دولت باید نقدینگی قطعه سازان بابت سود بانکی را پرداخت کند

پرشین خودرو: نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران گفت: دولت باید نقدینگی که خودروساز و قطعه ساز بابت آن بهره پرداخت می کند را بپردازد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاپور سامعی، با اعلام این مطلب اظهار داشت: در شرایطی که واردات خودرو به کشور ممنوع است دولت با پرداخت تسهیلات ریالی به صنعت خودرو و قطعه سازی اجازه دهد تا تولید خودرو در داخل تداوم یابد و شاهد تعطیلی و بیکاری در این صنایع نباشیم.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران با توجه به پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به صنعت خودرو ، تصریح کرد: 4 هزار میلیارد تومانی که راجع به آن تبلیغات و سر و صدای زیادی صورت گرفت با توجه به میزان بدهی خودروساز و قطعه ساز و گردش مالی این صنعت و رشد چند برابری قیمت مواد اولیه و نرخ ارز ، رقم بزرگی نیست.

سامعی ادامه داد: پرداخت 4 هزار میلیارد تومان در سال گذشته علاوه بر رشد تولید قطعه سازان و خودروسازان، کمک خوبی به پرداخت حقوق کارگران در روزهای پایانی سال در واحدهای قطعه سازی شد.

وی با توجه به اینکه سفارش گذاری و ورود قطعات خارجی نیازمند فرصتی حداقل 5 تا 6 ماهه است، بیان کرد: در صورتی در این شرایط دولتمردان به سرعت نقدینگی مناسبی را به صنعت خودرو و قطعه سازی تزریق نکنند شاهد شرایط بسیار ناگواری در این تولید و اشتغال در این صنعت خواهیم بود.

 

شاپور سامعی


نایب رئیس انجمن قطعه سازان همچنین به موضوع عدم محاسبه ما به التفاوت ارز قطعه سازان از سوی خودروسازان پرداخت و گفت : امروز خودروسازان ارز قطعه سازان را 8500 تومان محاسبه می کنند در حالی که ارز قطعه سازان با ارقامی در حدود 12 هزار تومان تامین می شود و در این وضعیت با این شیوه محاسبه قیمت، هر روز مشکلات نقدینگی قطعه سازان بیشتر شده و به تدریج به نقطه صفر و سیر نزولی تولید نزدیک تر می شوند.

سامعی در ادامه با توجه به عدم تامین تسهیلات ارزی به شرایط بانک مرکزی در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت : بانک مرکزی مطرح می کند که ۸۴۴ میلیون یورو را بنا دارد به صورت مساوی به ایران‌ خودرو و سایپا پرداخت کند و تأمین ارز را به صورت روپیه هند، یوآن چین، ین ژاپن و لیر ترکیه بپردازد که البته این منابع نیز فقط در برخی از بانک‌های خاص قابل استفاده است و اجازه جابجایی آن برای صنعت وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط مطرح شد که 10 درصد تسهیلات دریافتی به صورت پیش پرداخت ارائه شود و 90 درصد بقیه را ۹ ماه دیگر با قیمت روز ارز دولتی محاسبه کرده و به بانک مرکزی باز پرداخت شود که به تبع در این شرایط چنانچه قیمت ارز مجددا دچار افزایش شود، خودروسازان و قطعه سازان باید رقم زیادی را بابت ارز دریافتی پرداخت کنند.


توانایی قطعه سازان در داخلی سازی و دور زدن تحریم ها

سامعی همچنین بخشی از فشار به صنعت خودرو و قطعه سازی را از سوی مسئولان اقتصادی کشور دانست و یاد آور شد: متاسفانه صنعت خودرو مورد وثوق مسئولان اقتصادی کشور نیست و مرتب مباحثی در خصوص کیفیت و ارزبری در این صنعت را مطرح می کنند در حالی که در اغلب صنایع نقاط ضعف و قوت هایی وجود دارد و این تنها مختص صنعت خودرو نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه تحریم های گذشته، در صورتی در تحریم های جدید فشارها از این هم بیشتر شود قطعه سازان در صورت تامین نقدینگی، از امکان تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و دستیابی به عمق ساخت داخل برخوردار است.

کد خبر 113981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha