از عقاب «آرش موتور» تا «عقاب نازی» در لوگوی خودروساز ایتالیایی

پرشین خودرو: در سلسله گزارش هایی در پرشین خودرو به طراحی لوگوهای خودرو پرداختیم، در قسمت سوم از این گزارش به بررسی و معرفی لوگوهایی خواهیم پرداخت که در طراحی آن از شیر و عقاب بهره گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در طبیعت حیواناتی وجود دارد که به واسطه هزاران سال تکامل، به نمادی از قدرت و شجاعت و ... در دنیای ما انسان ها تبدیل شده است. حیواناتی مانند اسب، شیر و عقاب به واسطه توانایی های ذاتی خود به نمادی خاص در اعماق ذهن ما بدل گشته است به طوری که از نقاشی های انسان های اولیه و غارنشین تا طراحان گرافیک دنیای مدرن امروزی، هر یک به نوعی از این حیوانات در طرح های خود بهره برده اند.

صنعت خودروسازی دنیا را باید یکی از صنایعی دانست که بیشترین استفاده را از حیوانات در لوگوی خود برده است تا بتواند قدرت و سرعت محصولات تولیدی خود را به واسطه قدرت های ذاتی حیوانات که در ذهن ما جای گرفته است، منتقل کنند.

امروزه در حدود 50 برند خودروساز در دنیا از حیواناتی مانند اسب، شیر و عقاب در لوگوی خود استفاده کرده اند که برخی از آنان برای همه ما شناخته اند و البته بسیاری دیگر را نیز نمی شناسیم. به همین دلیل ما در پرشین خودرو بر آن شدیم تا در سلسله گزارش هایی شما را با آنها آشنا کنیم.

در قسمت اول به معرفی لوگوهایی پرداختیم که در طراحی آن از نماد اسب استفاده شده بود، در قسمت دوم لوگوهایی را دیدید که نماد یک موجود افسانه ای به نام گریفین که در ایران به شیر دال معروف است در لوگوی آن خودنمایی می کرد و در سومین قسمت از این سری گزارش لوگوهایی را معرفی می کنیم که عقاب و شیر را به عنوان نماد و لوگوی تجاری خود انتخاب کرده اند.

پژو Peugeot
 

پژو

 

پژو از جمله شرکت های بسیار مطرح برای ما ایرانی هاست که به همان اندازه از محصولات آن خاطرات خوش در ذهنمان داریم به همان میزان و چه بسا بیشتر، از رفتارهای غیرحرفه ای و بدقولی آنها با خودروسازان مشتریان ایرانی ناراحت هستیم.در لوگوی پژو از یک شیر ایستاده به عنوان نماد این شرکت استفاده شده است.لوگوی پژو در سال های 1998 و 2002 تغییراتی را در طراحی لوگوی خود تجربه کرده است.

پروتون Proton
 

پروتون

 

پروتون نیز برای ما ایرانیان با خاطرات خوبی از کیفیت همراه است که با گذشت سال ها از قطع همکاری مشترک با این خودروساز مالزیایی، هنوز هم خودرو پروتون Gen2 این شرکت در بازار معامله می شود و از خودروهای با کیفیت کارکرده شناخته می شود.پروتون در سال 1983 در مالزی تاسیس شد و به عنوان خودروساز ملی این کشور شناخته می شود.لوگوی پروتون در ابتدای تاسیس یک ماه و ستاره بود که بر روی یک سپر نقش بسته بود اما در سال 2000، لوگوی این شرکت به سر یک شیر تغییر یافت و در سال 2008 نیز تغییراتی در رنگ این لوگو اعمال شد.

Roewe
 

 

برند Roewe در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط کمپانی SAIC Motor ایجاد شد و به جز کشور چین، در کشور دیگری شناخته شده نیست. Roewe یکی از برندهای زیرمجموعه بزرگترین خودروساز چین، یعنی سایک موتور است و به نوعی خواهرخوانده MG در این کشور محسوب می‌ شود تا جایی که برخی خودروهای این برند مثل (Roewe 550 MG 550) و (Roewo 350 MG 350) در خارج از چین با برند ام جی به فروش می رسد. کلمه Roewe تغییر شکل یافته نام برند انگلیسی Rover است که پس از ورشکستگی اتحاد MG-Rover، حق امتیاز استفاده از محصولات و اختراعات آن به سایک موتور چین واگذار شد.

Rossion

 


Rossion یک برند آمریکایی فعال در عرصه تولید خودروهای سریع و اسپرت خیابانی است که خودرو کیو1 را می توان معرف ترین خودروی این شرکت آمریکایی دانست.

آرش موتور Arash Motor Company
 

آرش موتور

 

آرش یک سوپراسپرت ساز است که در سال 1999 در شهر بیرمنگام انگلستان تاسیس شد.موسس این شرکت آرش فربد، ایرانی الاصل مقیم انگلیس است که پایه و اساس شرکت خود را بر پایه تولید خودروهای سبک وزن سریع بنا نهاده است.لوگوی این شرکت یک عقاب است که گویی در حال شکار چیزی از روی زمین است.آرش این شرکت را در سال 99، Farboud Limited نامگذاری کرد اما نام شرکت را در سال 2006 به Arash Motor Company تغییر داد.

سیمکا Simca
 

سیمکا

 

سیمکا یک خودروساز فرانسوی بود که در نوامبر 1934 توسط فیات تاسیس شد.سیمکا در سال 1970 به تملک شرکت کرایسلر درآمد و مدتی به عنوان برند اروپایی کرایسلر فعالیت کرد و بعد از مدتی در سال 1978 به طور کامل از عرضه خودروسازی حذف شد. سیمکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در فرانسه بعد از جنگ به شمار می رفت، خودروی Simca 1100 این شرکت برای مدتی بهترین خودرو در فرانسه بود. Simca 1307 و Simca Horizon به ترتیب در سال 1976 و 1978 جایزه اروپایی خودروی سال را به دست آوردند.لوگوی سیمکا، طراحی خاصی از یک پرنده را به تصویر کشیده بود.

بیزارینی Bizzarrini
 

 

بیزارینی یک شرکت خودروساز ایتالیایی بود که در سال 1960، توسط Giotto Bizzarrini مهندس سابق آلفارومئو و فراری تاسیس شد.مهندس بیزارینی، خالق Ferrari 250GTO در این شرکت ایتالیایی بود.لوگوی این شرکت عقابی را با سینه ستبر به تصویر کشیده بود که شباهت بسیاری به نماد عقاب در نشان های مربوط به رژیم نازی آلمان داشت که البته با توجه به جو سیاسی آن سال ها در ایتالیا، اتفاق عجیبی نبود.



 

کد خبر 114565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha