حیات خودروسازی در گرو نظارت صحیح بر جریان بومی سازی قطعات است

پرشین خودرو: در شرایط کنونی چاره‌ای جز داخلی‌ سازی قطعات وارداتی برای ادامه حیات خودروسازی کشور نمانده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بومی‌سازی قطعات خودرو با توجه به تشدید چالش‌های تولید خودرو و و مسائل ناشی از تحریم ها، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت در حال پیگیری است.

وزیر صنعت و بسیاری از مدیران خودروسازی معتقدند برای تداوم تولید خودرو در کشور چاره‌ای جز داخلی‌سازی قطعات وارداتی را نداریم از این رو خودروسازان و مسوولان صنعتی کشور تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا بلکه بتوانند با تولید قطعاتی که پیش از این از مسیر گمرک به دست آنها می‌رسید، مانع توقف خطوط تولید شوند.

بر همین اساس همکاری با دانشگاهها، شرکت‌های دانش‌ بنیان و وزارت دفاع و همچنین قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعات وارداتی آغاز شده است.

با توجه به موضوع تعمیق ساخت داخلی به عنوان یکی از برنامه های محوری وزارت صنعت در حوزه خودروسازی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد: در شرایط کنونی چاره‌ای جز داخلی‌سازی قطعات وارداتی برای ادامه حیات خودروسازی کشور نمانده است بنابراین برنامه تعمیق ساخت داخل از اقدامات موثر در صنعت خودروسازی است و موجب می شود جریان داخلی سازی در شرکتهای خودروسازی شتاب بیشتری بگیرد.

جواد مرزبان راد اظهار داشت: متاسفانه توجه به داخلی سازی در خودروسازی بسیار دیر رخ داده و چنانچه زودتر از این چنین حرکتی در صنعت خودرو صورت می گرفت امروز صنعت خودرو ایران بسیار جلوتر از وضع موجود بود.

وی تصریح کرد: در صورتی که این سرعت عمل پیش از اعمال تحریم‌ها صورت می‌گرفت و خودروسازان با آگاهی و تجربه قبلی از تحریم‌ها، به فکر داخلی‌سازی قطعات وارداتی بودند به‌طور حتم در شرایط کنونی معضلی به‌ نام نبود قطعه وجود نداشت و خطوط تولید نیز طبق روال عادی خود فعالیت می‌کرد.

 



این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: بحث خودکفایی در تولید قطعات وارداتی در فرصت های مختلف مورد توجه سیاست‌گذاران صنعت خودرو کشور بوده است اما همواره وجود موانعی سبب شده زنجیره خودروسازی کشور به دنبال افزایش عمق داخلی‌سازی نرود.

مرزبان بخشی از دلایل حرکت نکردن زنجیره خودروسازی به سمت داخلی‌ سازی را عدم توجیه اقتصادی برای تولید این قطعات خاص دانست و افزود: هر چند امروز داخلی‌سازی قطعات با تکنولوژی بالا با توجه به خروج شرکای خودروسازان و همچنین تحریم صنعت خودرو ایران قطعا هزینه ‌بر و دشوار خواهد بود اما راهی جز این وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ایکاش توجه به داخلی سازی و تاکید دولت بر تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو از سر اجبار نبود و با اختیار و در فرصتی مناسب تر رخ می داد چرا که قدم نهادن در هر مسیر بدون اجبار و با خواست و اختیار نتیجه و ثمره بهتری را در پی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه بر اهمیت توجه به کیفیت در جریان خودکفایی در تولید قطعات پرداخت و یاد آور شد: نکته ای که در جریان تعمیق ساخت داخل نباید فراموش شود توجه به کیفیت در پویش داخلی سازی در صنعت خودرو است. نباید نیاز شرکتها و سرعت دستیابی به تکنولوژی تولید برخی از قطعات خاص، موجب عدم توجه به کیفیت شود.

مرزبان تاکید کرد: نباید کیفیت فدای سرعت شود و باعث شود که قطعاتی که تولید می شود کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

وی در پایان با اشاره به نقش دانشگاهها و موسسات پژوهشی به عنوان ناظران تولید، یاد آور شد: باید در کنار تولیدکنندگان داخلی ناظران قوی و بی طرف و بدون وابستگی به خودروسازان حضور داشته باشند تا بر جریان کیفیت در تولید نظارت داشته باشند .

کد خبر 114601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha