کد خبر 113948
۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
حراج یاماها OX99-11 با قیمت ۱.۳ میلیون دلار

پرشین خودرو: یکی از سه نمونه‌ی ساخته‌شده از سوپراسپرت OX99-11 با موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی، به قیمت ۱.۳ میلیون دلار به حراج گذاشته‌ شده است.

به گزارش پرشین خودرو، شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که یاماها، شرکت مشهور در ساخت موتورسیکلت‌های پرقدرت، در دهه‌ی ۱۹۹۰ سوپراسپرت قدرتمندی تولید کرده بود. نام این خودرو یاماها OX99-11 بود که شرکت زیرمجموعه‌ی یاماها با نام Ypsilon Technology آن را چند سال قبل از ورود یاماها به مسابقات فرمول یک به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی پیشرانه تولید کرده بود.

 

یاماها

 

یاماها در ابتدا با شرکتی آلمانی برای ساخت این نمونه به‌توافق رسید؛ اما نتایج ساخت خودرو چندان برای مسئولان یاماها خوش‌آیند نبود. سپس، یاماها به‌سراغ گروه مشاوره‌ای مهندسی IAD رفت تا ادامه‌ی فرایند تولید را دنبال کند. چندین مورد اختلاف بین یاماها و IAD موجب شد سرانجام پروژه‌ی ساخت سوپراسپرت جدید به شرکت Ypsilon Technology سپرده شود. با‌وجوداین، شرایط مالی نامساعد تولید و فروش این سوپراسپرت را در بازار به امری ناممکن تبدیل کرد.

 

یاماها

 

باتوجه‌به شرایط مذکور، فقط سه نمونه‌ی اولیه از خودرو OX99-11 ساخته شد که اکنون یکی از آن‌ها برای فروش گذاشته‌ شده است. هدف اصلی یاماها ساخت خودرویی با فناوری خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک بود. سوپراسپرت یاماها از پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر بهره می‌برد که ۴۴۰ اسب‌‌بخار قدرت تولید و تا ۱۰ هزار دوربردقیقه کار می‌کرد.

 

یاماها

یاماها

پیشرانه با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی هماهنگ‌ شده بود و انتقال قدرت به چرخ‌های عقب انجام می‌گرفت. بدون شک یکی از عجیب‌ترین عناصر طراحی این خودرو، چینش ۱+۱ صندلی‌ها بود که از طراحی موتورسیکلت‌های یاماها الهام گرفته‌ بود. بنابراین، کابین خودرو از بیرون ظاهر بلند و کوچکی داشت که یاد طراحی خودروهای مسابقه‌ای گروه C را تداعی می‌کرد.

 

یاماها

 

ابعاد خودرو هم کوچک بود و با بهره‌گیری از فاصله‌ی طولی بین محورهای کم و شاسی فیبرکربنی، تنها ۱,۱۵۰ کیلوگرم وزن داشت. اگر سوپراسپرت یاماها OX99-11 در تیراژ انبوه تولید می‌شد، بدون شک به‌عنوان یکی از خودروهای برتر دهه‌ی ۱۹۹۰ معرفی می‌شد. مدل سبز‌رنگ این خودرو را هم‌اکنون سایت JP Motor با قیمت پیشنهادی ۱.۳ میلیون دلار به حراج گذاشته‌ شده است.

منبع: زومیت

کد خبر 113948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha