خودروسازان باید انجام تعهدات به قطعه سازان را در اولویت قرار دهند

پرشین خودرو: باید هر چه سریع تر نیاز خودروسازان و کسری قطعات تامین شود تا خودروهای ناقص کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: از عوامل اصلی موثر بر جریان تولید خودرو تامین به موقع قطعات است از این رو باید نیاز خودروسازان و کسری قطعات تامین شود تا خودروهای ناقص کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.

رضا علیزاده، با اشاره به عوامل موثر بر جریان تولید قطعه سازان، تاکید کرد: در سالهای گذشته شرایطی ایجاد شد که مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان به ارقام بسیار سنگینی رسید و به طوری که برخی واحدهای قطعه سازی در سال گذشته در آستانه تعطیلی قرار گرفت اما با تخصیص تسهیلات 4 هزار میلیارد تومان در روزهای پایانی سال گذشته تا حدودی مشکل نقدینگی قطعه سازان حل شد اما همزمان با این جریان خودروسازان نیز باید انجام تعهدشان به قطعه سازان را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که باز هم نسبت به پرداخت مطالبات قطعه سازان سهل انگاری کنند و قطعه سازان در این راستا با مشکل مواجه شوند به تبع کل صنعت خودرو دچار مشکل و افت تولید خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیاردی دولت به دو شرکت ایران خودرو و سایپا بابت پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان یاد اور شد: باید بانک مرکزی هر چه سریعتر تسهیلات ارزی خودروسازان که معادل 844 میلیون یورو است را پرداخت کند تا قطعه سازان با توقف تولید مواجه نشوند.

 

خط تولید



این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: انتظار می رود خودروسازان در شرایط کنونی مدیریت شده حرکت کنند و هوای قطعه سازان را داشته باشد چرا از جمله عوامل اصلی در تولید خودرو، تداوم جریان تولید قطعه سازان است.

علیزاده افزود: با پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی تاحدودی شرایط قطعه سازان به لحاظ نقدینگی بهتر شد اما چنانچه تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی به سرعت پرداخت نشود قطعه سازان دچار مشکل شده و تولید در صنعت خودرو متوقف خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به عوامل موثر در قیمت خودرو در چند ماه گذشته، علت این افزایش را مربوط به مولفه های مختلف و برخی از دلایل عمومی دانست و گفت: کاهش ارزش پول ملی و هجوم نقدینگی افسار گسیخته و ورود آن به بازار خودرو به عنوان کالای سرمایه ای و همچنین مشکل واردات قطعات که موجب محدودیت در تولید گردید همگی از دلایل عمومی ایجاد فضای کنونی در بازار و قیمت خودرو است.

وی گفت: هم اکنون انبار خودروسازان از خودروهای ناقص انباشته شده است و عمده علت کمبود و عدم تامین برخی از قطعات وارداتی و همچنین مواد اولیه وارداتی جهت تولید برخی از قطعات خاص است.

نماینده اهر در مجلس در پایان با اشاره به اینکه برخی از عوامل در تولید مربوط به مسائل داخلی بوده و قابل کنترل است، افزود: در شرایط کنونی انتظار می رود خودروسازان و دستگاههای نظارتی دقت عمل بیشتری به خرج داده و عوامل مدیریتی و قابل کنترل در تولید خودرو را مدیریت کنند.

کد خبر 114474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha