تبعیت از بازار تنها راه حل مدیریت قیمت خودرو

پرشین خودرو: اوضاع کنونی، شرایط مناسبی برای خودروسازان نیست زیرا همچنان حجم زیادی از تعهدات قبلی باقی مانده و این شرایط همراه با بدهی های سال های گذشته و تعهدات مالی به قطعه سازان است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برخی از کارشناسان با توجه به ضرر و زیانی که تولید برخی خودروها برای تولیدکنندگان در پی دارد همچنان آزاد سازی را تنها مسیر نجات خودروسازان از وضعیت فعلی می‌خوانند. در حالی که برخی دیگر نیز این نوع قیمت‌گذاری را با تبعاتی همراه می‌دانند.

سال ۹۷ پس از شدت گرفتن مشکلات نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی، تولید‌کنندگان اقدام به پیش فروش محصولات کردند. به طوری که بواسطه پیش‌ فروش‌های گسترده ضمن اینکه نقدینگی زیادی وارد شرکت‌های خودروسازی شد، التهابات بازار خودرو نیز تا حدودی فروکش کرد. البته همراه با ثمرات این کار، این مجوزها منجر به سنگین شدن کفه تعهدات خودروسازان نیز شد.

در شرایطی مجوزهای پیش فروش توسط دولت صادر می شد که همچنان فرمول قیمتی مشخص نشده بود و خودروسازان موظف بودند تا محصولات را با قیمت‌های مصوب شورای رقابت به مشتریان تحویل دهند.

پس از این اتفاقات و تاخیر چند ماهه دولت در اعلام قیمت خودرو در نهایت، خودروسازان از بهمن‌ماه اجازه یافتند تا محصولات خود را براساس فرمول جدید عرضه کنند اما بعد از گذشت 3 ماه، همچنان از فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار در تعیین قیمت محصولات خود استفاده نمی‌کنند و مشخص نیست قیمت‌های اعلامی برای محصولات که عمدتا در بازه 15 تا 20 درصدی زیر قیمت حاشیه بازار است خواست خودروساز بوده یا دستوری از سوی دولت است.

 

تولید خودرو


در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو معتقد است اگر سال گذشته این تصمیم گرفته شد ضرورت داشت و لازم بود که چنین اتفاقی رخ دهد البته یک دلیل دیگر هم این بود که قیمت هایی که به دلیل شرایط روانی بازار افزایش یافته بود با این شیوه می توانست تعدیل شود.

شهرام آزادی تاکید کرد: فرمول جدید قیمتی به دنبال شدت یافتن حجم بدهی شرکتهای خودروسازی در سال گذشته صورت گرفت و چنانچه این جریان استمرار می یافت تبعات زیادی را در این صنعت به همراه داشت بنابراین وزارت صنعت به ناچار تصمیم گرفت تا قیمت خودروهای پیش فروشی را تا 30 درصد افزایش داده و از بهمن ماه 97 نیز خودروسازان زیر 5 درصد حاشیه بازار محصولات را عرضه کنند.


وزارت صنعت با تصمیم قیمتی سال قبل بازار خودرو را اصلاح کرد

وی افزود: بنابراین سال گذشته اتفاقاتی در افزایش هزینه تولید، نرخ ارز و بازار خودرو رخ داد که منجر به تصمیم گیری دولت برای آزادسازی قیمت و فروش خودرو در حاشیه بازار شد. وزارت صنعت باید به طریقی این جریان را اصلاح می کرد و چنانچه این شرایط پیش می رفت منجر به ورشکستگی خودروسازان می شد.

به گفته آزادی؛ البته مفهوم این تصمیم این نبود که تمام محصولات خودروسازان با این شیوه قیمت گذاری و عرضه شود بلکه علت این تصمیم پیش فروش هایی بود که صورت گرفته بود و حجم زیادی از تولیدات خودروسازان نیز صرف این پیش فروش در سال 97 شده بود در حالی که این تصمیم با مخالفت هایی منجر به لغو بخشی از آن شد و همچنان این جریان در سال جاری نیز ادامه دارد و به نحوی نیست که تمام محصولات پیش فروش شده با سود قابل قبول عرضه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اوضاع کنونی شرایط بسیار مناسبی برای خودروسازان نیست زیرا همچنان حجم زیادی از تعهدات قبلی باقی است شرایطی که همراه با بدهی های سالهای گذشته و تعهدات مالی به قطعه سازان است.

آزادی یاد آور شد: زمانی که قیمت خودرو به دلیل شرایط روانی بازار توسط دلالان و واسطه ها افزایش پیدا می کند عرضه مستقیم خودرو می تواند باعث کاهش قیمت شود بنابراین در اوضاع فعلی، بازار باید تعیین کننده قیمت خودرو باشد و نباید به صورت دستوری قیمت با یک عددی ثابت نگه داشته شده و به خودروسازان ابلاغ شود.

به گفته وی بهترین شیوه برای مدیریت قیمت خودرو همان تبعیت قیمت ها از شرایط بازار و عرضه و تقاضاست با حاشیه ای که موجب ترغیب خرید خودرو توسط مردم شود و از سویی برای خودروسازان نیز سود مناسب را داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اضافه کرد : چنانچه قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا محاسبه شود این جریان باعث می شود که خودروساز برای تولیدات آتی خود برنامه ریزی بهتری داشته باشد و به تدریج باعث افزایش تولید و کاهش بار مسائل مالی شرکتها شود اما در صورتی که بحث واردات قطعات و مسائل ارزی همچنان ادامه داشته باشد تولید نمی تواند به حالت عادی بازگردد.
 

دنا


بازار خودرو در دست دلالان !

آزادی تاکید کرد: اگر همچنان قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین شود بازار دوام نخواهد آورد چرا که ما تغییرات زیادی را در اقتصاد داریم و این تغییرات در تولید و قیمت اثر گذار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد : متاسفانه امروز بخش زیادی از خودروهای پیش فروشی به دست دلالان می رسد و باید مکانیزمی طراحی شود که بازار سیاه و بازاری که در آن دلالان و واسطه ها تعیین کننده قیمت خودرو هستند از بین برود. به گونه ای که مطمئن شویم که سهم مهمی از خودروها به دست مشتری واقعی می رسد.

کد خبر 113356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha