دولت مجوز واردات کامیون به صورت CBU را صادر می کند؟

پرشین خودرو: با تصمیم دولت برای واردات کامیون به صورت سی بی یو(CBU)، جریان نوسازی ناوگان سنگین از شرایط فعلی خارج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که خرید یک دستگاه کامیون نو برای کامیون‌ داران تبدیل به ارقام نجومی و میلیاردی شده است، اهالی صنف حمل و نقل بار از مناسب نبودن شرایط نوسازی در وضع کنونی سخن می‌گویند، شرایطی که با توجه به نرخ کامیون های جدید هیچ گونه توجیه اقتصادی را برای متقاضیان ندارد و با وجود تحریم ها و توقف تولید تولیدات داخلی دیگر راهی برای متقاضیان نوسازی باقی نگذاشته است.

این روند در حالی همچنان در ناوگان حمل و نقل بار حاکم است که به گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور وجود 200 هزار کامیون بالای 30 سال ساخت با مصرف 65 لیتر در 100 کیلومتر موجب بلعیدن سوخت در کشور شده است شرایطی که در جریان تحریم های اخیر و افت تولید خودروسازان به آن دامن زده شده و باعث افزایش ناوگان فرسوده حمل و نقل بار در کشور شده است.

محمد خان بلوکی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، از احتمال تغییر در ضوابط و مصوبه دولت برای واردات کامیون به صورت CBU خبر داده و به خبرنگار پرشین خودرو می گوید : با جریانی که در توقف نوسازی کامیون های فرسوده رخ داده خبرها حاکی از احتمال تغییر ضوابط واردات و صدور مجوز واردات کامیون به صورت CBU (سی بی یو) از سوی دولت است.

 



رئیس اتحادیه حمل و نقل بار با اشاره به مشکلات ناشی از فرسودگی در ناوگان حمل و نقل بار در کشور به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورت تصمیم دولت برای واردات کامیون به صورت سی بی یو ( CBU ) است جریان نوسازی ناوگان سنگین از این شرایط خارج خواهد شد اقدامی که تا تاکنون بر اساس مصوبه دولت ممنوع بوده و باید به کامیون به صورت ( CKD) وارد و در داخل مونتاژ شود.

سرمایه ملی در جریان فرسودگی ناوگان سنگین دود هوا می شود

به گفته وی با واردات کامیون و جایگزینی آن، مصرف سوخت کامیون های جدید کمتر از 30 لیتر در 100 کیلومتر می شود بنابراین دولت در شرایطی که گازوئیل را لیتری 6 هزار تومان خریداری می کند چاره ای ندارد و باید با این اقدام، سوختی را که در جریان فرسودگی ناوگان دود هوا می شود را تبدیل به سرمایه ملی کند.

وی معتقد است در صورت نبود مشکلات ناشی از تحریم و تزریق سالیانه 20 هزار دستگاه کامیون نو به ناوگان حمل و نقل نیز ، 10 سال زمان نیاز است تا 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار تاکید کرد: دولت باید واردات کامیون به صورت سی بی یو را آزاد کند تا بازار خودروهای سنگین از این وضعیت خارج و قیمت کامیون ها برای متقاضیان رقم مناسبی شود.


کامیون های دست دوم پاسخ گوی مناسبی برای نیاز کنونی متقاضیان

خان بلوکی همچنین به موضوع واردات کامیون های دست دوم اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی باید بخشی از نیاز بازار از طریق کامیون های دست دوم تامین شود البته در بهترین شرایط تنها امکان واردات 200 دستگاه فراهم است که به تبع قیمت آنها برای متقاضیان بسیار کم تمام خواهد شد.

وی مهمترین چالش حوزه حمل و نقل بار در سال جاری را تامین نیاز بازار برای جایگزینی دانست و گفت: چنانچه واردات کامیون انجام شود همه مشکلات حل می شود به طوری که اگر به راننده کالا داده شود زمانی که کامیون به قیمت مناسب باشد و کرایه واقعی راننده نیز پرداخت شود راننده یک ریال نیازی به کمک دولت نخواهد داشت.

کد خبر 113287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha