کد خبر 113540
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
سوختگیری هواپیماهای هما در ترکیه آغاز می‌شود

پرشین خودرو: مدیرعامل سابق ایران ایر با بیان اینکه میزان مطالبات هما از دولت 1850 هزار تومان احصاء شد، گفت: سوختگیری هواپیماهای هما در ترکیه آغاز می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایران ایر، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این مراسم فرزانه شرفبافی که امروز جای خود را به کاپیتان تورج دهقانی زنگنه داده است، درباره عملکرد دو سال اخیر خود در ایران ایر اظهار داشت: تیر ماه 96 که انتصاب من انجام شد، با آغاز عملیات حج 96 مصادف شد. 

وی ادامه داد: ما در سال 94 حادثه منا را داشتیم، در سال 95 حج تمتع و عمره نداشتیم؛ بنابراین امکانات ما در عربستان آ‌ماده نبود و دفتر شعبه هما بسته شده بود و ما مسئولیت جابه جایی 48 هزار حاجی را داشتیم، از سوی دیگر شرکت‌های عربستانی اعلام کردند که نمی‌آ‌یند و ما مسئولیت جابه جایی 26 هزار حاجی دیگر را هم برعهده گرفتیم. 

 

ایران ایر

 

مدیرعامل سابق  ایران ایر افزود: 6 میلیون دلار در عربستان بدهکار بودیم، اما تلاش کردیم حج 96 با موفقیت انجام شود در سال 97 هم 44 هزار و 500 حاجی جابجا کردیم که میزان تاخیرات در آن پروازها کمتر از 30 دقیقه بود و جزو اولین ایرلاین‌های منظم در عربستان بودیم. 

وی گفت: بدهی 6 میلیون دلاری به عربستان را هم تسویه کردیم. 

شرفبافی اظهار داشت:‌ میزان مطالبات هما از دولت با رقم 1850 میلیارد تومان احصا شد که امیدواریم در بودجه 98 از دولت دریافت کنیم. 

وی بیان کرد: در تیر ماه 96 ما کلا 8 میلیارد تومان پول داشتیم و 31 تیرماه باید 54 میلیارد تومان حقوق می‌دادیم، خیلی‌ها آن زمان گفتند، اگر این حقوق را پرداخت کند، مرد است که ما آن حقوق را هم پرداخت کردیم. 

شرفبافی بیان کرد: اسفند 97 رقم 100 میلیارد تومان حقوق دادیم که این با کاهش هزینه‌ها افزایش درآمد و جلوگیری از هزینه‌های مازاد و بهبود روش‌های بازرگانی محقق شد. 

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: سال 96، قرارداد 20 میلیارد دلاری برای 200 فروند هواپیما منعقد شد. 3 فروند ایرباس آمد و 4 فروند ATR، بوئینگ هم معطل TDP بود و 400 میلیون دلار می‌خواهیم. ما فقط 900 میلیارد  تومان بدهی انباشته داشتیم؛ قراردادها را اصلاح کردیم،‌ جلسات کارشناسی اصلاح قرارداد گذاشتیم تا فاینانسرهای داخلی و خارجی بیابیم. 

شرفبافی افزود: با بوئینگ MOU و انعقاد قرارداد داشتیم تا بوئینگ فعال شود اما با خروج آمریکا از برجام مجوزهای اوفک که تا 2020 فعال بود به حال تعلیق درآمد و قراردادهای تعلیق شد. 

وی افزود: در این شرایط باید هواپیماهای ما فعال بمانند و با کارخانه سازنده در ارتباط باشند. گرفتن تعهد هم برای تامین سرویس‌های پشتیبانی از کارخانه سخت است اما ما انجام دادیم و حتی مجوزهای جدید سرویس‌های پشتیبانی برای ATR صادر شد که 6 روز مهلت داشت و باید در آن مهلت 6 روزه 5 فروند ATR می‌آوردیم که به تعهدات خود عمل کردیم و طی هماهنگی با رئیس‌جمهور، بانک مرکزی و وزارت راه 5 فروزند هواپیما در روزهای نوسانات ارزی وارد کشور شد. 

مدیرعامل سابق هما افزود: 5 میلیون دلار هم قطع یدکی ATR که رجیستر آمریکا بود یا آمریکا سهام 10 درصدی در آن داشت به کشور آوردیم.

 

* آمریکایی‌ها به چینی‌ها گفتند در فاینانس هواپیماهای ایرانی دخالت نکنید

وی با بیان اینکه  مذاکرات بین‌المللی برای تعیین فاینانس هواپیمایی داشتیم،گفت: حتی با شرکت چینین MOU  امضا کردیم اما آمریکایی‌ها به چینی‌ها گفتند در فاینانس هواپیمای ایرانی دخالت نکنید. 

شرفبافی افزود: صورت‌های مالی هما 3 سال متوالی مردود اعلام شده بود یعنی هما 100 درصد زیانده بود و در اسرع وقت باید اعلام ورشکستگی می‌کرد اما در سال 97 صورت‌های مالی هما مشروط به حساب آمد و به دلیل اصلاح ساختار مالی امسال گواهی مشروط را از سازمان حسابرسی کل کشور می‌گیریم. 

مدیرعامل سابق هما اضافه کرد: بندهای حسابرسی کم شد، اصلاحات انبارگردانی و ثبت دفاتر داشتیم همچنین مطالبات شرکت‌ فرودگاه‌ها از هما در خرداد 97 تصحیح شد. 

شرفبافی گفت: مالیات در هما از 91 ثبت دفاتر و پرداخت نشده بود اما امروز بدهی مالیاتی نداریم. 

وی افزود: مطالبات شهر فرودگاهی از هما نیز پیگیری شد و مذاکراتی برای پرداخت هزینه‌‌های جاری و تکمیل ترمینال سلام داشتیم. 

مدیرعامل سابق هما  ادامه داد: 1610 میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت در هما است و ترازنامه هما از آن زیان انباشته سنگین‌، سبک‌تر شده است. 

وی گفت: تیم مالی هما کمک کرد میزان مطالبات هما از دولت احصا شود. 

مدیرعامل سابق هما  با بیان اینکه تلاش کردیم در راستای عدالت محوری 27 تا 30 درصد افزایش حقوق مصوب کنیم و خدمات رفاهی 20 درصدی در ا حکام 98 اجرا می‌شود. 

شرفبافی گفت: در پرداخت حقوق بازنشسته‌ها تلاش کردیم همه حقوق منظم و سر وقت پرداخت شود. 

وی اظهار داشت: ماهانه 40 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی هما است برای تعیین تکلیف  این صندوق سه وزیر پای کار آمدند و اگر قرار شد صندوق بازنشستگی تحویل صندوق بازنشستگی کشوری شود نیمی از این 40 میلیارد تومان از طریق صندوق سازمان برنامه و بودجه و نیمی دیگر از طریف توانمندسازی صندوق بازنشستگی هما تامین شود. 

 

* قسمت اعظم فروش چارتر حذف شد

شرفبافی با بیان اینکه قسمت اعظم فروش چارتری را حذف کردیم، گفت: روش‌های نوین فروش بلیت یا سیپ چارتر در هما انجام می‌شود و اپ اینترنتی هما هم راه‌اندازی شد. 

مدیرعامل سابق هما اظهار داشت: کمیته برندینگ در هما تشکیل شد و تا دل خیابان شانزلیزه لوگوی هما را نگه داشتیم حتی فشار آوردند که دفتر شانزلیزه را تعطیل کنند اما اجازه ندادیم و نگاه داشتیم. 

وی گفت: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور از تیر 96 تا اردیبهشت 98 تلاطم داشت بعد از 4 نوامبر به تحریم هما همه هواپیماهای هما در لیست تحریم قرار گرفتند و شرکت‌های سوخت ‌رسان در پروازهای اروپایی به ما سوخت نداند حتی از دفتر معاون اول به من زنگ زدند و گفتند می‌خواهید چه کار کنید که من گفتم نگرانی نداریم و مشکل را حل می‌کنیم.

 

* سوختگیری هواپیماهای هما در ترکیه آغاز می‌شود

شرفبافی ادامه داد: امروز کشور دوست و برادر ترکیه پس از 4 ماه تلاش قرار شده است جمعه این هفته اجازه دهد ما سوخت‌گیری را در ترکیه آغاز کنیم. 

وی گفت: حتی خیلی از کشورها برای عبور هواپیماهای ما از آسمان‌ خود ما را محدود کرده‌اند حتی به ما دفتر هم نمی‌دادند و نصب لوگوی هما در همین فرودگاه جدید استانبول 4 هفته به طول انجامید ولی با همه این مشکلات ما همه مسیرهای پروازی را حفظ کردیم و برخی مسیرهای جدید را که شرکت‌های دیگر نمی‌توانستند بروند ما برقرار کردیم. 

شرفبافی گفت: سهم بازار هما در پروازهای بین‌المللی از 11 درصد به 70 درصد رسیده است. ما در شعب دو میلیون دلار در 7 ماه صرفه‌جویی کردیم و هزینه‌های دلاری و یورویی را کاهش دادیم. 

وی گفت: در هما برای مبارزه با فساد سخت  ایستادم در هما خریدهایی انجام می‌شد که در قالب ترک تشریفات بود. ما آیین‌نامه مالی هما را با قانون برگزاری مناقصات منطبق کردیم و سامانه ستاد راه‌اندازی کردیم و این سبب شد خیلی از مشکلات در این حوزه به حداقل برسد که حفظ آن امروز مشکل است.

منبع: فارس

کد خبر 113540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha