کد خبر 113678
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
پروژه قطارسریع‌السیر همچنان بلاتکلیف

پرشین خودرو: در حالی که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان از شرکت راه آهن به شرکت ساخت برگشت داده شده بود، برای چهارمین بار این پروژه از شرکت ساخت به راه آهن عودت داده شد.

به گزارش پرشین خودرو، ۱۷ بهمن ماه سال گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که از نیمه دوم آبان ماه سال گذشته در این وزارت خانه مستقر شد، ۴ پروژه مهم ریلی که در دوره آخوندی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منتزع و به شرکت راه آهن واگذار شده بودند، در دوره وزارت اسلامی با تصویب هیئت وزیران از شرکت راه آهن بازپس گرفته و به شرکت ساخت عودت داده شد.

این پروژه‌ها شامل قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراک، خط آهن خرمشهر-بصره و خط آهن قزوین-رشت-انزلی و قزوین-رشت-آستارا بود.

با این حال دو پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراک در نشست هیئت دولت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال بار دیگر میان دو شرکت ساخت و راه آهن پاسکاری شده و از شرکت ساخت بازپس گرفته و این پروژه در اختیار شرکت راه آهن قرار داده شد.

این چهارمین باری است که مسئولیت اجرای این دو پروژه میان شرکت‌های بالادستی جابه جا می‌شود.

گفتنی است پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان اگرچه در پیش از انقلاب قرار بود از سوی یک شرکت ژاپنی راه اندازی شود، اما تا سال ۸۲ طرح مسکوت ماند و سپس در ۸۶ بار دیگر مطرح و قرار شد در سال دوم دولت دهم (۸۹) با همکاری شرکت چینی به پایان برسد.

بار دیگر در دولت یازدهم در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اصفهان این پروژه کلنگ زنی و مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود. اما تاکنون تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهمترین تغییری که در دولت یازدهم در این پروژه رخ داد این بود که قرار بود در دولت دهم این قطار در خط آهن ۴۰۰ کیلومتری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند که در دوره وزارت آخوندی سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت.

 

معاون شرکت ساخت: چینی‌ها ال‌سی را پس نگرفته‌اند

عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر پیش از مصوبه اخیر هیأت دولت درباره انتقال مجدد پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان از شرکت ساخت به شرکت راه آهن گفت: شرکت سرمایه‌گذار و مجری چینی (CRCC) هنوز ال سی را پس نگرفته است.

وی ادامه داد: ما هنوز دو ماه نشده که این پروژه را تحویل گرفته‌ایم و تنها توانسته‌ایم برخی اسناد پروژه را با شرکت راه آهن رد و بدل کنیم. دو سه جلسه هم با شرکت CRCC نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم.

معاون شرکت ساخت یادآور شد: در حال به روز رسانی اطلاعات پروژه هستیم که از سال ۹۳ به راه آهن داده شد و حالا که بار دیگر به شرکت ساخت آمده، در حال بررسی اسناد پروژه هستیم.

وی با بیان اینکه این یک پروژه خاص است، تصریح کرد: قرار است به مرور فعالیت اجرایی پروژه را آغاز کنیم.

 

قطار سریع السیر

منبع: مهر

کد خبر 113678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha