کد خبر 113300
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
پیشنهاد افزایش حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه

پرشین خودرو: اجلاس دو جانبه راه‌آهن ایران و ترکیه بین مسئولان دو کشور با تبادل نظر در مورد محورهای مهم تعرفه‌ای و مسافری برگزار شد.

به گزارش پرشین خودرو، اجلاس دو جانبه راه آهن ایران و ترکیه که با حضور مدیران عامل راه‌آهن دو کشور صبح امروز در محل ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد، با توافق دو کشور در مورد اتصال خط ریلی از چشمه ثریا به کارس، تعیین تکلیف خط مسافری تهران-آنکارا، تردد واگن‌های CIS به ترکیه و پیشنهاد افزایش حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه تا یک میلیون تن برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی احسان اویگون، مدیرعامل راه‌آهن ترکیه با تأکید بر لزوم بهبود راه‌آهن ایران و ترکیه با توجه به همسایگی دو کشور اظهار کرد: هم ایران و هم ترکیه در بخش راه‌آهن سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند و اگر بتوان راه‌آهن دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد به طور حتم شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی ایران و ترکیه خواهیم بود.

 

ترکیه

 

وی با اشاره به اینکه مشکل امنیتی قطارهای تهران و آنکارا حل شده است، گفت: قرار بر این است که در خصوص سیر قطارهای مسافری تهران-آنکارا در ششمین ماه میلادی فعالیت کارشناسی و مذاکرات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل راه آهن ترکیه همچنین با اشاره به اینکه قرار است تعرفه‌های حمل بار بین ایران و ترکیه در جلسه‌ای که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود، نهایی گردد، اظهار کرد: علاوه بر این مشکل تردد کشتی‌های دریاچه وان برای جابه‌جایی بار حل شده و دو کشتی مخصوص برای بار ایران از سوی ترکیه در نظر گرفته شده است.

سعید رسولی-مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- نیز با پیشنهاد اتصال خط ریلی از چشمه ثریا به کارس بیان کرد: این محور در توسعه مبادلات ریلی دو کشور نقش ارزشمندی خواهد داشت و ایران تمایل دارد که هر چه سریع‌تر این مسیر راه‌اندازی شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با توجه به مطالعات انجام شده ظرف شش ماه آینده نشستی در این رابطه بین مسئولان دو کشور در تهران برگزار شود و ما آمادگی داریم که از ابتدای جولای ۲۰۱۹ قطارها حرکت خود را در این مسیر آغاز کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین شش کشور ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان در ارتباط با تردد واگن‌های CISبه ترکیه آماده است و ایران نیز آمادگی دارد تا در این رابطه همکاری لازم را انجام دهد، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه جلسه‌ای در ترکیه طی دو ماه آینده برگزار شود.

رسولی در ادامه از پیشنهاد ایران به منظور افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه تا سقف یک میلیون تن خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر میزان حمل و نقل ریلی بین دو کشور ۵۰۰ هزار تن است که تمایل داریم این رقم به یک میلیون تن افزایش یابد و لازم است که در این رابطه جلسه‌ای با حضور مسئولان دو کشور، شرکت‌های فورواردر و مدیران بخش خصوصی برگزار شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 113300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha