کوتاهی تولیدکنندگان فرصت داخلی سازی قطعات «های تک» را گرفت

پرشین خودرو: قطعه سازان به لحاظ مالی در شرایطی نیستند که در حوزه داخلی سازی قطعات های تک سرمایه گذاری کنند و باید دولت و وزارت صنعت در این زمینه ورود کرده و برای داخلی سازی این قطعات در صنعت قطعه سازی سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، با اشاره به اینکه داخلی سازی جزء الفبای تولید است، اظهار داشت: چنانچه امروز حرکت چندانی در حوزه داخلی سازی در صنعت خودرو و قطعه سازی صورت نگرفته به دلیل از دست دادن فرصت هاست.

محمد شهپری به تلاش قطعه سازان در حوزه داخلی سازی قطعات پرداخت و گفت: قطعه سازان در این سالها در زمینه تولید و داخلی سازی قطعات به جزء قطعات های تک تلاش خوبی را داشتند و با جذب تکنولوژی و دانش فنی اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند اما در داخلی سازی قطعات های تک به نظر می رسد کوتاهی از خود قطعه سازان بوده است.
 

محمد شهپری


چینی ها و کره ای ها تنها گزینه همکاری در حوزه داخلی سازی

وی با توجه به مشکلات امروز قطعه سازان برای ورود به حوزه داخلی سازی قطعات های تک، متذکر شد: در شرایطی که بیش از 80 درصد خواست شرکتها برای همکاری با خارجی ها و اروپایی ها با جواب منفی روبرو شده است فقط شرکتهای چینی و کره ای در این جریان می مانند که شاید همکاری هایی را بتوان در این حوزه با آنها تعریف کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه ورود به عرصه بومی سازی برخی قطعات خاص و سیستم ها را حرکت دشواری در صنعت قطعه سازی ندانست و گفت: متاسفانه با فرصت سوزی در جریان برجام، فرصت ایجاد شده برای ساخت برخی از قطعات در صنعت قطعه سازی از بین رفت و متاسفانه امروز خودروسازان درگیر عدم تامین همین قطعات شدند.

شهپری، دستیابی به تکنولوژی تولید قطعات های تک را در چنین شرایطی نیازمند سرمایه گذاری دولت و وزارت صنعت در شرکتهای قطعه سازی عنوان کرد و افزود: امروز قطعه سازان به لحاظ مالی در شرایطی نیستند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند و باید دولت در این زمینه ورود کند و برای داخلی سازی قطعات های تک در صنعت خودرو سرمایه گذاری کند.


ارزش افزوده خوبی که بواسطه داخلی سازی نصیب کشور می شود

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی داخلی سازی در صنعت خودرو و قطعه سازی ارزش افزوده بسیار خوبی را برای کشور به همراه دارد به شرطی که سرمایه مورد نیاز فراهم شده و بتوان تحریم ها را دور زد.

شهپری داخلی‌سازی قطعات را راهکاری برای نجات قطعه‌سازان و خودروسازان در شرایط کنونی دانست و گفت: آنچه که می تواند در این شرایط قطعه سازان و خودروساز را نجات دهد داخلی سازی به خصوص تولید قطعات های تک در کشور است.

وی در ادامه با توجه به پتانسیل و امکانات بسیار خوبی کشور در حوزه قطعه سازی یاد آور شد : در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان با قیمت بهتری نسبت به کشورهای دیگر تأمین می‌شود، به طوری که قیمت مس در ایران حدود 4 دلار است، در حالی که در ترکیه 6 دلار است و یا در بخش فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی و همچنین قیمت انرژی و دستمزدها کارگران در مقایسه با سایر کشورها وضعیت خوبی در کشور وجود دارد و در صورت تامین سرمایه می‌توان داخلی‌سازی را به خوبی در صنعت قطعه‌سازی به طور کامل عملیاتی کرد.


قطعه سازان زیادی در جریان تحمیل قیمت، نابود شدند

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه به موضوع ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و گفت : در سال 96 و 97 قیمت گذاری دستوری موجب زیان انباشته خودروسازان شد به طوری که در جریان تحمیل قیمت ها در سال 97 ایران خودرو بالای 7 هزار میلیارد تومان زیان کرد.

شهپری در پایان با اشاره به اینکه در صورت ادامه این شرایط، خودروسازی دیگر در کشور وجود نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل حضور شورای رقابت و تحمیل قیمت در آن مقطع بسیاری از قطعه سازان نابود شدند و شاهد بیکاری گسترده ای در این صنعت بودیم.

کد خبر 114002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha