کد خبر 114651
۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
بار ترافیک در منطقه گیشا همچنان سنگین است

پرشین خودرو: ۴ روز از بستن پل ۴۰ ساله گیشا می‌گذرد. راه های دسترسی تغییر کرد؛ اطلاع رسانی درست صورت نگرفت و مردم همچنان ساعت‌ها در ترافیک گیشا گرفتار هستند. پیشنهاد مسؤولان این است که شهروندان ازاپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده کنند.

به گزارش پرشین خودرو، پس از کش و قوس‌های فراوان جمع آوری پل ۴۰ ساله گیشا بامداد ۲۹ خرداد آغاز شد.


از زمان شروع کار ترافیک سنگینی در تمامی محورهای منتهی به پل ایجاد شد تا جایی که مردم ساعت‌ها درترافیک چمران، گیشا و جلال آل احمد و... گرفتار شدند.


حدود ۲ ماه برداشتن این پل زمان می برد، برخی از مدیران شهری معتقد هستند که تا نیمه های شهریور این ترافیک ادامه دارند و برخی هم می گویند تا پایان اجرای ترافیک وجود دارد.

قبل از آغاز برداشتن پل پلیس، شهرداری و سازمان های مربوطه برای تسهیل در ترافیک این محدوده جلسه های برگزار کردند و قرار شد تدابیری اندیشیده شود تا میزان ترافیک در این بخش کمتر شود.

پلیس راهور تهران بزرگ، مسیر‌های جایگزین در تردد خودروها در طرح جمع آوری پل گیشا را به شرح ذیل اعلام کرد:

مسیر فعلی شماره ۱: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل میدان فاطمی تا خروجی کردستان.

مسیر جایگزین شماره ۱: بزرگراه کردستان به شمال- بزرگراه شهید حکیم به شرق.

مسیر فعلی شماره ۲: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کردستان تا قبل از خیابان کارگر.

مسیر جایگزین شماره ۲: خیابان کارگر به شمال- شیخ بهایی به جنوب- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره ۳: بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کارگر تا خیابان پروانه

مسیر جایگزین شماره ۳: خیابان پروانه و کنارگذر ضلع شمال شرقی پل گیشا به بزرگراه شهید چمران شمال- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره ۴:شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران – حکیم شرق

مسیر جایگزین شماره ۴: بزرگراه شهید همت به غرب- بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره ۵: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله تا قبل از پل ستارخان.

مسیر‌های جایگزین شماره ۵: بزرگراه جناح به جنوب، خیابان شهید تیموری به جنوب، بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب و خیابان ستارخان به شرق.

مسیر فعلی شماره ۶: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله از خیابان ستارخان به بعد.

مسیر جایگزین شماره ۶: جنوب به شمال شیخ فضل اله- بزرگراه شهید حکیم به شرق.

مسیر فعلی شماره ۷: غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد تا قبل از پل گیشا:

مسیر جایگزین شماره ۷: بزرگراه جلال آل احمد به بزرگراه شهید چمران جنوب- دوربرگردان‌های شمال به شمال ابتدای تونل توحید.

به نظر می رسید یا تدابیر اندیشیده شده مشکل کمتری در تردد شهروندان ایجاد شود اما از روز اول اجرای پروژه مسیرهای منتهی به پل قفل شد و با گذشت ۴ روز از اجرای طرح همچنان اتوبان قفل است و تردد مردم با مشکلات فراوانی انجام می شود.

 

گیشا

نوشین سرور مدیر مرکز کنترل نظارت و کنترل ترافیک شرکت کنترل ترافیک تهران در این باره گفت: پخش شدن بار ترافیک در منطقه گیشا مقداری زمان بر است. بار ترافیکی بین بزرگراه‌های شیخ فضل الله نوری و یادگار امام را به مرکز شهر منتقل می‌کرد و با برداشته شدن این پل حجم زیادی از ترافیک باید در منطقه پخش شود. تا زمانی که افراد متوجه شوند که پل جمع آوری شده و مسیرشان را تغییر دهند طول می‌کشد.

مدیر مرکز کنترل نظارت و کنترل ترافیک شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: از شمال تا بوستان گفت و گو و دور برگردان بعد از پل نصر و بخش جنوبی بزرگراه جلال آل احمد شاهد ترافیک بودیم. در بخش جنوب هم تا حدی به بار ترافیکی افزوده شده به این دلیل که در این مسیر پیک صبحگاهی همواره وجود داشت که البته با تمهیدات پلیس و بستن دور برگردان به صورت موقت مقداری از بار ترافیکی بزرگراه جلال کم شد. در حال حاضر در محدوده پل گیشا هم شمالی و هم غرب و شرق و جنوب و ترافیک داریم.

سرور گفت: پیشنهاد ما برای شهروندانی که از بزرگراه‌هایی که از سمت غرب وارد می‌شود مسیر خود را به گونه‌ای تغییر دهند که به چمران و جلال آل احمد منتهی نشود. یعنی بیشتر از یادگار یا شیخ فضل الله نوری وارد حکیم یا همت شوند. با این حال محلی‌ها می‌توانند از شریانی‌ها استفاده کنند و به محدوده گیشا وارد نشوند.

این مقام مسؤول گفت: به چند روز فرصت نیاز داریم تا با آنالیز مسیرهای جایگزین مسیرهای پر تردد شناسایی شوند و در صورت سنگین بودن این حجم ترافیک برای آن چاره اندیشی شود.

چرا گیشا جمع شد؟

هنگامی که مهندسان معاونت فنی عمران آزمایش لرزه نگاری از پل ها را انجام می دادند متوجه شدند که این پل از نظر لرزه ای کارا نیست و از رده خارج شده است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

ساخت زیر گذر در دستور کار قرار گرفت و قرار شد پل گیشا نیز همانند پل طبیعت محلی برای تفرج شهروندان تبدیل شود و طرح پل سبز زندگی ارائه شد.

البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: قرار نبود تا زیرگذر آماده می‌شود پل برداشته شود و برنامه این است که این اقدامات در مدت کمی صورت گیرد تا شاهد بروز ترافیک نباشیم.

وی گفت: پیروز حناچی شهردار تهران نیز قبلاً به این مسأله توجه داشتند که باید پل به مسیر پیاده‌راه تبدیل شود و پل سبزی را برای آن نقطه در نظر بگیریم تا فعالیت‌های فرهنگی انجام گیرد.


رئیس شورای شهر تهران گفت: این پل به دلیل خطر زلزله باید ایمن‌سازی می‌شد و مختصصان معتقدند تقویت این پل در کارگاه به مراتب بهتر از ترمیم آن در سرجای خود است.

هاشمی گفت: به نظر می‌رسد تا سرمایه‌گذار هم برای این کار پیدا نشود کار انجام نخواهد شد و احتمالا پل برده می‌شود و اگر سرمایه گذار حاضر باشد که پل را برگرداند و از فضای روی آن به عنوان پیاده راه استفاده کرده و درآمد کسب کند، شاید برگردانده شود، اگر نه شاید نشود.

ترافیک ناشی از عدم تعادل خطوط ترافیکی پل نصر نسبت به بزرگراه جلال آل احمد، به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را نیز به ویژه در ساعات اوج رفت و آمد تحت‌الشعاع قرار می‌داد و همچنین این پل ایمنی لازم را هم نداشت.

پل گیشا برای بازسازی و بهسازی به کارگاه منتقل می شود وهمچنین قرار است با ایجاد زیر گذر بخشی از گره های ترافیکی در این محدوده برطرف شود.اما در حال حاضر ترافیک در این محدوده سنگین است و شهروندان مدت طولانی را در ترافیک سپری می کنند.

صبوری معاون فنی عمران شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال رصد پروژه هستیم همیشه در روزهای اول اجرا ترافیک سنگین است اما به مرور مردم مسیرهای جایگزین را پیدا می کنند و ترافیک کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برنامه زمان بندی شده احداث این پروژه ۱۰ تا ۱۱ ماه زمان می برد، گفت: تلاش می کنیم زیر گذر گیشا تا پایان سال به اتمام برسد.

معاون فنی عمران شهرداری تهران گفت: تمهیدات جدید ترافیکی هم اندیشیده می شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

به گفته وی، پل گیشا بعد از جمع آوری به کارگاه لرزه ای فرستاده می شود و بعد از اینکه زیر گذر آماده شد پل دوباره نصب و به مسیر سبز زندگی می شود.

به گفته معاون شهردار تهران، پل احتمالا اوایل سال ۹۹ نصب می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفته بود اگر پیمانکار برای بهره برداری پیدا نشود احتمال بازگشت پل نیست، گفت: در حال رایزنی با پیمانکار هستیم و احتمالا کار انجام می‌شود.

برای جمع آوری پل گیشا بنرهای در محدوده این پروژه نصب شده است و همچنین مسیرهای جایگزین اطلاع رسانی شده است و مسؤولان از شهروندان خواستند برای تردد در این محدوده از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده کنند.

سرهنگ مجید رضایی، معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: اطلاع رسانی با نصب بنر از خیابان ولیعصر (عج) به سمت غرب و اعلام محدودیت ها و مسیرهای جایگزین اعلام شده است.

به گفته رضایی، به منظور کاهش بار ترافیکی در این محدوده سه مسیر شمال فاطمی، روی پل توحید و تقاطع میدان توحید به سمت شمال به عنوان مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شده است.


معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای کاهش بار ترافیکی در مسیر کردستان- کارگر، مسیر جایگزین شرق به شمال چمران را انتخاب کنند. همچنین ساکنان این محدوده می توانند از فرعی‌های خیابان امیرآباد از جمله خیابان‌های شانزدهم و عزیزی وارد کردستان شده و به سمت کارگر حرکت کنند.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ همچنین از شهروندان خواست برای رسیدن به مقصد ازاپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده کنند.

رضایی با اشاره به اطلاع رسانی‌های مستمر پلیس، شهرداری و رسانه به شهروندان گفت: پیش بینی می شود تا 15 شهریور در این مسیر شاهد بار ترافیکی باشیم؛ به شهروندان توصیه می‌شود مسیرهای جایگزین مناسب را انتخاب کنند تا بدون گرفتار شدن در بار ترافیکی محدوده پل به مقصد برسند.

بعد از مسدود شدن پل گیشا مشکلات ترافیکی شدت یافت و مردم بسیار معترض شدند تا جایی که شهردار تهران از شهروندان عذرخواهی کرد.

پیروز حناچی شهردار تهران گفت: پل گیشا در دهه پنجاه و به مناسبت بازی‌های آسیایی به طور موقت ساخته شد و در طول این سال‌ها به صورت وصله پینه سرپا نگه داشته شد. این پل دیگر مقاومت لازم را نداشت و به فرسودگی کامل رسیده بود.
 

حناچی



وی با بیان اینکه امنیت اصلی مهم است و باید به آن توجه می‌شد، از اجرای طرحی به عنوان زیرگذر در ادامه بزرگراه جلال آل احمد همزمان با برداشته شدن پل گیشا خبر داد و گفت: مطمئناً اجرای این دو پروژه همزمان مشکلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل پیش بینی کرده بودیم اجرای این دو طرح همزمان با تعطیلی مدارس باشد و تلاش می‌کنیم بخشی از پروژه پیش از آغاز سال تحصیلی به بهره‌برداری برسد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد حجم ترافیک تهران با آغاز سال تحصیلی افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: تا زمانی که پروژه به بهره‌برداری برسد مسیرهای جایگزین سنجیده شده است و تلاش می‌کنیم تا با همکاری مأموران پلیس راهور ترافیک این محدوده کاهش پیدا کند.

حناچی گفت: قطعاً این پروژه زمان‌بندی دارد و تاکنون هم ۳۵ درصد از مسیر اجرایی آن طی شده که در زیر زمین بوده و برای مردم قابل رؤیت نیست.

برای اجرای پروژه زیر گذر نصر باید تدابیر اندیشیده شود و همچنین باید راه های جایگزین ایجاد شود تا ترافیک کمتر شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این باره گفت: برداشتن پل گیشا یک نیاز است؛ چراکه این پل حدود ۴۰ سال قدمت دارد و بررسی‌ها نشان داده که نه تنها دیگر جوابگوی حجم ترافیک نیست، بلکه ایمنی پل نیز دارای اشکال جدی است.

وی با بیان اینکه پل گیشا مانند پل کریمخان، قابل مرمت، بهسازی و تقویت نیست، گفت: هزینه‌کرد برای پل گیشا به صرفه نبود و به همین دلیل در بررسی‌های مهندسی مشخص شد که ساخت زیرگذر به جای این پل بهترین گزینه است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: درست است که اجرای پروژه زحمت دارد؛ اما اگر این پل جمع شده و زیرگذر ایجاد شود، مشکل همه اعم از شهروندان، مدیریت شهری و حتی پلیس حل خواهد شد و راهش جلوگیری از اجرا نیست.

بر اساس این گزارش، ساخت زیرگذر گیشا در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. در حال حاضر با برداشتن پل، ترافیک سنگینی در این محدوده ایجاد شده است. بهتر است مسؤولان هر چه سریعتر راهی در نظر گرفته تا ترافیک در بزرگراه چمران، جلال آل احمد و مسیرهای محلی برطرف شود و مردم از این سرگردانی نجات یابند.

منبع: فارس

کد خبر 114651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha