کد خبر 113922
۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
جلوگیری از قاچاق با بازگشت کارت سوخت

پرشین خودرو: آمار و ارقامی که درباره میزان قاچاق سوخت وجود دارد، نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده و موجب شده بخش دولتی نگاه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشد. بازگشت کارت سوخت موضوعی است که بخش دولتی به آن توجه داشته اما برخی از کارشناسان بر این باورند که این کارت بدون سهمیه‌بندی نمی‌تواند نتیجه مثبتی دربرداشته باشد لذا باید کم کم به سمت سهمیه‌بندی بنزین حرکت کرد.

به گزارش پرشین خودرو، برای جلوگیری از قاچاق بنزین، سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس‌نشینان قرار گرفته که مهم‌ترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیه‌بندی بنزین است. در این راستا، زمستان سال گذشته بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

پرونده ثبت‌نام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجرای سهمیه‌بندی بنزین در سال گذشته بسته شد اما در هفته‌های گذشته در حالی که امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت المثنی مجدداً فراهم شد، زمزمه‌های سهمیه‌بندی بنزین نیز به گوش رسید. موضوعی که حواشی زیادی را در پی داشت و درنهایت بهروز نعمتی - سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی - اعلام کرد هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و احیای کارت سوخت تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.

 

قاچاق سوخت

 

استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی معنی ندارد

در این باره، عبدالرضا امینی - مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت - ، با تاکید بر این‌که استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی تأثیری در جلوگیری از قاچاق ندارد، گفت: در صورت اجرای سهمیه‌بندی باید تعداد دفعات سوختگیری که در حال حاضر سه مرتبه و حداکثر ۶۰ لیتر در روز است، کاهش یابد چراکه استفاده از کارت سوخت، بدون سهمیه‌بندی معنی ندارد و تنها برای ارائه آمار و مسائل جانبی به‌کار خواهد آمد لذا باید این مساله مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش قاچاق سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف سوخت نسبت به تولید همخوانی دارد اما ممکن است گاهی اوقات در فصل مسافرت میزان مصرف افزایش یابد؛ با این وجود، بازگشت کارت سوخت هزینه زیادی دارد چراکه آماده‌سازی سیستم، نگهداری و تعمیرات آن هزینه و کش و قوس فراوانی دارد.

مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت با بیان این‌که می‌توان مناطقی را مشمول استفاده از کارت سوخت کرد که قاچاق در آنجا بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: اما در نهایت موضوع سهمیه‌بندی باید اجرا شود و ممکن است به مرور به این سمت حرکت کنیم. نباید کارت سوخت بدون در نظر گرفتن تمام ابعاد کار حذف شود.

به گفته امینی، در سال ۱۳۸۴ که طرح استفاده از کارت سوخت مطرح شد، کسی فکر نمی‌کرد که این سیستم راه‌اندازی شود و مردم نیز به این روش عادت کرده بودند و بسیاری از کارها سر و سامان یافته بود.

وی با اشاره به موضوع قاچاق بنزین و راهکارهای کاهش قاچاق ابراز کرد: موضوع قاچاق همیشه وجود داشته و علت اینکه می‌گوئیم نباید کارت سوخت حذف می‌شد، این است که با توجه به قیمت پایین بنزین در مناطق مرز نشین، افراد به راحتی می‌توانند از این طریق ایجاد درآمد داشته باشند.

این کارشناس حوزه سوخت تاکید کرد: نمی‌توان گفت مردم در مناطق مرزنشین از سهمیه‌بندی استفاده کنند و در سایر استان‌ها و شهرها مردم آزادانه از سوخت استفاده کنند، چراکه به راحتی می‌توان روی این مساله نظارت داشت و در این شرایط این امر سر و سامان می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در زمان اولیه راه‌اندازی کارت سوخت، سخت‌گیری‌هایی مطرح بود که هر ماشینی از کارت خود استفاده کند که با کار گروهی و انجام کارشناسی این مساله ساماندهی شد و اکنون نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 113922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha