افرادی در وزارت صنعت و محیط زیست می خواهند فقط واردکننده باشیم

پرشین خودرو: سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا طرح جامع اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری را برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارائه کرده است بر اساس جدولی که توسط سازمان محیط زیست منتشر شده در حال حاضر در هشت کلان شهر کشور نزدیک به 2 میلیون و 220هزار دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین و 9 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ارائه این طرح توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست هر چند براساس عمل به وظایف قانونی این سازمان و در راستای تدوین آیین نامه قانون هوای پاک و همچنین خروج ناوگان فرسوده از چرخه مصرف، انجام گرفته است اما بدون شک گام اول و اساسی در عمل به این وظیفه ارائه آمار و اطلاعات موثق در خصوص ناوگان فرسوده در کشور است موضوعی که به گفته یکی از فعالان صنعت موتورسیکلت غیر منطقی است.

بر اساس اظهارات عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از سال 82 تاکنون حدود 10 میلیون موتورسیکلت در کشور شماره گذاری شده است به گفته وی با توجه به این آمار موتورسیکلت هایی که از سال 90 شماره گذاری و هنوز به سن فرسودگی نرسیدند این سوال مطرح می شود که آمار 9 میلیون فرسوده بر چه اساسی ارائه شده است؟

ابوالفضل حجازی معتقد است در این سالها بیش از یک تا 2 میلیون دستگاه از این موتورسیکلت ها خود به خود از چرخه مصرف خارج و یا بازسازی و به کشورهای اطراف صادر شده است بنابراین تعداد موتورهایی که هم اکنون در چرخه اقتصاد کشور در حرکت است به 6 میلیون دستگاه نیز نمی رسد.

عضو هیات مدیره انجمن موتورسازان با اشاره به آخرین آمار شماره گذاری و فرسودگی ناوگان موتورسیکلت به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با توجه به خروج تعدادی از موتورسیکلت های فرسوده از کلان شهرها و ورود به شهرهای کوچک تر، تعداد موتورهای فرسوده بالای 8 سال در تهران و هشت کلان شهر کشور به یک میلیون دستگاه هم نمی رسد.

وی انتشار آمار غیر واقعی در خصوص تعداد موتورسیکلت های فرسوده را ناشی از ارائه اطلاعات غلط به سازمان محیط زیست دانست و گفت: در صنف تولیدکنندگان موتورسیکلت افرادی هستند که با ارائه آمارهای نادرست به سازمان محیط زیست سناریوی نابودی صنعت موتورسیکلت را اجرایی می کنند.

 



حجازی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: متاسفانه برخی از کارکنان دستگاه ها نیز در این جریان با این افراد همراه شدند و کمر به نابودی صنعت موتورسیکلت بستند.

وی تصریح می کند: افرادی در وزارت صنعت و معدن، سازمان محیط زیست و حتی سازمان استاندارد، سناریویی را تعریف کردند که تنها واردکننده موتورسیکلت باشیم و تا این لحظه در تحقق60 درصد از اهدافشان موفق شدند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: اجازه نمی دهیم که عده ای فرصت طلب منفعت ملی را به نام اشتغال فدای سیاست ها و منافع شخصی شان کنند.

حجازی با اشاره به اینکه منفعت طلب عده ای این صنعت را در آستانه نابودی قرار داده است، افزود: در دو دهه اخیر قطعه سازان زیادی در این صنعت مشغول فعالیت شدند اما هم اکنون به جهت ورود موتورهای فول سی کی دی موضوع فصل 98 قانون مقررات صادرات و واردات، قطعه سازی در صنعت موتورسیکلت نابود شده اند.

وی در پایان با ابراز تاسف از ایجاد سندیکای موتورسیکلت به حیات خلوت عده ای فرصت طلب، گفت: انجمن موتورسیکلت در 2 سال گذشته بواسطه همراهی برخی دولتی ها به پایگاهی برای دور زدن قانون و تخلفاتی در پوشش قانون تبدیل شده است.

کد خبر 114268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha