کد خبر 114542
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
تسهیل امور مرتبط با استارتاپ‌ها

پرشین خودرو: معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که بیش از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند، تاکید کرد: امور مرتبط با استارتاپ‌ها تسهیل شود.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی علیخانی در بازدید از پارک علم و فناوری استان زنجان، اظهار کرد: پیش از این بازدید جلسه‌ای در اداره‌کل ورزش و جوانان استان داشتیم که مباحثی در مورد کسب و کارهای نو و کارآفرینی مطرح شد.

وی با اشاره به نوپا بودن حوزه فعالیت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: مشکل این بخش آشنا نبودن مدیران درگیر در این حوزه از تسهیل فرآیندها و قوانین مرتبط با آن است. باید عنوان کرد که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ مصوب شد و اجرایی شدن این قانون عملاً از ۹۲ شکل گرفته است.

علیخانی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، تصریح کرد: هدف‌گذاری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش بیش از ۲ برابری تعداد این شرکت‌ها است و حمایت‌های انجام شده از سوی دولت برای فعالیت این شرکت‌ها نشان‌دهنده اراده و انگیزه برای اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور است.

 

استارتاپ

 

معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دنیا مسیر اقتصادی خود را تغییر داده است، تصریح کرد: در واقع اقتصادی که بر اساس منابع طبیعی شکل گرفته بود، به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش پیش می‌رود و این تحول در ایران نیز اتفاق می‌افتد که البته مشکلات و محدودیت‌هایی که در ورود کالا یا فناوری در شرایط تحریم وجود دارد، کشور را به استفاده از توانمندی‌های داخلی سوق داده است.

علیخانی با بیان اینکه فعالیت‌های فناورانه در شروع فرآیند با ریسک همراه است، عنوان کرد: پایدارسازی و تسهیل در کارها تا به مرحله تولید و صادرات برسند، باید مورد توجه قرار گیرد. مقرر شده جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها تشکیل و طرحی ارائه شود که جدا از سایر منابع بانکی، اعتبار ویژه‌ای را از سمت بانک‌ها به فعالیت‌های فناورانه سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه‌ای بر فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد، ادامه داد: امور مرتبط با استارتاپ‌ها باید تسهیل شود. صندوق توسعه ملی اعتبار قابل توجهی را برای ایجاد و پایدارسازی اشتغال در نظر گرفته و اینکه چطور وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری از این اعتبارات استفاده کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یکی از کارگروه‌های اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی را کارگروه توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد انقلابی طیف گسترده و متنوعی از فعالیت‌ها را از جمله در مراکز رشد و پارک انجام می‌دهد، ولی باید مقداری مأموریت‌گرایانه‌تر عمل کنیم. پس از بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از مرکز جهاددانشگاهی کرج منجر به برگزاری چندین جلسه با حضور رئیس جهاددانشگاهی کشور شد تا موارد را بررسی کنیم تا بدانیم در حوزه‌های مختلف چه کارهایی می‌توان انجام داد.

معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در آن جلسات مقرر شد جهاددانشگاهی در کنار سایر کارها، چهار پروژه از جمله در حوزه ریلی و غیره را با تعریف حدود کمی و کیفی مشخص و مأموریتی برای خود تعریف کند تا زمان رسیدن به نتیجه کوتاه‌تر و با کیفیت‌تر شود. البته این به معنی تعطیلی بقیه امور در جهاددانشگاهی نیست، ولی می‌توان در این‌گونه حوزه‌ها ماموریتی برای خود تعریف کرده تا بتوان زودتر به نتیجه رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، از مسئولان استانی درخواست داریم، موارد مطرح شده را تا حصول نتیجه دنبال کنند که در غیر این صورت همکاران ما از تهران موارد را پیگیری خواهند کرد. البته انتظار داریم امور در استان برای انجام کارها تسهیل شود.

در ادامه این جلسه، مسائلی از قبیل مشکلات زیرساختی و نبود پوشش مناسب فیبر نوری، هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه، کمبود زمین و فضای فیزیکی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، مسائل بیمه‌ای و سایر موارد از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 114542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha