کد خبر 113323
۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
مذاکره برای تامین سوخت ناوگان ایران در ترکیه

پرشین خودرو: قرار بر این است که مسائل مهم حوزه حمل و نقل بین ایران و ترکیه در سطح وزیر راه ایران و وزیر حمل و نقل ترکیه مورد مذاکره قرار گیرد.

به گزارش پرشین خودرو، درحالی هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه آغاز به کار کرده که دو کشور تمایل دارند روابط حمل‌ونقلی خود را در راستای بهبود سطح روابط فعلی و ارتقا آن‌ها به سطحی راهبردی مدنظر قرار دهند.

مسائل مهمی از جمله تأمین سوخت ناوگان حمل و نقلی ایران در ترکیه، امکان بارگیری از بنادر و مناطق آزاد ترکیه به مقصد ایران توسط ناوگان ایرانی، ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز بازرگان-گوربلاغ و افزایش پذیرش کامیون بخشی از مسائل مورد نظر در این اجلاس بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سوخت

 

مقصود اسعدی سامانی-دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- ، با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و… امکان سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، اعلام کرد که در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمی‌شود.


از دیگر محورهای اساسی قابل مذاکره به منظور گسترش تعاملات حمل‌ونقلی بین دو کشور در اشکال مختلف حمل‌ونقل شامل حمل‌ونقل ترکیبی، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی است. قرار بر این است در حمل و نقل ترکیبی با کار مشترک، به پیگیری راه اندازی طرح‌های ابتکاری و فعالیت‌های ترانزیتی کریدورهایی از قبیل افغانستان- ایران- ترکیه و همچنین کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول پرداخت تا دستیابی کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای اروپایی تسهیل شود. همچنین ایجاد امکان انعقاد قراردادهای حمل‌ونقل ترکیبی بین‌المللی بار بین شرکت‌های دو کشور از دیگر مسائل مورد طرح خواهد بود.

اتصال هر چه سریع‌تر شبکه ریلی ایران به ترکیه از نقطه مرزی چشمه ثریا، راه اندازی قطار مسافری تهران- آنکارا از مرز رازی و نهایی شدن پیش‌نویس یادداشت تفاهم شش جانبه بین راه آهن ج. ا. ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکیه و در خصوص فراهم ساختن امکان تردد واگن‌های CIS در قلمرو ترکیه، موارد تعرفه‌ای، پیشنهاد افزایش حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه تا یک میلیون تن از جمله مواردی بود که روز گذشته (یکشنبه) با حضور مدیران عامل راه آهن ایران و ترکیه مدنظر قرار گرفت.

قرار بر این است که مذاکرات در سطح محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران- و جاهد توران-وزیر حمل و نقل ترکیه- انجام شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 113323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha