بررسی تاثیر جدیدترین مصوبه مجلسی ها بر قیمت شکنی در بازار

پرشین خودرو: چنانچه هدف از معافیت حقوق ورودی هیبریدی ها تامین بازار خودرو و قیمت شکنی باشد باز هم با گذاشتن و یا برداشتن تعرفه 10 درصدی هیبریدی ها اتفاقی در بازار رخ نخواهد داد چرا که امروز مشکل قیمت و بازار خودرو اختلاف بر سر 5 یا 10 درصد تعرفه نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نمایندگان مجلس در نشست علنی 29 اردیبهشت امسال در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو، طی مصوبه ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند.

نمایندگان در این طرح که کلیات آن در بهمن سال گذشته به تصویب رسیده بود دولت را موظف کردند، ظرف مدت 5 سال زمینه را برای تولید داخلی خودروهای برقی یا هیبریدی مهیا کند.

نمایندگان در شرایطی رای به معافیت حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی دادند که از سال گذشته ثبت سفارش و واردات خودرو به دنبال خروج آمریکا از برجام و بروز برخی مسائل و مشکلات ارزی همچنان متوقف است.
اینکه این مصوبه در شرایطی که واردات خودرو همچنان ممنوع است با چه هدفی مورد تایید نمایندگان قرار گرفته است هنوز به وضوح مشخص نیست این در حالی است که مجلسی‌ها اعتقاد دارند که این مصوبه در شرایط کنونی کمک زیادی به کنترل بازار و قیمت خودرو می‌کند و با واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

حذف تعرفه هیبریدی ها هیچ کمکی به وضع فعلی بازار خودرو نمی کند

در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، عنوان کرد: در صورتی که این معافیت حقوق ورودی هیبریدی ها تنها با هدف تامین بازار خودرو و قیمت شکنی باشد هیچ کمکی به وضع فعلی بازار خودرو نخواهد کرد.

هر چند مهدی دادفر با توجه به معافیت حقوق ورودی هیبریدی ها معتقد است بر اساس قانون وضع هر گونه حقوق گمرکی برای واردات خودروهای هیبریدی ممنوع است.

وضع هر گونه حقوق گمرکی برای واردات هیبریدی ها ممنوع است

وی در عین حال تاکید می کند که این تصمیم مجلسی ها ارتباطی به موضوع واردات خودرو ندارد چرا که واردات خودرو همچنان ممنوع است.

 



وی همچنین با اشاره با طرح این سوال که مگر تعرفه قبلی واردات هیبریدی ها چه رقمی بوده که با این مصوبه صفر شده است؟ اضافه می کند: بر اساس متن قانون واردات خودروهای سواری تمام برقی و هیبریدی تنها مشمول سود بازرگانی می شود بنابراین وضع هر گونه حقوق گمرکی برای واردات این خودروها ممنوع است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه تعیین سود بازرگانی در اختیار دولت است، به تحولات حقوق ورودی خودروهای هیبریدی و برقی در 2 سال گذشته اشاره کرده و می گوید: حقوق گمرکی خودروهای برقی و هیبریدی طی 2 سال اخیر تغییرات زیادی داشته و به طوری که در این مدت از 4 درصد به 20 ،25 تا 35 درصد افزایش یافته اما به دنبال این جریان مجددا روند کاهشی یافت و به 7 و 10 و 25 درصد رسید این در حالی است که تعرفه خودروی هیبریدی بر اساس قانون فعلی باید 10 درصد باشد که مصوبه اخیر معافیت حقوق ورودی تنها 10 درصد تعرفه واردات این خودروها کاهش خواهد یافت.

به گفته دادفر زمانی خودروهای هیبریدی با تعرفه 10 درصدی واردات کشور می گردید فاصله قیمتی آنها با خودرو بنزینی نه تنها تفاوتی نداشت بلکه قیمت هیبریدی ها گران تر هم تمام می شد چرا که نظارتی بر این جریان وجود نداشت و حال که تعرفه صفر شده مگر می شود به یکباره در نمایندگی یکی از برندها، قیمت نوعی برند هیبریدی کمتر از مدل بنزینی آن شود؟ و آیا این مصوبه با هدف چنین تصوری در مجلس مطرح شده است ؟

در شرایطی که هیچ نظارتی بر توزیع نیست، کاهش تعرفه اهمیتی ندارد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به اینکه در شرایطی که هیچ نظارتی بر توزیع نیست، کاهش تعرفه اصلا اهمیتی ندارد، افزود: در صورتی که هدف از مصوبه معافیت حقوق ورودی هیبریدی ها توجه به موضوع هوای پاک باشد، باید اعلام شود که خودروهای دارای تکنولوژی نوین مشمول هیچ گونه سود بازرگانی و تعرفه نمی شود تا خودروهای برقی و هیبریدی به کشور سرازیر شود کما اینکه در اکثر کشورها چنین جریانی وجود دارد.

دادفر با توجه به دیدگاه مجلسی ها مبنی بر اینکه که این مصوبه کمک زیادی به کنترل بازار خودرو و کاهش قیمت خودرو می کند، اظهار داشت: در صورتی که معافیت حقوق ورودی هیبریدی ها تنها با هدف تامین بازار خودرو و قیمت شکنی باشد باز هم با گذاشتن و یا برداشتن تعرفه 10 درصدی هیبریدی ها اتفاقی نخواهد افتاد چرا مشکل بازار خودرو اختلاف بر سر 5 یا 10 درصد تعرفه نیست.

وی با توجه به نگاه مجلسی ها در خصوص تاثیر این مصوبه عنوان می کند که واردات خودروهای هیبریدی و معافیت حقوق ورودی این خودروها در وضع فعلی نه دردی از مردم و بازار خودرو دوا می کند و نه کمکی به هوای پاک می کند و نه پیشرفتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 114328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha