کد خبر 113971
۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
قیمت تایر در بازار ۲ برابر کارخانه

پرشین خودرو: سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره اختلاف تقریباً دو برابری قیمت تایر در کارخانه و بازار آزاد گفت: همچون خودرو که در بازار گران‌تر عرضه می‌شود، دلالان این کالا نیز با قیمت دلخواه تایر را در بازار می‌فروشند. اگر کسی می‌خواهد گران‌تر نخرد، از سایت کارخانه‌ها خرید خود را انجام دهد.

به گزارش پرشین خودرو، این روزها شاهد اختلاف قیمتی تقریباً دو برابری تایر از کارخانه تا بازار آزاد هستیم. در حال حاضر قیمت تایر پراید در کارخانه ۲۸۴ هزار تومان است اما در بازار با قیمت ۵۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت تایر سمند نیز در کارخانه ۳۷۵ هزار تومان است در حالی که در بازار با قیمت ۵۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

در این زمینه اخیراً رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در خصوص دلایل افزایش قیمت تایر پراید در بازار اظهار کرده بود "هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه آن محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود. در طول یک ماه اخیر عرضه لاستیک از سوی کارخانه‌ها به بازار کاهش پیدا کرده است و همین توزیع نامناسب کالا عاملی شده تا شاهد افزایش قیمت انواع تایرهای سواری در سطح بازار باشیم".

در همین رابطه مصطفی تنها  سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، اظهار کرد: همانطور که در ماه‌های اخیر گوشت، خودرو و سایر اقلام با افزایش قیمت‌های غیرمنطقی روبه‌رو شده‌اند، تایر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حال حاضر هر صاحب سرمایه‌ای اقدام به خرید کالا کرده و روز بعد با هر قیمتی که می‌خواهد آن را در بازار به فروش می‌رساند.

وی افزود: تایر، گوشت، خودرو، مرغ و … همگی در بازار در چنین اوضاعی به سر می‌برند و منطق بازار ما دچار این شرایط شده است؛ بنابراین مقصر گرانی‌ها تولیدکننده نیست. تولیدکنندگان با نرخ مصوبی که مشخص است کالای خود را به نمایندگی‌ها عرضه می‌کنند. حتی در کارخانه‌های تایرسازی برخی درصد قابل توجهی تا ۴۰ درصد از محصول خود را از طرق سایت فروش خود عرضه می‌کنند. به عبارتی مصرف‌کننده نهایی و واقعی می‌تواند به سایت مراجعه کرده و سفارش داده و تایر را به قیمت مصوب خریداری کند ضمن اینکه همچون سایت فروش خودروها هم نیست که در عرض دو دقیقه فروش تمام و سایت بسته شود.

 

تایر

 

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار کرد: بیش از این چه کاری از دست تولیدکننده بر می‌آید؟ خود ما گاهی می‌دانیم برخی مواد اولیه مورد نیازمان چقدر قیمت دارد اما مجبور هستیم تا سه برابر قیمت آن را خریداری کنیم تا صرفاً تولید متوقف نشده و کارخانه‌ها تعطیل نشوند.

تنها ادامه داد: کاهش عرضه بعضاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که ارز به موقع تأمین نمی‌شود یا تأمین شده اما انتقال داده نمی‌شود. در شرایط جنگ اقتصادی تبادلات مالی بین ما و خارج از کشور راحت صورت نمی‌گیرد، بنابراین تأمین مواد دچار نوساناتی می‌شود که تولید را هم دچار نوسان می‌کند.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل کارخانه‌ها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست؛ تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر علت تأمین دشوار مواد اولیه داخلی را چنین بیان می‌کند: برخی کارخانه‌های تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز از آن جایی که می‌دانند ما گزینه‌ای جز همکاری با آن‌ها نداریم و انحصاری هستند، این انحصار موجب سوءاستفاده آنها شده است.

تنها افزود: مشکل تایرسازان این است که قیمت محصول ما تحت کنترل بوده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر آن دارد اما در زنجیره تأمین ما کنترلی بر قیمت نیست. در نتیجه کسانی که مواد اولیه ما را تأمین می‌کنند دست‌شان باز است که با هر قیمتی که می‌خواهند مواد اولیه به ما می‌فروشند. از سوی دیگر نرخ تعرفه مواد تولید داخل قیمت بالایی دارند، تأمین ارز مشکل دار بوده و قیمتی بالایی دارد؛ این مجموعه عوامل باعث می‌شود که تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه عملاً معادل قیمت ارزی را تبدیل به ریال کرده و با ارز آزاد به ما می‌فروشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 113971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha