3 بسته تشویقی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری راه‌آهن

پرشین خودرو: معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن با بیان اینکه ۳ طبقه بسته تشویقی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در راه‌آهن طراحی‌ کرده‌ایم، گفت: کف نرخ بازدهی در راه‌آهن باید ۲ درصد به اضافه نرخ سود تسهیلات مورد تایید شورای پول و اعتبار باشد.

به گزارش پرشین خودرو، نورالله بیرانوند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با هدف فراهم کردن فضای تعامل بین ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران صنعت است.

وی با بیان این‌که راه‌آهن دو شان حاکمیتی و عضویت در زنجیره حمل و نقل ریلی را دارد، گفت: شرکت راه‌آهن به دنبال فراهم‌سازی بستری مناسب برای تعامل بخش خصوصی با یکدیگر است؛ برای مثال در حوزه تولید، شرکت راه‌آهن برای سازنده‌ها پروسه تأیید می‌گذارد که کالایی باکیفیت بسازند و تولیدکننده‌های نهایی این قطعات را بخرند.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن ادامه داد: شرکت راه‌آهن اکوسیستمی فراهم می‌کند که در آن بانک‌ها، بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی بتوانند خدمات تأمین مالی به بخش خصوصی ارائه کنند.

بیرانوند افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: نقش دوم راه‌آهن این است که این شرکت خود ریل، تراورس و خدمات فنی و مهندسی می‌خرد که نقش اول در حوزه ناوگان و نقش دوم در حوزه زیرساخت است.

* طراحی سه طبقه اقدامات و بسته تشویقی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در راه‌آهن

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن بیان کرد: شرکت راه‌آهن در راستای رونق سرمایه‌گذاری و رفع موانع سه طبقه اقدامات و بسته تشویقی طراحی کرده است که در حال به‌روز رسانی است.

وی توضیح داد: بسته اول سلسله اقداماتی است که منجر به افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی می‌شود؛ برای آن‌که هر صنعت بتوانند سرمایه‌گذار جذب کند، باید بازدهی صنعت در آن به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار انگیزه لازم داشته باشد و ارزش فعلی سرمایه‌گذاری نسبت به سایر رقبا، رقابتی باشد.

بیرانوند اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکلیف قانونی است که راه‌آهن سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی را رقابت‌پذیر کند و نرخ بازدهی باید بالاتر از نرخ سود تسهیلات بانکی باشد. نرخ تسهیلات مورد تأیید شورای پول و اعتبار به اضافه دو درصد را ما به عنوان کف نرخ بازدهی در راه‌آهن طراحی کرده‌ایم.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن ادامه داد: برای آن‌که این بازدهی به نرخ موردنظر برسد، شرکت راه‌آهن حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش داده است و از ۵۷ درصد به ۳۷ درصد رسانده است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌آهن همچنین در برخی از طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران واگن‌های نو مشوق‌هایی دارد؛ مثلاً با ورود هر واگن نو تا ۳.۵ سال یا ۴ میلیون تن حق دسترسی به شبکه ریلی از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌شود.

 

راه آهن

 

* استفاده مناسب راه‌آهن از قانون رفع موانع تولید

بیرانوند بیان کرد: ما از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده مناسبی کرده‌ایم و به ازای هر تن کیلومتر ۱.۳ سنتِ دلار و به ازای هر نفر کیلومتر ۷۳ صدم سنت دلار شرکت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص می‌دهد.

* ریسک سرمایه‌گذاری در راه‌آهن مدیریت و کم شده است

وی گفت: مشوق دوم راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذار مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در ریل است، سرمایه پیش از آن‌که به دنبال بازدهی بالا باشد، از ریسک گریزان است. اگر ریسک بالا باشد حتی بازدهی هم بالا باشد، سرمایه‌گذاری رونق نمی‌یابد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماده ۶۵ قانون الحاق ۲ به شرکت راه‌آهن و شهرداری‌ها اجازه می‌دهد، بازپرداخت اقساط و نوسان نرخ ارز برای سرمایه‌گذار تضمین شود. ما سازوکار اجرایی را فراهم کردیم، بازپرداخت اقساط سرمایه‌گذاران در مقابل فاینانس خارجی، بازار سرمایه و بورس و اوراق بهادار، بانک‌ها و دیگر بازارهای مالی را تضمین می‌کنیم و بدین ترتیب ریسک بزرگی از دوش سرمایه‌گذار برداشته شده است و هزینه صدور تضامین نیز کاهش یافته است.

بیرانوند اضافه کرد:‌ در بخش تضامین در مواردی که خودمان خریدار خدمت هستیم (نظیر لوکوموتیو)، با انعقاد قراردادهای بلندمدت، ریسک تجاری این خدمات را حذف می‌کنیم. در بخش تضامین ما زمانی که خریدار انحصاری هستیم، خرید خدمت می‌کنیم و آمادگی داریم در مورد طرح‌های خاص، تضامین خاص صادر کنیم.

* مشارکت راه‌آهن در تأمین منابع مالی

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در بخش سوم فعالیت‌های راه‌آهن، ما در تأمین منابع مالی مشارکت می‌کنیم. به عنوان مثال در طرح‌هایی نظیر خطوط فرعی تا ۵۰ درصد در تأمین منابع مالی شرکت‌ها مشارکت می‌کنیم یا در مورد TOD سی درصد مشارکت داریم.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طبق همین مدل سیستم سنتی و قدیمی سوخت‌رسانی در راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی به سیستمی مدرن تبدیل شده است.

* انتشار ۴ صکوک اجاره برای صنایع ریلی

بیرانوند بیان کرد: سال گذشته قراردادی با بورس منعقد کردیم، ۴ صکوک اجاره منتشر شد که امروز به صنایع ریلی نظیر واگن‌سازی تزریق شده است. همه ۴ صکوک در کمتر از یک سال شروع و تزریق شد و بازپرداخت آن آغاز شده است.

* وجود متقاضی برای واگن‌های باری و مسافری

وی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبصره ۱۹ از جمله موارد دیگری است که راه‌آهن در پروژه‌های مشارکتی از آن استفاده می‌کند.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن ادامه داد: تا امروز در ۱۰ هزار دستگاه واگن متقاضی سرمایه‌گذاری داریم.

* LC سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان مشکلی ندارد

بیرانوند اضافه کرد: در خط آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان مبلغ LC،  ۱۳.۶ یوآن چین است و مشکل خاصی درباره این اعتبارات اسنادی نداریم.

وی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر در این پروژه بر اساس توافقات کار انجام می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 114332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha