بیشتر صرفه‌جویی کند.

 

فیات

 

مونوز یادآور می‌شود فیات‌کرایسلر، تنها شرکت خودروسازی نیست که با جریمه‌های بزرگ ناشی از انتشار آلایندگی در اتحادیه‌ی اروپا مواجه است. هنوزهم بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به اهداف سال ۲۰۲۱ اتحادیه آماده نیستند. گروه‌های خودروسازی پژو سیتروئن و فولکس‌واگن به‌طور ویژه درمعرض خطر جریمه‌های سنگین قرار دارند. درهمین‌حال، تویوتا و مزدا نیز موافقت کردند ائتلاف مشابهی تشکیل دهند.

مونوز می‌افزاید:

تا زمانی‌که خودروهای برقی به‌طور واقعی جایگزین خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی شوند، ممکن است برای خودروسازان خیلی دیر شود و بسیاری از آن‌ها باید به‌دنبال راه‌حل مناسبی مانند ائتلاف تسلا با فیات‌کرایسلر باشند. توافق اخیر می‌تواند به‌خوبی برای فیات کرایسلر کار کند و قدرت آن‌ها را در مقابله با شرکت‌های رقیب افزایش دهد.

منبع: زومیت

کد خبر 113279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha