تعمیق داخلی سازی، بدون تامین سرمایه ریالی و ارزی قطعه سازان میسر نیست

پرشین خودرو: تعمیق داخلی سازی قطعات بدون نقدینگی و تامین سرمایه های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه سازان و همچنین سرمایه گذاری برای خطوط جدید و داخلی سازی قطعات با فناوری بالا (های تک) میسر نمی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزیر صنعت هفته گذشته با ابلاغ دستوراتی به معاونان خود ضمن اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید اعلام کرد: "ضروری است تمام شرکت‌های خودروسازی با همکاری قطعه سازان، شرکت‌های دانش بنیان، فعالان اقتصادی، ظرفیت‌های دانشگاهی، متخصصان داخلی و جوانان خلاق نسبت به تعمیق ساخت داخل قطعات مصرفی و وارداتی اقدام کنند".

رضا رحمانی همچنین با تاکید بر تقویت توان ساخت داخل در حوزه قطعات خودرو عنوان کرد" که تقویت توان ساخت داخل اولویت امسال وزارت صمت است بنابراین از تولید کنندگانی که بتوانند در این زمینه کمک کنند با تمام توان حمایت خواهیم کرد."

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور تعمیق داخلی سازی قطعات و حمایت از تولیدکنندگان در حالی مطرح می شود که هم اکنون تامین قطعات برای خطوط تولید و از سویی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان همچنان چالش جدی شرکت‌های خودروسازی است. زنجیره خودروسازی که از سال گذشته به‌واسطه بازگشت تحریم‌ها، با چالش‌هایی در زمینه تامین قطعات وارداتی و همچنین تامین مواد اولیه برای قطعات تولید داخل روبه‌رو شده است، باعث شده تعداد خودروهایی که به‌صورت ناقص از خطوط تولید خودروسازان خارج می شود، افزایش یابد.


بدون تامین نقدینگی و همراهی وزارت صمت داخلی سازی قطعات های تک عملی نمی شود

در شرایطی شاهد تاکید وزیر برای تعمیق داخلی سازی با کمک ظرفیت های داخلی هستیم که به رغم مصوبه دولت بخش مهمی از تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی خودروسازان همچنان پرداخت نشده است این در حالی است که کارشناسان این حوزه معتقدند بدون تامین نقدینگی و کمک مالی دولت نباید انتظار داشت که حتی در بلند مدت اتفاقی در تعمیق داخلی سازی و تیراژ خودروها و تحویل تعهدات معوق خودروسازان صورت گیرد.


تعمیق داخلی سازی قطعات به خصوص در خودروهای پرتیراژ تنها راهکار خودروسازان است

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار می کند: تعمیق داخلی سازی قطعات بدون نقدینگی و تامین سرمایه های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه سازان و همچنین سرمایه گذاری برای خطوط جدید و داخلی سازی قطعات با فناوری بالا (های تک) میسر نمی شود.

شهرام آزادی تاکید می کند: هر چند در شرایط فعلی تعمیق داخلی سازی قطعات به خصوص برای خودروهای پرتیراژ تنها راه حل خروج خودروسازی از وضعیت دشوار کنونی است.

 



وی عنوان کرد: اینکه مطرح شود که تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی قادر به تعمیق داخلی سازی و ساخت قطعات خاص در داخل نیستند به طور قطع اظهار نظر درستی نیست چرا که معتقدم در صورتی که صنعت خودرو و به خصوص قطعه سازان همکاری موثری با دانشگاهها و شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند و به درستی این جریان مدیریت شود و سرمایه گذاری خوبی در این حوزه صورت گیرد می توان به تکنولوژی تولید قطعات خاص و های تک در کشور دست یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه به خبرنگار پرشین خودرو یاد آور شد: در شرایطی که به دلیل تحریم ها با عدم فروش این سیستم ها به ایران مواجهیم و تامین این قطعات تحت شرایط خاصی و با هزینه ای بسیار بیشتر باید صورت گیرد به طور قطع سرمایه گذاری و تولید آنها در داخل توجیه و صرفه اقتصادی را به همراه داشته و موجب کاهش ارزبری نیز خواهد شد.

آزادی تاکید می کند: باید در داخلی سازی برخی سیستم ها در صنعت خودرو بازنگری شود و در تولید برخی از قطعات الکترونیکی و های تک که به طور قطع در شرایط عادی تولید آنها اقتصادی نیست تجدید نظر شود.

حرکت در این مسیر به تنهایی از عهده خودروسازان خارج است

به گفته وی باید با سرمایه گذاری و حمایت مالی دولت در جهت توسعه این سیستم ها و قطعات های تک و ایجاد شرکتهایی در این حوزه گام برداشت تا به طور عملی از وابستگی تامین قطعات و سیستم های استراتژیک خارج شویم.

وی با اشاره به اعلام طرح پویش ملی داخلی سازی قطعات خودرو در گروه خودروسازی سایپا اظهار می کند: به طور قطع مهندسان و متخصصان داخلی امکان و توان دستیابی به این سطح از دانش و تکنولوژی را دارند اما حرکت در این مسیر به تنهایی از عهده خودروسازان خارج است و باید نقش کلیدی وزارت صمت را در این فرایند بسیار جدی در نظر گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید می کند: البته وزارت صنعت باید از حوزه مدیریت در صنعت خودرو خارج شود و تنها نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد تا این صنعت در مسیر اصلی قرار می گیرد.

کد خبر 113851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha