باید مجوز واردات خودروهای هیبریدی به خودروسازان داده شود

پرشین خودرو: باید مجوز واردات خودروهای هیبریدی به خودروسازان داده شود تا در صورت داخلی سازی، شرکتها امکان استفاده از امتیازات آن را داشته و این جریان بستری برای مذاکره خودروسازان با شرکت های تولیدکننده این نوع خودروها در دنیا شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نمایندگان مجلس در آخرین روزهای اردیبهشت ماه و به دنبال بررسی طرح ساماندهی خودرو طی مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبرید تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند.

نمایندگان در این طرح که کلیات آن در بهمن سال گذشته به تصویب رسیده بود دولت را موظف کردند، ظرف مدت ۵ سال زمینه را برای تولید داخلی خودروهای برقی یا هیبریدی مهیا کند نمایندگان در شرایطی رای به معافیت حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی دادند که ثبت سفارش و واردات خودرو از سال گذشته به دلیل برخی مسائل و مشکلات ارزی متوقف است.

به گفته کارشناسان مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات هیبریدی ها هر چند دارای مزیت هایی به لحاظ زیست محیطی و استانداردی برای کشور اما در صورتی که با هدف پاسخ گویی به نیاز بازار داخل صورت گرفته باشد هزینه ارزی بیش از 25 تا 30 میلیارد دلاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند: در راستای اجرای مصوبه مجلس باید مجوز واردات خودروهای هیبریدی به خودروسازان داده شود تا در صورت داخلی سازی، شرکت ها امکان استفاده از امتیازات آن را داشته و این جریان بستری برای مذاکره خودروسازان با شرکتهای تولیدکننده خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا شود.

"سعید مدنی" در عین حال معتقد است که مصوبه اخیر مجلس در خصوص معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی تنها مُسکنی است و تا حدی به مشکل خودروسازی کمک می کند اما چنانچه قرار باشد در حد تیراژ انبوهی که مورد نیاز کشور است (حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو ) این تعداد خودرو هیبریدی واردات شود هزینه ارزی سنگینی را برای کشور به همراه داشته و در این شرایط چنین هزینه ای را نمی توان تامین کرد.

 



واردات 5 میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه برای تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو

به گفته وی در حال حاضر خودروسازان برای تولید سالی 1.5 میلیون دستگاه خودرو حدود 5 میلیارد دلار ورود قطعات و مواد اولیه دارند که البته با توجه به نرخ دلار در شرایط فعلی رقم ریالی آن رقم درشت تری خواهد شد اما در صورت اجرای مصوبه معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی و پاسخ گویی به نیاز بازار داخل هزینه ارزی آن بالای 25 تا 30 میلیارد دلار خواهد شد.

مدیرعامل اسبق سایپا در همین راستا معتقد است در صورت اجرای مصوبه واردات خودروهای هیبریدی باید واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد و منشاء ارز خارجی باشد و بواسطه افرادی که خارج از کشور ارز آن تامین و این خودروها وارد شود.

مدنی تاکید می کند: در صورتی که ارز خودروهای هیبریدی از داخل تامین شود وضعیت سختی را پیش رو خواهیم داشت و اصلا در شرایط حاضر این مساله امکان پذیر نیست و تنها می تواند در اشل محدودی واردات این خودروها را داشته باشیم.

خروج خودروسازان از وضع فعلی اولولیت اصلی است

وی در همین حال مطرح می کند آن چیزی که در شرایط کنونی در درجه اول اهمیت قرار دارد خروج خودروسازان از وضع فعلی و رسیدن به شرایط نرمال است و پس از آن باید مجوز واردات خودروهای هیبریدی به واردکنندگان یا خودروسازان در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: در صورت ایجاد شرایط نرمال در شرکتهای خودروساز، باید مجوز واردات خودروهای هیبریدی به خودروسازان داده شود تا در صورت داخلی سازی شرکتها امکان استفاده از امتیازات آن را داشته باشند و این اقدام بستری برای مذاکره خودروسازان با شرکتهای تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا شود.

واردات دست دوم ها مشکلات صنعت خودرو را حل نمی کند

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در خصوص واردات خودروهای دست دوم معتقد است که واردات این نوع خودروها مشکلات صنعت خودرو را ریشه ای حل نمی کند و تنها موجب فروکش کردن تب بازار خودرو خواهد شد.

مدنی در پایان تاکید می کند: باید واردات خودرو دست دوم و یا نو بدون انتقال ارز و با منشاء ارز خارجی باشد تا فشار ارزی را به کشور وارد نکند ضمن اینکه باید بصورت کنترل شده بوده و سیستم های نظارتی بر این روند نظارت داشته باشند تا الزامات استانداردی، زیست محیطی و مصرف سوخت را پاس کند.

کد خبر 114063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha