تغییر ساختار خودروسازی راهکار نجات آن است

پرشین خودرو: معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو گفت: راهکار عبور از چالش های صنعت خودروسازی کشور، تغییر ساختار این صنعت است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، علی رضا اصلانی، با بیان این مطلب گفت: در تمام دنیا سیاستگذاری توسط دولت ها انجام می شود اما مدیریت در دست بخش خصوصی است و راهکار برون رفت از وضع فعلی صنعت خودروسازی کشور، تغییر ساختار مدیریتی و ورود بخش خصوصی توانمند به این عرصه است.

وی با تاکید بر اینکه راندمان پایین ثمره و آفت سیستم های اداری و دولتی است، اظهار داشت: بر اساس آمار انجمن جهانی تولیدکنندگان خودرو در سال 2018 میلادی، چین با تولید 28 میلیون خودرو، آمریکا با 11 میلیون خودرو و ژاپن حدود 10 میلیون خودرو در رتبه های اول تا سوم هستند و هند و کره با 4 میلیون خودرو در جایگاه هفتم و کشور ترکیه با 1.5 میلیون خودرو در رتبه پانزدهم این جدول قرار دارد.

به گفته اصلانی، ایران در سال 2018 رتبه هجدهم را در تولید خودرو داشته در حالیکه طی سال 2009 این رتبه 12 بوده است! بطوریکه تولید ایران نسبت به سال 2017 حدود 40 درصد کاهش داشته است.

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو، در خصوص دلایل این کاهش تولید به مشکلات بر سر راه خودروسازان پرداخت و تصریح کرد: مشکلات بسیاری بر سر راه خودروسازان وجود دارد و اولین مشکل در این کاهش رتبه ما، تحریم های داخلی است بطوریکه این تحریم داخلی مانع از ایجاد و امکان فضای داخلی برای ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو شده است تا شاهد سرمایه گذاری های هوشمندانه در این صنعت باشیم.

 

علیرضا اصلانی



وی با توجه به اینکه هزینه تامین مالی بالا برای صنعتگران مشکل زا شده است، اضافه کرد: از دیگر چالش ها، کم توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز است که حاصل آن عدم توانایی در صادرات می شود در حالی که قرار بود رهبری بازار خودرو منطقه را به دست آوریم.

اصلانی با اشاره به اینکه تقاضای بالقوه برای محصولات خودرویی در کشور وجود دارد، متذکر شد: سرانه محصول به ازای هر یک هزار نفر تعداد 164 خودرو است و میانگین جهانی این رقم 175 خودرو می باشد و البته این سرانه در کشورهای توسعه یافته بین 400 تا 600 خودرو به ازاری یک هزار نفر می باشد و نشان می دهد که نیاز داخلی ما از پتانسیل عظیم بازار برخوردار است.

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو همچنین خواستار توجه بیشتر به مقوله آموزش و سرمایه گذاری در مراکز تحقیق و توسعه و در نهایت رعایت سیستم های نظارت دقیق بر خودروسازی و قطعه سازی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ایران در 120 سال قبل، اولین خودرو یا کالسکه دودی را وارد کرد و 59 سال قبل اولین کارخانه خودروسازی در جاده مخصوص امروز احداث و پس از آن شرکت ایران ناسیونال(ایران خودرو) در سال 1341 راه اندازی شد. امروز صنعت خودرو پس از نفت و گاز مهمترین صنعت کشور است.

اصلانی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت به خودرو اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: هفت میلیون و 600 هزار نفر در بخش صنعت کشور فعالیت می کنند که 10 درصد از این تعداد بصورت مستقیم در صنعت خودروسازی کشور اشتغال دارند.

کد خبر 114657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha