کد خبر 113476
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
راهکار خودروسازان برای خروج از چالش تعهدات معوق

پرشین خودرو: چالش تعهدات معوق خودروسازان همچنان ادامه دارد و در این شرایط، ایران‌خودرو و سایپا راهکار دوگانه‌ای را برای حل این چالش در نظر گرفته‌اند که یکی پرداخت سود بیشتر از تعهد بابت لغو ثبت‌نام مشتریان است و دیگری به جریان انداختن دوباره محصولات انصرافی.

به گزارش پرشین خودرو، بنا به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ داخلی حدود ۷۸۰ هزار دستگاه تعهد معوق دارند و در این بین، تحویل برخی خودروهای ثبت‌نامی به دلیل خروج خودروسازان خارجی از کشور امکان‌پذیر نیست.

به‌عنوان مثال از ۴۸ هزار تعهدی که پارس‌خودرو برای رنو ساندرو ایجاد کرده، تنها ۱۲ هزار دستگاه آن امکان تحویل دارد و بنابراین ۳۶ هزار ثبت‌نام کننده دیگر چاره‌ای ندارند جز انصراف.

 

خودرو

 

ازآنجاکه این دست از مشتریان مدت‌هاست در انتظار دریافت محصول ثبت‌نامی خود هستند و در حال حاضر امکان آن نیست، پارس‌خودرویی‌ها تصمیم گرفتند با پرداخت سود ۴۵ درصدی، ثبت‌نام‌کنندگان را منصرف کنند.

این رقم بیش از دو برابر سودی است که شرکت مورد نظر متعهد به پرداخت آن در قالب سود مشارکت شده بود. در واقع پارس‌خودرویی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با پرداخت این سود هنگفت می‌توانند از کابوس تعهد ۳۶ هزار دستگاهی ساندرو خارج و ثبت‌نام‌کنندگان معترض را مجاب به انصراف کنند.

در آن سوی ماجرا اما داستان خودروهای داخلی متفاوت از مونتاژی‌ها است، چه آنکه خودروسازان به‌دنبال ترغیب مشتریان انصرافی برای به جریان انداختن دوباره ثبت‌نام‌شان هستند. پس از رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها، بخشی از مشتریان تصمیم به انصراف گرفتند و قرار شد پول‌شان ظرف مدت نهایتا سه ماه عودت شود.

این در حالی است که با وجود گذشت بازه زمانی وعده داده شده، برخی مشتریان هنوز موفق به دریافت پول خود نشده و در مقابل به آنها پیشنهاد شده خودرو انصرافی شان را دوباره به جریان بیندازند. در واقع خودروسازان برای این دسته از مشتریان (که خودروهای قابل‌تولید را ثبت‌نام کرده‌اند) به این نتیجه رسیده‌اند که بازگرداندن آنها به مدار ثبت‌نام بهتر و به‌صرفه‌تر از پرداخت سود انصراف خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 113476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha