کد خبر 114303
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
شرکت قطارهای حومه‌ای به زودی رونمایی می‌شود

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی گفت: به زودی شرکت قطارهای حومه‌ای رونمایی می‌شود و در این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتواند سهم قابل ملاحظه‌ای در حمل و نقل شهری و حومه‌ای ایفا کند.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی امروز در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در طول سالهای پس از انقلاب به دلایلی از توسعه ریلی غفلت کردیم، اما در سال‌های اخیر توجه بیشتری به صنعت حمل و نقل ریلی شد و زیرساخت‌های ریلی گسترش یافت. در این راستا نرخ بهره‌مندی مردم از ظرفیت ریلی رو به رشد است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: اتصال ریلی به مراکز بار، توسعه ترانزیت ریلی و افزایش سهم ریل از بار و مسافر جزو تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، مجلس و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

قطار

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای توسعه ریلی باید صنایع ریلی شکوفا شود، ما دوران محرومیت صنایع ریلی طولانی‌ای داشتیم و امروز باید این صنایع فعال‌تر شوند و گسترش تولید داخل و تولید رقابت‌پذیر در دستورکار باشد.

اسلامی ادامه داد: در ۲۷ اسفند سال ۹۷ با مساعدت رئیس برنامه و بودجه از محل تبصره ۱۸ تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید رقابت‌پذیر و تولید داخل در حوزه ریلی اختصاص یافت و ۹ شرکت سازنده در حوزه لکوموتیو و واگن و ۱۶ شرکت بهره‌بردار از محل تبصره ۱۸ از این محل پشتیبانی شدند.

وی ادامه داد: استفاده از فرصت بازار سرمایه در این حوزه ضروری است، بازار سرمایه در مقایسه با تسهیلات بانکی هزینه‌های کمتری دارد و روند آن سهل‌تر است.

وی به لزوم تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه‌آهن تأکید کرد و گفت: باید قابلیت عملکردی راه‌آهن را گسترش دهیم و با افزایش بهره‌وری، مردم برای استفاده از ریل تشویق شوند.

اسلامی افزود: ما نیاز داریم وارد حوزه قطارهای پرسرعت شویم، ما باید تراز کشور خود را برای موبیلتی ارتقاء دهیم و زیرساخت‌های خود را در مسیر توسعه با این هدف اصلاح کنیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بخش خصوصی اضافه کرد: نیاز داریم بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی به گونه‌ای ایجاد شود که مزیت رقابتی رخ دهد و بخش خصوصی فعال کار کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به زودی شرکت قطارهای حومه‌ای رونمایی می‌شود، این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتواند سهم قابل ملاحظه‌ای که در حمل و نقل شهری و حومه‌ای در قانون تعریف شده است برعهده بگیرد تا ترافیک‌های سنگین در شهرهای بزرگ نظیر پایتخت کاهش یابند و با توسعه قطارهای حومه‌ای،‌ شبکه مویرگی حمل و نقل در حومه شهرهای بزرگ پایه‌گذاری شوند.

منبع: فارس

کد خبر 114303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha