جایگزین مکمل بنزین با حمایت از صنعت CNG در دستور کار

پرشین خودرو: با ارائه گزارش کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش های مجلس در خصوص نوع و نحوه حمایت از صنعت CNG، جایگزین مکمل بنزین با حمایت از این صنعت در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح افزایش قیمت CNGاز ابتدای خرداد کلید زده شد این طرح که به‌ منظور تامین منابع مالی اجرای الزامات ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرد CNG و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده CNG عملیاتی شد.

اجرای این طرح در شرایطی آغاز شد که مجلس نیز مانع از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین شد موضوعی که به گفته کارشناسان در صورت عدم اجرای بسته حمایتی صنعت سی ان جی می تواند کاهش مصرف CNG را به همراه داشته باشد.

حال با گذشت نزدیک به یک ماه از اجرای طرح افزایش قیمت سی ان جی خبرها حاکی از تاثیر پیش بینی درست کارشناسان و کاهش مصرف سی ان جی در کشور دارد موضوعی که می تواند در صورت ادامه توسعه صنعت CNG را با ابهام مواجه کرده و علی رغم اهداف پیش بینی شده مصرف بنزین را در کشور افزایش دهد.

در همین راستا رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور اعلام کرد : ظرف 3 هفته از اجرای مصوبه افزایش قیمت CNG نمی توان عدد درستی در خصوص کاهش مصرف سی ان جی ارائه کرد اما روند مصرف سی ان جی رو به کاهش است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس در حمایت از صنعت سی ان جی

اردشیر دادرس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: هر چند طی 2 سال گذشته روند نزولی و کاهش مصرف سی ان جی آغاز شده و با افزایش قیمت سی ان جی نیز از ابتدای خرداد ماه این روند شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

 

کپسول سی ان جی



وی با اشاره به شرط مجلس به دنبال ممانعت از افزایش قیمت بنزین و طرح موضوع بسته حمایتی از صنعت CNG گفت: با توجه به وعده مجلس در زمینه همچنان منتظریم تا کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش های مجلس گزارش خود در خصوص بسته حمایتی از صنعت CNG را تدوین و به وزارت نفت ابلاغ کنند.

وی گفت: البته انجمن صنفی CNG گزارشی را در این زمینه ارائه کرده است اما برای عملی شدن طرح مذکور، باید مرکز پژوهش های مجلس نیز گزارش نوع و نحوه حمایت از صنعت سی ان جی را ارائه نماید تا جایگزین مکمل بنزین با حمایت از این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: امید است با توجه به پی گیری ها و ارائه گزارشات انجمن سی ان جی به وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس در تیرماه شاهد اقدامات مثبت از سوی مسئولان در زمینه حمایت از این صنعت باشیم.

طرح کارت اعتباری گاز همزمان هوشمندسازی جایگاهای سی ان جی از ابتدای دیماه اجرایی می شود

دادرس همچنین با توجه به تصمیم مجلس در خصوص افزایش خودروهای گازسوز گفت: در صورتی که وزارت صنعت، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شورای اقتصاد مطابق وعده داده شده بسته حمایتی را برای خودروسازان در نظر بگیرند این اقدام موجب تشویق خودروسازان به افزایش سبد تولید خودروهای گاز سوز خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص طرح پیشنهادی کارت اعتباری به‌جای یارانه نقدی یاد آور شد: طرح کارت اعتباری سوخت گاز از ابتدای دیماه با هوشمندسازی کلیه جایگاههای سی ان جی اجرایی می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای کارت اعتباری در گروه هوشمندسازی جایگاههاست، افزود : در حال حاضر 20 جایگاه سی ان جی به صورت پایلوت هوشمندسازی شده است.

کد خبر 114441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha