مشارکت بانک ایران‌زمین و محیط‌زیست برای اصلاح الگوی مصرف آب

پرشین خودرو: در هفته نخست تابستان، مصادف با هفته‌ی اصلاح الگوی مصرف آب، سازمان حفاظت محیط ‌زیست با مشارکت بانک ایران‌زمین اقدام به برگزاری پویش آموزشی و فرهنگ‌سازی با عنوان «میراب» کردند.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از ابر بحران‌های جامعه ایرانی در دهه‌های اخیر چالش مدیریت منابع آبی و خشکسالی است. کشور ایران با قرار گرفتن در اقلیمی خشک و بیابانی همواره در طول تاریخ خود در جستجوی آب بوده است. ظهور شهرنشینی و رشد بالای جمعیت خصوصا در طبقه متوسط جامعه ایران در کنار مصرف‌گرایی باعث شده، میزان آب مصرفی در کشور به شکل بی‌سابقه‌ای طی نیم قرن اخیر افزایش پیدا کند. در یک نگاه کلی آمار تایید شده وزارت نیرو در یک قرن اخیر نشان می‌دهد، میزان سرانه آب تجدید پذیر ساﻻنه کشور از میزان حدود ۱۳ هزار متر مکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۰۰، به حدود ۱۴۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۶، تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب وخیم‌تر خواهد شد.

 

بانک ایران زمین


در وضعیت کنونی به باور متخصصان چند راه مهم پیش ‌روی ایران است. نخست اینکه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی روش‌های نوین استفاده از آب و آبیاری به مدد صنایع و کشاورزان بیاید. در قدم‌ دوم ذخیره‌سازی آب در کشور سازوکار درستی داشته باشد و در قدم سوم نهادهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت یکدیگر بتوانند قدم‌های موثری برای فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب بردارند.


برهمین اساس، در هفته نخست تابستان که مصادف است با هفته‌ی اصلاح الگوی مصرف آب، سازمان حفاظت محیط‌ زیست با مشارکت بانک ایران ‌زمین اقدام به برگزاری پویش آموزشی و فرهنگ‌سازی «میراب» کردند.


میراب به معنای نگهبان آب ریشه در تاریخ هزاران‌ ساله ایران دارد و اشاره به روزگار مردمانی دارد که در طول تاریخ همواره در جستجوی آب بوده‌اند و با تقسیم کار اجتماعی و اقتصادی سعی در حفاظت منابع آبی خود داشته اند.


تمرکز اصلی این پویش تاکید بر واقعیت‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان افکار عمومی در حوزه مصرف آب و تمرکز بر عادات غلط اجتماعی در این حوزه است.


در این طرح بیش از ۱۰ محتوای موشن‌گرافی در بستر رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی آنها منتشر می‌شود تا مخاطبان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده این تولیدات محتوا، گوشه‌ای از وضعیت بحرانی آب در ایران را درک کنند و همزمان قدم‌هایی برای اصلاح الگوی مصرف خود بردارند.


بانک ایران‌زمین (به عنوان تنها مشارکت‌کننده این پویش با سازمان محیط‌زیست) در راستای اختصاص چندین‌ساله‌ی برنامه‌های مسئولیت اجتماعی خود به موضوعات محیط‌ زیستی این‌بار با پویش «میراب» به دنبال تحقق یکی از شعارهای اصلی خود در میان افکار عمومی است: « برای زندگی همین یک زمین را داریم».


بانک ایران زمین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از ذخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاکسازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌ زیست را در دستور کار خود قرار داده است.


این پویش‌ها دریچه‌ای است از برنامه‌های مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین که در سال‌های اخیر به صورت متمرکز، وقف مسائل مرتبط با محیط‌ زیست شده است.

کد خبر 114637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha