کد خبر 113394
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
فعالیت پارکبان‌ها غیر قانونی است

پرشین خودرو: براساس گفته مسئولین فعالیت پارکبان‌ها در تهران غیرقانونی است اما قرار است طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ تهران از چندی دیگر کلید خورده و مردم برای پارک خودرو پول بپردازند.

به گزارش پرشین خودرو، در اواخر سالهای ۸۹ و اوایل سال ۹۰ بود که مردم شهر تهران در برخی خیابان‌های مناطق بالای شهر با افرادی مواجه شدند که لباس متحد الشکلی پوشیده و خود را پارکبان معرفی می‌کردند.

برای همه همشهریان در ابتدا شنیدن واژه پارکبان نامأنوس و عجیب بود اما بیش از عجیب بودن نام این افراد شرح وظایف آنها گنگ و نامعلوم بود.

کم کم با گذشت چندین ماه مشخص شد این افراد در ازای معرفی جای پارک خودرو در خیابان به شما قبضی می‌دهند و به ازای میزان توقف‌تان از شما پول دریافت می‌کنند.

مثل هر واقعه دیگر به محض آغاز فعالیت پارکبان‌ها از هر سو نسبت به این پدیده نوظهور انتقادات و پیشنهاداتی مطرح شد. عده‌ای با هدف رفع نواقص و بهبود عملکرد این ساختار جدید و عده‌ای هم با هدف تخریب!

چند سالی از فعالیت پارکبان‌ها گذشت تا اینکه در اوایل سال ۹۵ به یکباره مشخص شد اصلا فعالیت این پارکبان‌ها گویا غیرقانونی است و مدت قراردادشان به پایان رسیده است.

 

پارکبان

 

فعالیت پارکبان‌ها را قبول نداریم

در آذرماه سال ۹۵ مازیار حسینی معاون وقت شهرداری تهران در اظهار نظری گفته بود از سال 94 سازمان حمل و نقل ترافیک قراردادی با پارکبان ندارد و درحال حاضر 15 هزار فضای پارک حاشیه ای با پارکومتر کنترل می شود و 15 هزار مابقی را در حال برگزاری مناقصه هستیم.

به گفته وی، پول پارک حاشیه‌ای به حساب شهرداری نمی رود و پول مستقیما به حساب خزانه واریز می‌شود.

حسینی افزود: به هر صورت گرفتن پول پارک حاشیه‌ای توسط برخی رستوران‌ها و مراکز و همچنین پارکبان‌ها تخلف محسوب می‌شود و پلیس باید با آن برخورد کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: گرچه برخورد به صورت سلبی شیوه درستی نیست اما باید هر چه زودتر پارک حاشیه‌ای با پارکومتر کنترل و به مرور پارکبان‌ها حذف شود.

 

به پارکبان‌ها پول ندهید!

اوایل زمستان سال ۹۵ سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها مدعی شد از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.

وی گفته بود مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند و از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود.

 

فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها

اما در تاریخ ۱۰ مرداد سال ۹۶  اقبال شاکری در تذکرات پیش از دستور سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود شاهد آن هستیم که پارکینگ‌های حاشیه‌ای تبدیل به محل دائمی پارکینگ‌های سازمانی و شرکت‌ها شده است و پارکبان‌ها به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند. 

شاکری گفته بود که حضور پارکبان‌ها در سطح شهر غیرقانونی است و مردم نباید وجهی به آنها پرداخت کنند و آنها همچنان از تعرفه‌های دو سال پیش نسبت به دریافت وجه از مردم اقدام می‌کنند، در صورتی که پلیس و شهرداری تهران اعلام کرده است که حضور پارکبان‌ها غیرقانونی است. 

البته بر اساس نظر وی باید انگیزه‌ای ایجاد کنیم تا پارکینگ‌های عمومی و حاشیه‌ای توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و جذب شوند تا فضای پارکینگ مورد نیاز را برای شهر تهران فراهم کنیم. 

 

ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ تهران

اما حالا پس از گذشت دو سال از آخرین اظهار نظر ها درباره فعالیت پارکبان‌ها شهردار منطقه دو شهر تهران خبر از ساماندهی موضوع پارک حاشیه‌ای در این منطقه داده است.

کشت پور گفته که قرار است از طریق سامانه‌ای بر خط و موبایلی پارک حاشیه‌ای ساماندهی شده البته متقاضیان استفاده از جای پارک باید پولی بابت این استفاده پرداخت کنند.

 

مردم فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها را اطلاع دهند

اما امروز سردار رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص فعالیت پارکبانان گفت: بیش از یکسال است که فعالیت پارکبانان ممنوع شده است.

وی ادامه داد: از نظر پلیس و شهرداری، فعالیت افراد با این عنوان قانونی نیست؛ ما چیزی به عنوان پارکبان نداریم و اگر شهروندان با چنین مواردی برخورد کردند، کافی است مراتب را به شماره تلفن 110 اطلاع دهند. 

سردار رحیمی خاطرنشان کرد: پلیس نامحسوس در راهور تهران نیز چندی پیش فعال شده است.

منبع: فارس

کد خبر 113394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha