واردات قطعه یدکی توسط دارندگان کارت بازرگانی فاقد اهلیت ممنوع شد

پرشین خودرو: به منظور تسهیل در روند ثبت سفارش و تامین ارز شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو جلساتی با معاون وزیر صنعت و مدیر کل نیرو محرکه برگزار شد و با پیگیری های صورت گرفته تا حدودی مشکلات این شرکتها در تامین ارز برطرف و تسهیلاتی در این زمینه فراهم شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از آنجا که خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری به ‌شمار می‌‌رود معمولا شرکتهای عرضه کننده خودرو تلاش دارند در این حوزه شرایط ایده آلی را برای مشتریان فراهم کنند اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، شرکتهای خدماتی تقریبا با شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری مواجه شده اند.

در شرایط تحریم، به جهت اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد، بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش می یابد. البته نکته دیگری که در این جریان وجود دارد موضوع عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات است که به تبع احتمال کاهش کیفیت خودروها را در دوران تحریم بیشتر می کند و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این وضعیت حوزه خدمات پس از فروش از این جهت نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش بیشتری روبرو خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که پس از تحریم ها برای شرکتهای خدمات پس از فروش موانع و چالش هایی را ایجاد کرده است تسهیل در تامین و تخصیص ارز برای شرکتهای خدماتی است این وضعیت و نگرانی شرکتها در این ارتباط موجب شد تا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه این وزارتخانه در نشستی با شرکتهای خدمات پس از فروش به بررسی راهکارهای رفع این مشکل بپردازند.

 



دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت : به منظور تسهیل در روند ثبت سفارش وتامین ارز شرکتهای خدمات پس از فروش در سال جاری جلساتی با معاون وزیر صنعت و مدیر کل نیرو محرکه برگزار شد و با پی گیری های صورت گرفته تا حدودی مشکلات شرکتها در تامین ارز برطرف و تسهیلاتی در این زمینه فراهم شد.


جلسه معاون وزیر صنعت با بانک مرکزی برای رفع موانع تخصیص ارز شرکتهای خدمات خودرویی

عباسعلی غیاثی با بیان این مطلب افزود: البته وزارت صنعت و معدن ارز مورد نیاز شرکتهای خدمات پس از فروش را تخصیص داده اما متاسفانه این روند در بانک مرکزی با موانعی مواجه شده است که در جلسه ای که با بانک مرکزی برگزار شد مقرر گردید تا این مشکل حل شود.

وی بخش دیگری از موارد مطرح دراین نشست را واردات قطعه یدکی توسط دارندگان کارت بازرگانی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: واردات قطعه یدکی توسط دارندگان کارت بازرگانی معضل جدی را برای شرکتهای خدمات پس از فروش و وارد کنندگان قطعه یدکی در حوزه فروش ایجاد کرده است از این رو در جلسه اخیر با معاون وزیر صمت این مساله مطرح و مقرر گردید تا شرکتهایی که تا پیش از واردکننده قطعه بودند امکان واردات قطعه را داشته باشند و واردات قطعه یدکی توسط دارندگان کارت بازرگانی فاقد اهلیت ممنوع شود.

 



دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در ادامه با توجه به تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات قطعه یدکی در سال گذشته اظهار داشت: برخی شرکتهای خدمات پس از فروش در سال گذشته ارز 4200 تومانی را دریافت کرده و تا حدودی برخی از قطعات مورد نیاز را وارد کردند اما تعدادی از این شرکتها به موضوع الزام پرداخت مابه التفاوت برخورد کردند و به ناچار با پرداخت مابه التفاوت قطعات را از گمرک ترخیص کردند.


واردات قطعات پرمصرف در دستور کار شرکتهای خدمات پس از فروش

غیاثی همچنین با اشاره به مشکل نقدینگی در شرکتها این شرایط را در روند سفارش گذاری و واردات قطعات موثر دانست و گفت : مشکل نقدینگی شرکتهای خدمات پس از فروش ، موجب شده شرکتها واردات قطعات تند گردش و پر مصرف را در دستور کار قرار دهند از این رو مشکلی در تامین این قطعات وجود ندارد اما در برخی قطعاتی که مصرف کمتری دارند ثبت سفارش و واردات به ندرت صورت می گیرد.

وی در پایان با توجه به جلسات اخیر وزارت صنعت با بانک مرکزی خاطر نشان کرد : امیدواریم با برگزاری این جلسات بخشی از مشکلات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در تامین و تخصیص ارز حل شود و با تامین به موقع قطعات شرکتها قادر به پاسخ گوی به مشتریان باشند.

کد خبر 113792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha