طرح ساماندهی عامل نظارت بیشتر و دخالت کمتر دولت

پرشین خودرو: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند موجب ایجاد آرامش در بازار خودرو شود، بر ضرورت کوتاه کردن دست دلالان و قیمت‌گذاری شفاف برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تاکید کرد.

به گزارش پرشین خودرو، سید مهدی مقدسی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: ما یک نابسامانی مزمن در بازار خودرو داشتیم که همیشه در مقاطع مختلف برجسته می‌شد. نوسانات اخیر قیمت ارز هم باعث شد این آشفتگی را بیشتر ببینیم و مشکلاتی بروز کرد.

وی با اشاره به تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی جمعی از نمایندگان و برگزاری جلساتی با وزارت صنعت گفت: ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، شفاف شدن نحوه قیمت گذاری و حاکم شدن منطق اقتصادی بر آن، کوتاه کردن دست دلالان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و رعایت مسائل زیست محیطی از مواردی است که در این طرح آمده است. همچنین واردات و ساخت خودروهای تمام برقی و هیبریدی هم در این طرح پیش بینی شده چرا که گرایش دنیا به سمت ساخت این نوع خودروهاست و اکثر خودروسازان هم با توجه به کاهش سوخت‌های فسیلی به سمت این نوع خودروها رفتند.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه هنوز زیر ساخت تولید خودروهای تمام برقی در کشور به طور کامل وجود ندارد، افزود: اولویت ما می‌تواند فعلاً خودروهای هیبریدی باشد که ترکیبی از برق و بنزین است و می‌تواند تا حدی موجب کاهش مشکل آلودگی در شهرها شود.

 

بازار خودرو

 

مقدسی با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو نظارت دولت را بیشتر و دخالتش را در این بازار کمتر می‌کند، گفت: در صورت اجرای این طرح قیمت گذاری‌ها با منطق و شفاف می‌شود. این طرح همچنین بر ارتقای کیفیت تاکید دارد و برای آن اقدامات بازدارنده پیش بینی کرده است. ضمن این که رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش آلایندگی را مد نظر دارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد آرامش در بازار خودرو با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو خاطرنشان کرد: در مصوبات قبلی هم داشتیم که دولت باید ظرف ۳ سال پای خود را از بازار خودرو بیرون بکشد و به جای دخالت بر این بازار نظارت و سیاست‌گذاری کند، استراتژی تعریف کند و رویکرد حمایتی داشته باشد. نه دخالت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم وجود رقابت در بازار خودرو را موجب ایجاد نابسامانی عنوان و تاکید کرد: اگر در بازار خودرو انحصار وجود داشته باشد کیفیت ارتقا نمی‌یابد. لذا باید این رقابت ایجاد شود تا شاهد افزایش کیفیت باشیم. همچنین واردات با ارز آزاد و از سوی وارد کنندگان مجاز هم می‌تواند تا حدی وجود داشته باشد که این به آرامش بازار و مهمتر از همه کوتاه کردن دست دلالان از این بازار آشفته کمک می‌کند.

مقدسی همچنین اضافه کرد: این طرح به شفاف سازی قیمت‌ها و قیمت گذاری منطقی کمک می‌کند، ضمن این که افزایش تولید باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یابد. علاوه بر این کوتاه کردن دست دلالان قیمت را تا حدی کنترل می‌کند اما برای کنترل قیمت باید چند اقدام به صورت همزمان ایجاد شود. یکی کوتاه کردن دست دلالان و دیگری قیمت گذاری شفاف و کاهش هزینه‌های تمام شده خودروسازان. زیرا با توجه به نیروی انسانی موجود و هزینه بالای خودرو سازان هر چه میزان تولید بالا برود به تناسب آن قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا

کد خبر 113961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha