عدم پاسخ دولت به درخواست تمدید مصوبه ترخیص 14 هزار خودرو وارداتی

پرشین خودرو: چنانچه مصوبه ترخیص خودروها ظرف 2 روز آینده بدون انقضاء تمدید شود اما مساله مابه التفاوت نرخ ارز به طور شفاف تعیین تکلیف نشود گره ترخیص 14 هزار خودرو وارداتی حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی ظرف 2 روز آینده مهلت چهار ماهه مصوبه هیات وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به پایان می رسد به رغم در خواست انجمن واردکنندگان برای تمدید بدون انقضاء این مصوبه تاکنون پاسخی از سوی دولت داده نشده است.

مصوبه اجرایی هیات وزیران سال گذشته پس از چند ماه بحث و بررسی 9 بهمن ماه سال ابلاغ شد اما با گذشت حدود 4 ماه از ابلاغ این مصوبه جزء ترخیص حدود 800 خودرو تا هفته گذشته، مشکل 14 هزار خودرو رسوب شده در انبارهای گمرک حل نشده است حال در شرایطی که 2 روز بیشتر تا پایان مهلت این مصوبه باقی نمانده است دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد در صورتی که ظرف امروز و فردا مصوبه بدون انقضاء تمدید شود امید اینکه مشکلات ناشی از عدم ترخیص این خودروها تا حدودی حل شود وجود دارد در غیر این صورت و ایجاد فاصله دو سه روزه از اتمام زمان مصوبه و عدم تمدید مصوبه، مجددا به 16 دیماه سال 97 برخواهیم گشت و تمام مراحلی که چندین ماه زمان برد تا حاصل آن این مصوبه بود مجدد باید تکرار شود و دیگری نمی توان امیدی به ترخیص 14 هزار خودرو در گمرکات داشت.

به گفته مهدی دادفر، در شرایطی که در 4 ماه گذشته اتفاقی رخ نداده به طور قطع ظرف 2 روز حرکت جدیدی صورت نخواهد گرفت حداقل در کشور ما بعید است کسی بتواند در این فرصت کاری را از پیش ببرد.

 



وی تاکید کرد: متاسفانه توسط برخی افراد غیر کارشناس دولت درون چاله ای افتاده که این مساله هزاران نفر را دچار مشکل کرده است.

دادفر با اشاره به برخی اظهارات خلاف واقع مسئولان در خصوص تاثیرترخیص این خودروها بر افزایش نرخ ارز، گفت: از بدو اتفاقات سال گذشته و ممنوعیت واردات موکدا اعلام کردیم که تمام کالاهایی که داخل گمرکات کشور آمده ارز آنها از کشور خارج و پول آن به طرف خارجی پرداخت شده است و این کالاها متعلق به مردم است و باید هر چه سریعتر وارد کشور شود.

واردکنندگان هیچ تعهد ارزی به شرکتهای خارجی ندارد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: موضوع تاثیر ترخیص خودروها بر افزایش نرخ ارز دلیل مضحکی است و واردکنندگان هیچ تعهدی به شرکتهای خارجی ندارد زیرا شرکتهای خارجی تا پول سفارشات را دریافت نکنند امکان ندارد سند و اسناد حمل را در اختیار واردکنندگان قرار دهند و به هیچ عنوان مجوز خروج خودرو را از گمرک صادر نمی کردند.

دادفر اضافه کرد: متاسفانه عده ای با ایرادات بنی اسرائیلی و مضحک در تلاشند تا این مصوبه اجرایی نشود و مشکل مردم حل نشود.

وی گفت: در صورتی که مصوبه ترخیص خودروها ظرف 2 روز آینده بدون انقضاء تمدید شود باید موضوع مابه التفاوت نرخ ارز نیزبه طور شفاف تعیین تکلیف شود.

 



به گفته وی برخی بانک ها از واردکنندگانی که ارز 4200 تومانی دریافت نکردند می خواهند مابه التفاوت نرخ ارز دریافت کنند در حالی که واردکننده ارز را خودش از بازار آزاد خریداری و خودرو وارد کرده است و بر چه مبنا و شاخصی این کار را می خواهند انجام دهند.

در صورت عدم تمدید مصوبه دولت رشد قیمت خودروهای وارداتی ادامه می یابد

وی تصریح کرد: باید علاوه بر تمدید مصوبه، تکلیف مابه التفاوت نرخ ارز واردکنندگان نیز روشن شود و گرنه گره این ترخیص ها باز نخواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان یادآور شد: در صورتی که این مسائل در سال گذشته حل شده بود امروز سانتافه به یک میلیارد و 100 میلیون ،لکسوس NX به یک میلیارد و 400 میلیون و رنو کلئوس به 900 میلیون نمی رسید.

دادفر در پایان تاکید کرد: در صورتی که مصوبه تعیین تکلیف خودروهای وارداتی تمدید نشود افزایش قیمت خودروهای وارداتی بیش از این افزایش خواهد یافت و همان گونه که سال گذشته عنوان کردم با ادامه این شرایط سال 98 قیمت وارداتی ها 30 درصد افزایش خواهد یافت که متاسفانه در روزهای اخیر شاهد چنین اتفاقی نیز بودیم.

کد خبر 113453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha