نرخ ارز در دراز مدت قیمت خودرو را تنظیم می کند / شورای نگهبان رای به مصوبه مجلسیان نخواهد داد!

پرشین خودرو: در صورتی که نرخ ارز افزایش یابد به طور قطع قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت اما اینکه به چه نسبتی این تغییرات صورت خواهد گرفت جای بحث و بررسی دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب اظهار داشت: به رغم برخی اظهار نظرهای مطرح در خصوص عدم تاثیر پذیری قیمت خودرو از بازار ارز، اصلی ترین فاکتور موثر در قیمت خودرو بعد از نظام عرضه و تقاضا، نرخ دلار است.

فریدون احمدی عنوان کرد: در دراز مدت قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز تنظیم می شود مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا نظام درستی باشد.

وی تاکید کرد: هنگامی که نرخ ارز نوسانات دارد باید بپذیریم که قیمت اغلب کالاها نیز نوسان خواهد داشت.

به گفته احمدی، در صورتی که نقدینگی سرگردان نیز به سمت بازار سرازیر شود و تقاضای کاذب در بازار ایجاد شود با محدودیت عرضه به بازار، قیمت ها نیز افزایش خواهد یافت.

سازمان حمایت میزان ارزبری تولید خودرو و قطعات را بررسی کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس از جمله اقدامات تخصصی سازمان حمایت در شرایط کنونی را بررسی میزان ارزبری تولید خودرو در کشور اعلام کرد و افزود: سازمان حمایت به عنوان وظیفه ای تخصصی باید بررسی کند که تولید خودرو در داخل و همچنین قطعات ساخت داخل وابسته به نرخ ارز است و با کنار هم قرار دادن اینها عدد و ارقام درستی را در این زمینه ارائه نماید.

 



احمدی یاد آور شد: عده ای فکر می کنند می تواند بازار خودرو را به صورت انتزاعی مدیریت کرد در حالی که عوامل زیادی در این زمینه تاثیر گذار است ضمن اینکه فضای اقتصاد و کسب و کار درست نیست و در صورت اصلاح فضای موجود به طور قطع قیمت خودرو نیز منطقی خواهد شد.

قیمت گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت نیست

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تصویب نمایندگان در خصوص ورود مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری خودرو بر اساس قانون وظیفه شورای رقابت نیست و نه تنها قیمت گذاری بلکه تعیین قیمت هیچ کالایی در حیطه اختیار شورای رقابت نیست.

احمدی، وظیفه شورای رقابت تشخیص مصادیق انحصار و بکار بستن تدابیر ضد انحصار عنوان کرد و افزود: شورای رقابت باید تدابیری را بکار گیرد و با ازبین بردن انحصار موجب شکل گیری رقابت در بازار شود.

وی با تاکید بر اینکه شان شورای رقابت فراتر از ورود به جریان قیمت گذاری است به تصمیم اخیر مجلس در خصوص ورود این شورا به قیمت گذاری پرداخت و تصریح کرد: مجلس باید شورای رقابت راوادار به ایجاد رقابت و مبازاره با انحصار نماید.

تدوین دستورالعمل قیمت گذاری توسط وزارت صنعت بهترین اقدام برای سامان بخشی به بازار خودرو

وی گفت: به نظرم شورای نگهبان نسبت به مصوبه جدید مجلس در خصوص ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو ایراد خواهد گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید مطابق تاکید معاون اول رئیس جمهور، دستورالعمل قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت تدوین شود و این شیوه بهترین اقدام در وضع کنونی قیمت در بازار خودرو است.

احمدی در پایان با اشاره به اظهارات مطرح در خصوص تاثیر تصمیم اخیر مجلس بر افت قیمت خودرو، خاطر نشان کرد: مصوبه مجلس در خصوص ورود مجدد شورای رقابت تایید و ابلاغ نشده است بنابراین نمی تواند جزء عوامل موثر در کاهش قیمت خودرو باشد بلکه فضای کنونی بازار خودرو و تداوم افت قیمت در دو سه هفته اخیر ناشی از جو روانی بازار و در جه حساسیت بالای جامعه به شایعات و اخبار مثبت و منفی است که به طور قطع جو خوبی نخواهد بود.

کد خبر 114424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha