شورای رقابت مسئول ایجاد انحصار خودروسازان / ورود شورای رقابت دردی از صنعت خودرو دوا نمی کند

پرشین خودرو : انحصار در صنعت خودروسازی کشور را شورای رقابت ایجاد کرد چرا که زمانی که با نظام قیمت گذاری قیمت خودرو دستوری تعیین می شود در واقع جلوی واردات خودرو و یا ورود خودروسازانی که می توانند با این قیمت ها خودرو تولید کنند، بسته می شود و به تبع این اقدام خود زمینه ساز انحصار در بازار است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با احیاء ماده 11 در طرح ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف شدند که قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای‌ رقابت اعلام کنند بنابراین با تصمیم نمایندگان دوباره پای شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو باز شد.

در شرایطی نمایندگان بار دیگر تصویب کردند که شورای رقابت به قیمت خودرو ورود‌ کند که اواسط سال گذشته با توجه به شرایط خاص خودروسازان شورای عالی‌ هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با پیشنهاد وزارت صمت، این شورا را از گردونه قیمت‌ گذاری خودرو حذف کرد و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را جایگزین آن کردند و در نهایت مقرر گردید تا خوروسازان 5 درصد زیر حاشیه بازار محصولات را به فروش برسانند اما تنها با گذشت چند ماه از این اعلام این تصمیم و به دنبال پی گیری برخی از نمایندگان، روز گذشته در جریان بررسی تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو با مصوبه جدیدی شورای رقابت مجدد متولی قیمت گذاری خودرو شد.

افزایش بی رویه قیمت و ایجاد انحصار در بازار خودرو هر چند از دلایل موافقان این مصوبه در مجلس برای ورود شورای رقابت بود اما به گفته کارشناسان با توجه به شرایطی که امروز بازار خودرو طرح چنین مسائلی دردی از صنعت خودرو ایران دوا نخواهد کرد.

در همین راستا مشاور خودرویی سابق وزیر صنعت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن گلایه از تصمیم اخیر مجلسیان به برخی برداشت های اشتباه رئیس شورای رقابت در خصوص تبعات فروش خودرو در حاشیه بازار اشاره کرد و گفت: اینکه رئیس شورای رقابت معتقد است که با فروش خودرو در حاشیه بازار قیمت خودرو افزایش می یابد به طور مسلم برداشت درستی از وضعیت کنونی بازار نیست و همان گونه که بارها توسط کارشناسان مختلف در این حوزه مطرح شده در حاشیه رفتن قیمت خودرو به هیچ وجه باعث افزایش قیمت نخواهد شد.

 



وی با توجه به برخی استدلال های رئیس شورای رقابت در خصوص سوء استفاده خودروسازان از بازار انحصاری برای فروش در حاشیه بازار اظهار داشت: در این شرایط طرح چنین صحبت هایی موضوعی نیست که دردی از صنعت این کشور دوا کند.

سعید مدنی با اشاره به اینکه علت اصلی ایجاد انحصار در صنعت خودرو ورود شورای رقابت است، افزود: انحصار در صنعت خودروسازی کشور را شورای رقابت ایجاد کرد چرا که زمانی که با نظام قیمت گذاری قیمت خودرو دستوری تعیین می شود در واقع جلوی واردات خودرو و یا ورود خودروسازانی که می توانند با این قیمت ها خودرو تولید کنند، بسته می شود و به تبع این اقدام خود زمینه ساز انحصار در بازار است.


قیمت گذاری دستوری مانعی برای رقابت خودروسازان خارجی در بازار

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در صورتی که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می گردید به طور قطع سرمایه گذار خارجی خودرویی که در رنج قیمتی تولیداتی مثل پراید را در دنیا پیدا میکرد که حداقل 3 هزار تا 4 هزار دلار باشد و با این محصول رقابت کند و به تبع همین مساله انگیزه شرکتها را برای رقابت پذیری در بازار افزایش می داد.

مدنی خاطر نشان کرد: هنگامی که قیمت دومحصول پر تیراژ پراید و پژو مدت ها با قیمت ثابتی تعیین می شود سرمایه گذاری که بنا دارد در رنج این خودروها اما با کلاس جهانی محصولی را وارد کند به دلیل فاصله قیمت بالای محصول وارداتی با این محصولات قادر به رقابت نخواهد بود و همچنان بازار در دست تولیدات داخلی خواهد بود.


خودرویی با ویژگی پراید در دنیا حداقل 6 هزار دلار است

وی افزود: در حال حاضر چنانچه خودرویی با ویژگی کیفی و طراحی پراید را وارد کنیم حداقل 6 هزار دلار قیمت آن خواهد بود و چنانچه این رقم در در نرخ فعلی ارز در داخل محاسبه شود حدود 80 میلیون تمام می شود پس خودرویی مانند پراید اگر به قیمت 30 میلیون هم برسد کسی قادر به رقابت با آن نخواهد بود.


شورای رقابت با پایین نگه داشتن قیمت خودرو بر انحصار بازار خودرو دامن زد

مدنی با طرح این سوال که در این سالها آیا خودرویی در کلاس دو محصول پر تیراژ داخلی وارد شده است، یاد آور شد: اصلا در کلاس قیمتی این خودروها، محصولی در دنیا وجود ندارد به جزء دو محصول نانو و کوئید که این خودروها هم در کلاس و قیمت پراید هم قرار ندارند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: در صورتی که قیمت خودرو واقعی شود بسیاری از سرمایه گذاران انگیزه تولید و واردات برخی از محصولات خارجی را در ایران پیدا خواهند کرد و عملا رقابتی در بازار داخل ایجاد خواهد شد.

مدنی با اشاره به اینکه شورای رقابت با طرح انحصار در بازار خودرو درواقع شیپور را از سر گشادش می زند، گفت: در حالی موضوع انحصار مطرح می شود که خود این شورا انحصار را ایجاد کرده و با پایین نگه داشتن قیمت خودرو مانع واردات خودروهایی در کلاس متوسط به بازار خودرو داخل شده است.

وی در پایان یاد آور شد: واگذار کردن قیمت خودرو به شورای رقابت کار بسیار اشتباهی است چرا که شورای رقابت وظیفه اش چیز دیگری و اصلا نباید وارد مقوله قیمت خودرو شود.

کد خبر 113886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha