مذاکره با بانک مرکزی برای تقبل هزینه انتقال ارز قطعه سازان

پرشین خودرو: انجمن قطعه سازان در حال مذاکره با بانک مرکزی است تا 10 الی 15 درصد هزینه های کارمزدی را که در جریان تبدیل ریال به ارز به قطعه سازان تحمیل می شود را از محل حواله های ارزی تقبل کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در اواخر فروردین ماه بود که وزیر صنعت به دنبال درخواست قطعه سازان در پرداخت الباقی تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی اعلام کرد که 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی مطابق با نیاز قطعه سازان به زودی پرداخت می شود بنا به اظهارات رضا رحمانی این تسهیلات ریالی و همراه با سود در نظر گرفته شده، تسویه خواهد شود تا در صورت بروز نوسان های قیمتی، قطعه سازان آسیب نبینند.

با گذشت حدود 15 روز از وعده وزیر صنعت و معدن در پرداخت این تسهیلات، آخرین خبرها حاکی از موافقت بانک مرکزی با پرداخت این تسهیلات به صورت ریالی به خودروسازان است، به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در جلسه ای که ابتدای هفته برگزار شد بانک مرکزی موافقت کرد تا تمام هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات باقی مانده از مصوبه سال گذشته دولت را به صورت ریالی به قطعه سازان پرداخت شود.

مازیار بیگلو در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بر اساس توافق صورت گرفته، بانک مرکزی متعهد شده تا تمام تسهیلات 7 هزار میلیاردی را مشابه 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریال پرداخت کند.
 

مازیار بیگلو


پیگیری قطعه سازان برای تعیین زمان دقیق پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی

وی در همین حال بخشی از دلایل زمان بر شدن موافقت بانک مرکزی در اختصاص 7 هزار میلیارد تومان را مربوط به مشکلات شورای پول و اعتبار عنوان کرد و افزود: هم اکنون انجمن قطعه سازان پیگیر زمان پرداخت این تسهیلات است و در این راستا با بانک مرکزی، خودروسازان و وزارت صنعت در حال مذاکره و مکاتبه هستیم تا زمان دقیق اختصاص این تسهیلات مشخص شود.


وجود بروکراسی و کاغذ بازی اداری در پرداخت تسهیلات خودروسازان

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود در صورت عدم پرداخت تسهیلات تا اوایل خردادماه، قطعه سازان به شدت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد چرا که تمام مواد اولیه را استفاده کرده و نقدینگی دیگری برای خرید و تامین مواد اولیه در ماه های بعد نخواهند داشت.

دبیر انجمن قطعه سازان تاکید کرد: بر اساس برآورد ما از اوایل خردادماه، قطعه سازان مواد اولیه ای را که با تسهیلات قبلی خریداری کردند دریافت کرده و تولید را ادامه خواهند داد اما این مواد تنها 2 تا 3 ماه تولید قطعه سازان را پوشش می دهد و از اواسط تابستان چنانچه نقدینگی پرداخت نشود و قطعه سازان نتوانند موجودی های در راه را پر کنند مجددا با کاهش تولید مواجه خواهند شد.


تولید روزانه 2500 دستگاه در خودروسازان در چه صورت محقق می شود؟

بیگلو تصریح کرد : همان گونه که در گردهمایی بزرگ قطعه سازان اشاره شد درخواست ما این است که این تسهیلات خارج از بروکراسی و کاغذ بازی های اداری پرداخت شود تا قطعه سازان در ماه جاری یا نهایت اوایل خرداد ماه سفارش های خارجی و داخلی را انجام دهند و پول را برای فروشندگان ارسال کنند تا از اواخر تابستان با مشکل تولید مواجه نشوند و تا پایان سال جریان تولید روزانه 2500 دستگاه محقق شود.

بر اساس این گزارش اعطای 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی هر چند نیاز مالی قطعه سازان را برای ادامه تولید حل می کند اما نکته ای که در این خصوص مطرح است تامین نیاز ارزی قطعه سازان است. وی در همین حال معتقد است در صورت تامین تسهیلات به صورت ریالی قطعه سازان امکان تبدیل این تسهیلات به ارز را دارند.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، قطعه سازان از گذر تحریم ها و دست و پنجه نرم کردن با تبعات ناشی از تحریم ها به این سطح از توان برای تامین نیازی ارزی رسیدند که با دریافت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی با صرف هزینه ای این رقم را به ارز تبدیل کرده و از این منظر تا حدودی نیاز ارزی خودشان را تامین خواهند کرد.

وی با توجه به هزینه بر بودن تبدیل ریال به ارز از مذاکره با بانک مرکزی برای جبران این هزینه خبر داد و به پرشین خودرو گفت: انجمن قطعه سازان در حال مذاکره با بانک مرکزی است تا 10 تا 15 درصد هزینه های کارمزدی را که در جریان تبدیل ریال به ارز به قطعه سازان تحمیل می شود را از محل حواله های ارزی تقبل کند.

بیگلو در پایان با اشاره به اینکه استفاده از منافذ مالی دنیا هزینه بر است، خاطرنشان کرد: هر حواله ارزی هزینه اضافی را به قطعه سازان تحمیل می کند که در صورت موافقت بانک مرکزی این هزینه جبران خواهد شد.

کد خبر 113431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha