قفل بزرگ دولت بر فعالیت مراکز اسقاط خودرو

پرشین خودرو: به رغم طرح هایی که در یکی دو سال اخیر از سوی مسئولان به منظور نوسازی خودروهای فرسوده ارائه شده است بی توجهی به این اجرای این طرح نشان از آن است که خروج خودروهای فرسوده جزء اولویت های دولت نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسازی خودروهای فرسوده کشور موضوع بسیار مهمی است که در سال های گذشته به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه این مساله حضور و تردد خودروهایی با عمر بالا در ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش شدید مصرف سوخت و آلودگی شدید هوا بویژه در کلان شهرهاست.

بیشتر کارشناسان در این سالها افزایش تردد خودروهای فرسوده را به افزایش مصرف سوخت در کشور مرتبط می دانند با این حال مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی که سال گذشته منتشر نمود 7 راهکار برای مدیریت مصرف سوخت را اعلام کرد که یکی از راهکارها بهبود تکنولوژی تولید خودروهای داخل و کاهش میانگین مصرف خودروها خودروها بود که نقش بسزایی در کاهش مصرف بنزین داشت.در این گزارش همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو، از دیگر راهکارهایی اعلام شده بود که مصرف سوخت را کاهش می داد.

بر اساس این گزارش هر کامیون به ازای 100 کیلومتر پیمایش 70 لیتر نفت‌گاز ( گازوئیل ) مصرف می کند که با جایگزینی آنها با کامیونهای نو می‌توان مصرف گازوئیل را به 30 لیتر به ازای 100 کیلومتر پیمایش کاهش داد.


تردد بیش از یک میلیون و 450 هزار خودروهای فرسوده در کشور

در حالی این گزارش بخشی از راهکارهای مدیریت مصرف سوخت را در خروج و نوسازی خودروهای فرسوده سبک و سنگین در کشور عنوان کرده است که بر اساس آمار سال 97 پلیس راهور ناجا یک میلیون و 450 هزار دستگاه خودرو فرسوده سواری در کشور در حال تردد است که آمار بسیار نگران کننده است و به طور قطع در سال جاری یک سال به سن فرسودگی خودروها و به تبع به این آمار افزوده می شود.

موضوع نوسازی خودروهای فرسوده در شرایطی در یکی دو سال اخیر عقیم مانده که به رغم جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس و نقش تردد این خودروها در افزایش مصرف سوخت، همچنان بلاتکلیف است در حالی که ماههاست دولت برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و قاچاق طرح سهمیه بندی سوخت را در دستور کار قرار داده است.

بی توجهی به موضوع نوسازی و خروج فرسوده ها علاوه بر تبعاتی که در هدر رفت سوخت و آلایندگی کلان شهرها در پی دارد در یک سال اخیر فعالیت بیش از 216 مرکز اسقاط را عملا متوقف و بیکاری گسترده ای را در این بخش رقم زده است.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت از 216 مرکز اسقاط در کشور هم اکنون تنها 10 مرکز اسقاط با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند و موج تعطیلی مراکز اسقاط منجر به بیکاری همه پرسنل این مراکز شده است.

 



وی معتقد است که به رغم طرح هایی که در یکی دو سال اخیر از سوی مسئولان به منظور نوسازی خودروها اعلام شده است بی توجهی به این اجرای این طرح حاکی از آن است که خروج خودروهای فرسوده جزء اولویت های دولت نیست.


هیچ کسی به فکر تردد خودروهای فرسوده و سلامت جامعه نیست

محمد حسین گودرزی رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با ابراز نگرانی از اوضاع مراکز به جلسات متعدد با مسئولان در خصوص وضعیت مراکز و ارائه طرح هایی در این راستا اشاره و می گوید: به رغم پی گیری هایی تاکنون هیچ پاسخ روشن و راهکاری از سوی مسئولان ارائه نشده است و عملا بسیاری از طرح هایی که در ماههای اخیر در راستای طرح کاهش آلودگی هوا در مجلس مطرح بوده به دلیل بی توجهی، بی نتیجه مانده است.

به گفته وی امروز جریان اسقاط در کشور به هیچ عنوان مورد حمایت مسئولان نیست و متاسفانه هیچ کسی به فکر تردد خودروهای فرسوده و آلایندگی هوا و تبعات آن بر سلامت جامعه نیست.

این فعال صنفی با توجه به تاثیر تردد خودروهای فرسوده در مصرف بی رویه سوخت در کشور، یادآور می شود: افزایش خودروهای فرسوده در کلان شهرها بیداد می کند و در همین حال سوخت هدر می رود و هوا را آلوده می کنند در شرایطی که مراکز اسقاط بیکار به دلیل عدم توجه و حمایت مسئولان ناگزیر تماشاگر سرمایه ای هستند که دود هوا می شود.


اختصاص یک دهم سوبسید سوخت برای خروج فرسوده ها

گودرزی در ادامه با اشاره به طرح موضوع سهمیه بندی بنزین در کشور به طرح این سوال پرداخته و عنوان می کند: در این شرایط این سوال مطرح است که این میزان سوبسیدی که دولت برای سوخت پرداخت می کند چرا یک دهم آن را برای خروج خودروهای فرسوده هزینه نمی کند؟ اگر دولت قصد سهمیه بندی سوخت را دارد اولین گام در این مسیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که به مراتب می تواند موثرتر باشد.


هر پارکینگ یک برگه اسقاط!

وی در عین حال معتقد است چنانچه دولت طرحی ندارد مراکز اسقاط طرح هایی دارند که بدون اینکه هزینه ای را برای دولت داشته باشد می تواند موجب نوسازی شده و صرفه جویی را هم برای دولت به همراه داشته باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت یکی از این طرح های پیشنهادی را موظف ساختن برج سازان به ارائه برگه اسقاط به ازای ایجاد هر پارکینگ عنوان کرد و توضیح داد: در صورتی که برج سازانی در کلان شهر فعالیت دارند علاوه بر پرداخت عوارض به ازای هر پارکینگ موظف شوند یک برگه اسقاط به شهرداری ارائه کنند موضوع نوسازی خودروها حل خواهد شد بدون اینکه هزینه سنگینی را به دولت تحمیل کند.

کد خبر 113480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha