خودروهای پرتردد در آزادراه‌ 30درصد تخفیف می‌گیرند

پرشین خودرو: معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از احتمال در نظر گرفتن تخفیف ۳۰ درصدی برای خودروهای پرتردد آزادراه‌ها خبر داد. قرار است چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای در این رابطه برگزار شود.

به گزارش پرشین خودرو، امیر امینی اظهار کرد:‌این تخفیف 30 درصدی به تمام خودروهایی که بیشتر از 40 بار در هر ماه در آزادراه تردد می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که با اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، باجه‌های فیزیکی دریافت عوارض از آزادراه‌های سراسر کشور حذف خواهند شد، افزود: در حال حاضر با اجرای این طرح در 4 آزادراه کشور، عوارض آزادراهی خودروهایی که در این مسیرها تردد می‌کنند، با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محاسبه می‌شود.

وی با یادآوری همکاری بخش خصوصی و سازمان راهداری برای موقعیت‌یابی دوربین‌ها و تجهیزات شناسایی تردد، تصریح کرد: علاوه بر این، برای جلوگیری از نصب تجهیزات اضافه از دوربین‌های ترددشمار سازمان راهداری هم در این طرح استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در همه مراحل این طرح، رفاه ساکنان محلی که از این مسیرها تردد می‌کنند در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در کنار هر آزادراه، یک مسیر رایگان هم وجود دارد؛ بنابراین اگر کسی نمی‌خواهد عوارضی بپردازد، می‌تواند از مسیرهای رایگان تردد کند. با این حال شرایط ویژه ترددهای محلی هر آزادراه هم یکی از مواردی است که در تعیین موقعیت استقرار دوربین‌ها مدنظر قرار گرفته است.

 

عوارض آزادراه

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری پیمایشی شدن عوارض آزادراهی در طرح پرداخت الکترونیکی توضیح داد: به طور سیستماتیک، عوارض خودروهای افراد محلی که نمی‌خواهند تمام مسافت یک آزادراه را طی کنند، تنها به میزان پیمایش خودرو در آزادراه تعیین می‌شود. مثلا اگر خودرویی تنها 10 کیلومتر در یک آزادراه تردد کرده باشد، عوارض متناسب با همان مسیر را پرداخت می‌کند و نه عوارض سراسر آزادراه‌.

امینی با بیان این‌که از نظر سخت‌افزاری از جمله دوربین‌های شناسایی و ثبت پلاک در آزادراه، بهترین و قوی‌ترین امکانات را برای خواندن پلاک‌ها در اختیار داریم، اظهار کرد: اجرای این طرح در وزارت راه که با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است یک کار فرابخشی بوده است. تا امروز سازمان راهداری و پلیس راه و راهور به خوبی با این طرح همکاری کرده‌اند.

قرار است چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تخفیف 30 درصدی خودروهای پر تردد در آزادراه‌ها (20 بار رفت و برگشت) برگزار شود.

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از بیست و هشتم اسفند ماه سال گذشته آغاز به کار کرد. در این طرح که در دنیا به نام سیستم ETC شناخته شده است، دریافت عوارض به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. پلاک‌ هر خودرویی که در آزادراه‌های اعلام شده تردد دارد، با دوربین‌های ثبت پلاک خوانده می‌شوند و کاربر بدون نیاز به توقف یا پرداخت نقدی به مسیر خود ادامه  افراد برای اطلاع کامل از این روش‌ها می‌توانند به وب‌سایت آنی‌رو (aaniro.com) مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

کد خبر 114473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha