کد خبر 114132
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
جرایم معاینه فنی به حساب شهرداری واریز نشد

پرشین خودرو: مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا در تهران اجرایی شد. خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شدند. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از این محل کسب شد و به گفته مدیر عامل ستاد معاینه فنی، پولی از این محل به حساب شهرداری واریز نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، در آبان سال 1395  مرحله اول طرح کاهش آلودگی هوا  در محدوده طرح ترافیک و زوج وفرد اجرایی شد و خودروهای فاقد معاینه فنی در این محدوده  جریمه می شدند.

شهرداری تهران تصمیم گرفت مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا را در سال گذشته اجرا کند، ابتدا قرار بود این طرح در آبان اجرا شود اما پلیس به دلیل صف‌های طولانی در معاینه فنی کار را به تاخیر انداخت. 

مرحله دوم طرح کاهش بعد از کش و قوس های فراوان از آذر سال ۱۳۹۷ به صورت ۲۴ ساعته در کل تهران اجرایی شد و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شدند.

 در این طرح معاینه فنی خودروها ، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر) ، ناوگان حمل بار (اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) کنترل می شود و شهرداری تهران در اولین گام اتوبوس هاس خود را مجبور به دریافت معاینه فنی کرد.

محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: نظارت و کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، الکترونیکی انجام می شود و  براین اساس تقریبا تمامی دوربین ها مجهز به  کد تخلف معاینه فنی شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد:  برای تکمیل رینگ نظارت دوربینی اطراف تهران 43 سامانه جدید طراحی‌شد که هرکدام از این سامانه‌ها دارای چند دوربین هستند.

به گفته پورسیدآقایی، در مرحله دوم طرح کاهش، خودروهای فاقد معاینه فنی ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند همچنین ورودی های شهر نیز به دوربین مجهز شده و هر خودروی که وارد شهر شود و معاینه فنی نداشته باشد جریمه می شود.

همچنین شهرداری تهران بر روی برخی خودروها دوربین نصب کرد  تا نسبت به کنترل خودروهای پارک شده و همچنین خودروهایی که درحال تردد هستند اقدام کند و اگر خودرویی که در داخل شهر تهران تردد می‌کند و معاینه فنی نداشته باشد حتماً جریمه 50 هزارتومانی خواهد شد به این ترتیب تمامی خوردوها فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد.

در صورتی که خودروها معاینه فنی داشته باشند میزان آلودگی در کلان شهر تهران کاهش می یابد. سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران  در این باره گفت:  معاینه فنی از لحاظ آلودگی هوا و مسایل فنی خودرو موثر است. و خودروهای فاقد معالینه فنی توسط دوربین ها جریمه می شوند.

به گفته سردار رحیمی، خودروهای پلاک شهرستان هم در صورت نداشتن معاینه فنی اگر در سطح شهر تهران تردد کنند جریمه خواهند شد مگر اینکه معاینه فنی از مراکز معتبر در سراسر کشور داشته باشند و اگر اطلاعات آنها در سامانه سیمفا ثبت شده باشد جریمه نخواهند شد.

 

معاینه فنی

 

این مقام مسؤول افزود: ممکن است برخی افراد اقدام به ارائه معاینه فنی تقلبی کنند که این معاینه فنی ارزشی ندارد و برخورد خواهد شد.

بحث آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی شهر تهران است و موضوعی است که در کوتاه مدت ایجاد نشده است، بلکه طی سالها بر اثر سیاست های  محلی و ملی این معضل ایجاد شده است.

صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره گفت:  بر اساس مطالعات انجام شده عامل انتشار آلودگی هوا ، منابع ثابت و متحرک هستند ، منابع آلوده کننده متحرک شامل خودرو ها و سوخت آنها است و طبیعتا سهم مدیریت شهری در مورد این دو منبع زیاد نیست چرا که مدیریت شهری نقشی در تولید و واردات خودرو و سوخت ندارد.  منبع ثابت آلوده کننده هوا شامل سوخت خانگی، کارخانجات، معادن شن و ماسه است که در این بخش شورای شهر و شهرداری در تعامل با یکدیگر اقداماتی انجام داده اند.

وی افزود: شهرداری تهران و شورای شهر تمام تلاش خودش را می کند تا آن بخشی که تحت مدیریت دارد را بهبود ببخشد. امروز بخشی از حمل و نقل تهران به عهده مدیریت شهری است و سیاست مدیریت جدید این است که فرهنگ جامعه و سازو کارها را به سمتی هدایت کند که حمل و نقل عمومی بیشتر مورد اقبال قرار بگیرد و برای این موضوع باید وضعیت حمل و نقل عمومی بهبود یابد. در دسترس بودن اتوبوس ها و مترو در دستور کار قرار گرفته است تا سفرهای کوتاه تر با امکانات بیشتر برای مردم ارائه شود.

بر اساس این گزارش، طرح کاهش  آلودگی هوا به تدریج باعث حذف خودروهای آلاینده از شهر  می شود و در طولانی مدت باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

برنامه ریزی و مطالعات طرح کاهش از سال 1392 در تهران و با نگاهی به تجربیات دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلان شهرها در وزارت کشور و دولت برای طرح کاهش گذاشته شد . بر اساس این مصوبات، منطقه زوج و فرد فعلی به عنوان محدوده کاهش تهران تعیین شد و از مهرماه 1395 ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و از سال گذشته در کل شهر اجرایی شد و شهرداری تهران اعلام کرد که قرار است پولی که از این راه کسب می شود برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده می شود.

محسن پورسید آقایی معاون شهردار تهران در این باره گفت: درآمد شهرداری از محل جرایم معاینه فنی در بودجه  سال ۹۷؛ ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۵ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: البته پلیس پولی را که به خزانه واریز می‌کند به تفکیک جرایم نیست و مشخص نیست که چه جریمه و پولی بابت سرعت، و چه جریمه‌ای بابت معاینه فنی است و ما نیازمند آن هستیم که پلیس نحوه واریز را از مبدا تعیین کند،  یعنی آنکه کد تخلف معاینه فنی را مشخص کرده  و  جرایم نداشتن معاینه فنی را به حساب دیگری واریز کنند.

در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در آمد از محل جریمه‌های معاینه فنی در تهران اخذ شده است و بر اساس توافقات قرار بود حدود ۹۰ میلیارد تومان این جرایم به حساب شهرداری واریز شود ولی این امر رخ نداد.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران گفت: ۴ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی توسط دوربین های سطح شهر تهران جریمه شده است و با احتساب مبلغ هر جریمه ۵۰ هزار تومان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه از این محل حاصل شده که به خزانه دولت واریز شده است.

وی ادامه داد: از طرفی قرار بود از این محل ۹۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری تهران واریز شود و تاکنون ریالی پرداخت نشده است؛ پیگیری وصل در آمدها از وظایف معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران است و البته بخش عمده‌ای از یارانه بلیت مترو و اتوبوس هم پرداخت نشده است.

به گفته کرونی، معاونت حمل و نقل مدعی است در سال ۹۷ مبلغ ۳۴ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی و نیم میلیارد تومان مربوط به طرح کاهش پرداخت شده که طبق پیگری‌های به عمل آمده ریالی به حساب شهرداری واریز نشده است و در حساب ذی حساب طرح های عمرانی دولت بلوکه شده و با ارائه اسناد هزینه کرد به شهرداری پرداخت می شود.

البته سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرودر این باره گفت:  این طرح که از نیمه دوم سال 97  اجرا شد، بر اساس آن خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

وی افزود: در سه ماهه آخر سال 97 به اندازه 9 ماهه ابتدایی سال 97 خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شدند و تا دی ماه سال گذشته 2 میلیون و 400 خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی  جریمه شده بودند در حالی که در سه ماهه پایانی سال پیش 2 میلیون خودرو به همین علت جریمه شده بودند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو در پاسخ به این که آیا واریزی به حساب شهرداری به دلیل اعمال جریمه‌های خودروهای فاقد معاینه فنی واریز شده است ،گفت: هنوز شهرداری عایدی از این مسئله نداشته است.

بر اساس این گزارش، ۶ ماه از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا درتهران می گذرد و شهرداری تهران از محل اخذ جرایم عایدی نداشته است و قرار بود این پول در توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فارس

کد خبر 114132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha