با افزایش قیمت سوخت قیمت خودرو کاهش می یابد؟!

پرشین خودرو: در شرایطی که بازار خودرو تابع سرمایه گذاری است رابطه چندانی بین سهمیه بندی بنزین و بازار خودرو وجود ندارد اما این احتمال می رود که با افزایش قیمت سوخت، قیمت خودرو کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ماجرای سهمیه بندی مصرف سوخت این روزها برخی ابهامات را در خصوص تاثیر آن بر بازار خودرو ایجاد کرده است در این میان برخی بر این باورند که با سهمیه بندی مصرف سوخت، بازار خودرو با شرایط متفاوتی مواجه خواهد شد و در این جریان خودروهای با مصرف متعادل طرفداران بیشتری پیدا می کنند بر همین اساس این پرسش مطرح است که در صورت اعلام تصمیم نهایی دولت مبنی بر سهمیه بندی و نرخ سوخت، چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

موضوع سهمیه بندی بنزین که از سال گذشته مطرح شد در این روزها اجرای آن قوت گرفته است و بازار ملتهب اقتصادی در انتظار زمان دقیق اجرای سهمیه بندی و افزایش نرخ سوخت است مساله ای که بدون شک بار تورمی مضاعفی را بر مردم تحمیل خواهد کرد اما در این میان موضوعی که در ارتباط با تاثیر سهمیه بندی و نرخ سوخت ذهن خریداران و مصرف کندگان بازار خودرو را به خود مشغول کرده، تاثیر سهمیه بندی برای وضعیت تقاضا و قیمت خودرو در اوضاع کنونی است.

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو که تجربه زیادی در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت نیز دارد، یکی از بزرگترین معضلات جدی در کشور ما انرژی ارزان است که بسیاری از اتفاقات در حوزه مصرف بالای بنزین و برق و سایر حامل های انرژی را رقم زده است و در واقع ام الفساد بسیاری از مشکلات در قیمت ارزان انرژی است.

 

امیر حسن کاکایی


امیرحسن کاکایی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اضافه کرد: قیمت انرژی به میزانی در ایران ارزان است که در این جریان هیچ نوع ارتقاء تکنولوژی در کشور به صرفه نیست به طوری که بسیاری از کارها در حوزه سوخت سی ان جی را در این سالها بی نتیجه گذاشته است.

این کارشناس صنعت خودرو نکته مهم در خصوص سهمیه بندی بنزین را جو روانی حاصل از آن بر رشد قیمت سایر کالاهای مصرفی دانست و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: قیمت بنزین در کشور ما همانند قیمت ارز به نوعی پارامتر روانی و عامل کلیدی موثر بر فضای اقتصادی است به طوری که با افزایش قیمت بنزین انتظار می رود قیمت بسیاری از کالاها از جمله کرایه تاکسی ها هم افزایش یابد.

کاکایی افزود: بر اساس فضای روانی که همیشه در کشور وجود دارد با افزایش قیمت بنزین باید قیمت همه کالاها افزایش یابد اما به لحاظ ارتباط مستقیم قیمت بنزین با بازار خودرو معتقدم قیمت بنزین اثر چندانی در خرید خودرو نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه امروز بازار خودرو تابع مصرف نیست و بلکه تابع سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد: به دنبال فضای بوجود آمده در اقتصاد کشور امروز صف خرید خودرو از سایر کالاهای مصرفی جدا شده و خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است از این جهت با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، بازار خودرو با تغییر چندانی در تقاضا و قیمت مواجه نخواهد شد.

کاکایی تاکید کرد: در شرایط کنونی هیچ رابطه ای بین سهمیه بندی و بازار خودرو وجود ندارد اما این احتمال می رود که با افزایش قیمت سوخت قیمت خودرو کاهش یابد.

به گفته وی در سال 60 و در جریان کوپنی شدن بنزین ، قیمت خودروهای پر مصرف کاهش یافت البته امروز دیگر کوپن مطرح نیست و دولت امروز موضوع افزایش قیمت را عنوان می کند از این رو با توجه به اینکه قیمت بنزین هم نسبت به کل سبد مصرفی پایین است اثری در قیمت خودرو نخواهد گذاشت هر چند به طور غیر مستقیم اثراتی را به دنبال خواهد داشت اما در صورتی به نحوی این جو روانی به درست مدیریت شود نباید تاثیر مستقیم بر زندگی مردم بگذارد.

این کارشناس صنعت خودرو یاد آور شد : در صورتی که سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین کبریتی بر شعله ور شدن تورمی سنگین تر در کشور باشد به طور قطع اجرای آن بر روی قیمت و مصرف خودرو تاثیر خواهد گذاشت و التهاب در بازار خودرو را بیشتر خواهد کرد.

جایگاه بنزین


براساس این گزارش، در دوره قبل سهمیه بندی سوخت، تغییر چندانی در قیمت خودروهای با مصرف بالا احساس نشد. اکنون نیز پیش بینی نمی شود این امر تاثیر زیادی در روند افزایش یا کاهش قیمت خودروهای خاص داشته باشد. با این حال اما به نظر می رسد بازار خودرو واکنش هایی را نسبت به سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت از خود نشان دهد، چرا که ممکن است برخی خودروهای قدیمی و با مصرف سوخت بالا نسبت به سایر خودروها با استاندارد مصرف سوخت، تفاوت قیمتی در بازار داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو، با نگاهی به آمار خودروهای موجود در دست مردم و مسیر طی شده افزایش قیمت خودرو از از سال گذشته تا کنون، با اجرای سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ سوخت، به نظر می رسد بازار خودرو نیز تحت تاثیر تصمیم گیری های سوختی تا حدی واکنش نشان داده و قیمت و تقاضا در این بازار با تغییراتی همراه شود.

کد خبر 113430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha