کد خبر 114620
۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
پلیس فرودگاه از ۱۷ تیرماه آماده باش است

پرشین خودرو: فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: امسال یک میز خدمت در فرودگاه‌ها قرار دادیم و فرماندهان یا جانشینان آنها پشت آن میز پاسخگوی سوالات زائران هستند.

به گزارش پرشین خودرو، سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور صبح امروز در نشست خبری که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، اظهار داشت: درسال ۹۸ ان شاءالله از ۱۷ تیرماه عملیات حج تمتع در ۱۷ ایستگاه پروازی بنابر اعلام سازمان حج و زیارت آغاز می‌شود.

وی افزود: ما در فروگاه حضرت امام و ایستگاه پروازی حضرت امام میزبان زائرین استان‌های تهران، سمنان، البرز، قم، قزوین، زنجان، استان مرکزی، لرستان، کردستان و شهر کاشان هستیم که چیزی حدود ۳۰ هزار زائر از این ایستگاه پروازی عازم سفر حج می‌شود.


سردار مهری تصریح کرد: زائرین استان خراسان رضوی و شمالی از فرودگاه مشهد در فرودگاه اصفهان زائرین استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، در فرودگاه تبریز زائرین استان‌های آذربایجان شرقی وغربی در فرودگاه کرمان زائران استان کرمان، در فرودگاه شیراز نیز زائرین استان فارس و کهکیلویه و بویراحمد، در فرودگاه گرگان زائرین استان گلستان، در فرودگاه یزد، زائرین یزد در فرودگاه بندرعباس، زائرین هرمزگان در فرودگاه کرمانشاه زائرین استان کرمانشاه و ایلام در فرودگاه ساری زائرین استان مازندران، در فرودگاه رشت، زائرین استان گیلان، در فروگاه ارومیه زائرین استان آذربایجان غربی، در اهواز زائرین استان خوزستان، در فرودگاه بوشهر زائرین استان بوشهر و همچنین در فرودگاه بیرجند، زائرین استان خراسان جنوبی را به سمت خانه خدا بدرقه می کنیم.


وی افزود: امسال اقدام جدیدی انجام دادیم. یک میز خدمت در فرودگاه‌ها قرار دادیم و فرماندهان و در غیاب آنها جانشین فرودگاه هر استانی موظف هستند از ابتدا تا انتهای پروازها در فرودگاه حضور داشته باشند. برای اینکه پاسخگوی سوالات زائران باشند و همچنین آنها را راهنمایی کنند.

 

حسن مهری

 

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: جلساتی برای خدمت رسانی بهتر به زائران با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برگزار شده است تا هم از خروج از کشور زائران سهولت ایجاد شود و هم شأن و منزلت زائران حفظ شود. ۳۴ جلسه با مدیران فرودگاه‌ها و حراست فرودگاه‌ها برای پیگیری مشکلات فرودگاه‌ها در بحث سالن‌ها و غیره انجام شده است.

سردار مهری گفت: نظارت دقیق بر عملکرد همکارانمان در فرودگاه‌ها به وسیله نصب دوربین‌ها یی که جدیداً در فرودگاه‌ها نصب کرده ایم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: گیت های بازرسی به تمامی امکاناتی که لازم است مجهز شده است و تعدادی از آنها همچنان نیازمند خدماتی هستند تا مجهز شوند. به همین دلیل دستور دادیم قبل از نخستین پرواز به خانه خدا تمامی گیت ها مجهز شوند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: ۲۲ جلسه با سازمان حج و زیارت در استان‌ها در سطوح مختلف برگزار شده است و اگر احیاناً مشکلاتی در ارتباط با خروج زائرین تحویل بار و غیره داشته باشد، برطرف شده است.

سردار مهری ادامه داد: اگر جرمی در فرودگاه‌ها اتفاق افتاد و لازم بود پرونده قضایی در آن مورد تشکیل شود. هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی را در سراسر استان‌ها انجام داده ایم. البته تمام تلاش خود را می‌کنیم که مشکل قبل از تشکیل پرونده حل شود و زائران بتوانند به موقع به پرواز خود برسند. ۲۵ جلسه تعاملی با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها برگزار شده است و مهمترین مشکلی که ما در رابطه با زائران داریم بحث خروج مواد مخدر است. البته تعداد زائرینی که اقدام به حمل مواد مخدر می‌کنند، خیلی اندک است.

وی یادآور شد: زائرینی که اقدام به حمل مواد مخدر می‌کنند برای مصرف خودشان است و این به معنای این نیست که زائران قاچاق مواد مخدر می‌کنند. این جلسات و سخت گیری های پلیس دررابطه با خروج مواد مخدر از کشور به این دلیل است که ما از ایجاد هر گونه دردسر و مشکل برای زائران در عربستان جلوگیری کنیم.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: ۲۰ جلسه با پلیس مواد مخدر در سطح استان‌ها برگزار شده است تا آنها در مورد خدمات رسانی به زائران و پیشگیری از خروج مواد مخدر از کشور در این حوزه کمک کنند.

سردار مهری گفت: لیست زائرانی که به مواد مخدر اعتیاد داشتند در اختیار پلیس قرار گرفته است و بر روی آن زائرین بیشتر اقدامات کنترلی انجام می‌شود تا از خود این زائرین صیانت شود و در کشور عربستان این زائران با مشکلی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: ۸۵ جلسه تخصصی فرماندهان ما در پلیس فرودگاه‌های کشور با زائرین برگزار کردند تا آگاهی‌های لازم را به آنها بدهند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: قوانین کشور عربستان در بحث مواد مخدر، اقداماتی که پیشگیری از خروج مواد مخدر از کشور کند و غیره از جمله اطلاعات و آگاهی‌هایی است که همکاران ما در این ۸۵ جلسه به زائرین در سراسر کشور داده اند.

وی تأکید کرد: این آموزش‌ها به این منظور است که در فرودگاه‌ها با مشکلات کمتری مواجه شویم و خدای ناکرده زائری از پرواز جا نماند و دچار مشکل نشود.

سردار مهری اظهار داشت: قبل از اینکه بازرسی بدنی را از زائرین شروع کنیم، فرماندهان ما نکات و مواردی که ممنوع است از کشور خارج شود را به زائران یادآوری می‌کند تا اگر زائری آن موارد را به همراه دارد خود تحویل دهد و ما در بازرسی بدنی شرمنده زائری نشویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر زائری در بازرسی بدنی در فرودگاه‌ها هر مقدار ولو اندک مواد مخدری از او کشف شود قطعاً و حتماً از سفر او جلوگیری می‌شود و با مقامات قضایی برای بررسی و تشکیل پرونده هماهنگ شده است. این هشدار را می‌دهم که حداقل زائر از آن پرواز باز می‌ماند و اگر مورد قضایی خاصی نداشته باشد با پرواز دیگر به حج فرستاده می‌شود که همین تأخیر می‌تواند بر کیفیت زیارت او لطمه بزند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: در سالیان گذشته یک زائر با همسر خود به حج مشرف می‌شدند که از آقا مواد مخدر برای مصرف شخصی کشف شد و از سفر او جلوگیری شد ولی همسرش طبق برنامه با همان پرواز به سفر حج مشرف شد. این هشدارها را تمامی زائران جدی بگیرند چون هیچ ارفاق و چشم پوشی نداریم.

سردار مهری ادامه داد: این برخوردها به این دلیل است که خروج هرگونه و هر مقدار مواد مخدر از کشور طبق قانون جرم است و برای هر فردی که قصد دارد مواد مخدر ولو به نیت مصرف شخصی از کشور خارج کند باید پرونده قضایی تشکیل شود و مراحل قضایی را طی کند.

وی بیان کرد: معایب و نواقصی که سال قبل پلیس فرودگاه‌ها در این ایام داشت را با تشکیل جلسات مختلف و هماهنگی‌های بیشتر احصا کرده ایم تا برای زائران یک سفر حج مطلوبی را رقم بزنیم.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور افزود: ابلاغ لیست داروهای ممنوعه از طریق کاروان‌ها و پیامک به تمامی زائران انجام شده است و هیچ توجیهی از قبیل باخبر نبودن از ممنوع بودن این موارد پذیرفته نیست و اگر یکی از داروهای ممنوعه و مواد مخدر همراه زائری باشد تنها خودش از سفر باز می‌ماند.

سردار مهری یادآور شد: اگر فردی مبتلا به بیماری‌های قبلی و یا غیره هست، دارو به اندازه مصرف با هماهنگی پزشک کاروان به همراه داشته باشد چون دارو در حجم بالا شک برانگیز است و شاید برای یک زائر دردسر ایجاد کند. البته نسخه پزشک را هم همراه خود داشته باشد.

وی بیان کرد: همکاران ما در پلیس فرودگاه‌ها، بار زائرین را با دقت خیلی زیاد جستجو می‌کنند و زائران فکر نکنند می‌توانند در قسمتی از بار خود دارو و یا مواد مخدری را جاسازی کنند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در سالیان گذشته جاسازی‌های خیلی پیچیده ای در بارهای زائرین کشف کرده ایم و عاجزانه از زائران تقاضا می‌کنند که فکر نکنند این موارد از چشم مأموران دور می‌ماند. فقط در سفرخود و بعضاً کاروان شان تأخیر ایجاد می‌کنند.

سردار مهری گفت: اگر داروی ممنوعه ای در بار زائری کشف شود آن دارو صورت جلسه می‌شود و در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار داده می‌شود ضمن اینکه از سفر آن زائر هم جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: در ارتباط با بحث امنیت در فرودگاه‌ها، انتقاد زائرین دستگیر شده، بحث ترافیک در فرودگاه‌ها و غیره جلسات مختلفی با دستگاه‌های قضایی، فرماندهان راهنمایی و رانندگی استان‌ها و غیره تشکیل شده است. همکاران ما در پلیس فرودگاه‌ها نظارت زیادی را در بحث پیشگیری از سرقت در این ایام دارند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: یک محل‌های پوشیده ای در گیت ها در فرودگاه‌ها ایجاد شده است تا زائرینی که احتیاج به تجسس خاص ندارند، در آن گیت ها تجسس بدنی شوند و این کار به منظور سهولت در خروج زائران از کشور و جلوگیری از ترافیک در گیت های خروجی است.

سردار مهری تأکید کرد: سعی می‌کنیم تمام اقدامات برای جلوگیری از خروج مواد مخدر در کشور به درستی انجام شود تا خدای نکرده برای زائران ما در عربستان کوچک‌ترین مشکلی رخ ندهد. چون عربستان در برابر این گونه تخلفات، هیچ گونه چشم پوشی ندارد.

وی افزود: اگر در بازرسی از شخص یا زائری، قرص‌های ممنوعه و یا مواد مخدر کشف کنیم آن زائر باید جوابگو باشد و به عنوان متهم در اختیار مقام قضایی قرار می‌گیرد. برخی فکر نکنند می‌توانند مواد مخدری که دارند در اختیار همسر و یا فرزندشان بدهند تا آنها این مواد را از مرز خارج کنند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: بعضی از زائرین اقدام به بلع مواد مخدر در سالیان گذشته کرده بودند. این مواد اگر در معده شخصی بسته بندی اش باز شود، فوراً موجب مرگ او می‌شود. البته این مشکل تا به حال برای هیچ زائری تا به حال رخ نداده اما افرادی که اقدام به قاچاق مواد مخدر کرده بودند را از این موارد زیاد دیده ایم که مواد مخدر را بلعیده اند و آن مواد در معده آن فرد باز شده است و موجب مرگش شده است.

سردار مهری ادامه داد: در کشور عربستان قانون به این شکل است که اگر کیف، طلا و یا هر گونه وسیله دیگری در روی زمین باشد اگر فردی بخواهد آن وسیله را بردارد، حتی به منظور اینکه به پلیس تحویل دهد به منزله سارق شناسایی می‌شود و فوراً او دستگیر می‌شود. ما به زائران توصیه می‌کنیم اگر وسیله‌ای روی زمین دیدند به هیچ عنوان آن را برندارند که مشکلی ایجاد نشود. به ویژه در مسجد الحرام این نظارت‌ها از سوی مأموران عربستانی خیلی بیشتر است.

منبع: مهر

کد خبر 114620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha