کد خبر 113338
۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
اطلس نقاط بحرانی استان تهران نهایی می‌شود

پرشین خودرو: معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت استان تهران از نهایی شدن تدوین اطلس نقاط بحرانی استان تهران تا نیمه اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، شهرام عدالتی، نظارت بر اجرای اسناد توسعه‌ای استان از سوی دستگاه‌های اجرایی را اولین و اساسی‌ترین برنامه معاونت توسعه و برنامه ریزی در سال ۹۸ خواند و اظهار کرد: برای به ثمر نشستن این اسناد، بیش از دو سال وقت گذاشته و تلاش‌های شبانه روزی انجام شده است. حال، در مسیر رصد و پیمایش اسناد توسعه‌ای هستیم و از هیچ کوششی برای اجرای آن دریغ نخواهیم کرد.

وی همچنین از آغاز تهیه اطلس نقاط بحرانی استان تهران و تدوین آن تا اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون نقشه‌ای نداشته ایم تا نقاطی را به عنوان مرکز صیانت و حفاظت استان معرفی کرده و آن را مبنای عمل همه دستگاه‌های اجرایی قرار دهد.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران افزود: کار تهیه و تدوین اطلس نقاط بحرانی استان تهران تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نهایی شده و مفاد آن در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به تصویب خواهد رسید. این اطلس ذیل سند آمایش و یک نوع ضابطه و مقررات است.

عدالتی ادامه داد: روستایی به نام مرتضی گرد در استان تهران در یک شب با صدور مجوزهایی تبدیل به یک نقطه بحرانی در استان تهران شد و امروز بسیاری از کانون‌های جمعیتی استان تهران در بیست سال قبل نقاط کوچک جمعیتی بودند که اگر مدیریت می‌شد امروز به نقاطی با بیش از یک میلیون جمعیت نمی‌رسید.

مهاجرت اکولوژیک بحران جدید برای تهران

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه تهران هنوز هم مقصد اصلی مهاجرت در کشور است، گفت: پایتخت می‌تواند مقصد مهاجرت‌های اکولوژیک (مهاجرت‌هایی با مبنای زیست محیطی) هم باشد. ریزگردها و طوفان شن در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور از جمله در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، سلامت و معیشت مردم را درگیر کرده و اگر فکری برای آن نکنیم، مقصد مهاجرت آنها باز هم، پایتخت خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر امروز نگران دریاچه ارومیه نباشیم، طوفان‌های نمک در آن، بخش وسیعی از آذربایجان را درگیر خواهد کرد.

عدالتی در ادامه به شاخص‌های اطلس نقاط بحرانی استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: استان تهران چند مسئله مهم و بحرانی دارد، شکل گیری کانون‌های سکونتی غیررسمی از جمله آنها است و یکی از اهداف این اطلس، شناسایی کانون‌های جدید جمعیتی بوده و از طریق رصد آن اجازه ساخت و ساز مسکونی نخواهد داد.

وی ادامه داد: بسیاری از نقاط در حوزه‌های صنعتی، کارگاهی و تولیدی، مجوز رسمی نداشته و ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند و همچنان بدون نظارت فعال هستند که معروف ترین آنها در خرم دشت، پردیس، تپه سیف و.. است. همچنین در بالای حوزه آبریز سد ماملو بسیاری از فعالیت‌های رنگرزی بدون رعایت ضوابط در حال فعالیت است که سلامت ساکنان پایتخت را به خطر می‌اندازد. همچنین تعدادی کانون‌های جدید شناسایی کرده ایم که می‌تواند تبدیل به خرم دشت‌ها و تپه سیف های جدید باشد.

این اطلس به کاهش ویژه خواری کمک می‌کند

عدالتی کوه خواری، طبیعت خواری به ویژه در شمال و شرق استان تهران را از دیگر کانون‌های بحرانی استان تهران عنوان کرد و افزود: در چنین فضاهایی که در آن سوداگری اتفاق می‌افتد، نباید اجازه ساخت و ساز داده شود، اطلس نقاط بحرانی این نقاط را شناسایی و سند آمایش سرزمینی در این موارد به کمک ما خواهد آمد.

منبع: مهر

کد خبر 113338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha