کد خبر 114661
۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
درخواست غرامت خلبانان بوئینگ 737 از این شرکت

پرشین خودرو: خلبانانی که توسط شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای هدایت هواپیماهای بوئینگ 737 مکس آموزش دیده بودند به دلیل کاهش شدید درآمد و دیگر خسارت‌های مالی و غیرمالی در پی زمین‌گیر شدن این هواپیماها از بوئینگ شکایت کرده و درخواست غرامت کردند.

به گزارش پرشین خودرو، خلبانانی که برای هدایت هواپیماهای بوئینگ 737 آموزش دیده بودند به دلیل اهمال این شرکت در برطرف کردن نقصی که به گفته خلبانان از آن مطلع بوده است از بوئینگ شکایت کرده و درخواست غرامت کردند.


این خلبانان مدعی هستند به دلیل وجود نقص فنی در هواپیماها و زمین گیر شدن آن در همه جهان شاهد کاهش شدید حقوق و درآمد خود بوده و خسارت‌های مالی و غیرمالی قابل توجهی دیده‌اند و به همین دلیل خواستار دریافت غرامت از بوئینگ هستند.


در دوره آموزشی خلبانی هواپیماهای بوئینگ 737 مکس حدود 400 خلبان شرکت کرده بودند که هم اکنون با توجه به ممنوع شدن پرواز همه هواپیماهیا بوئینگ 737 در جهان، تعداد زیادی از این افراد از کار بیکار شده‌اند.

شکات اصلی این پرونده مدعی هستند که بوئینگ تلاش کرده است نقص فنی موجود در هواپیماهای خود را پنهان کرده و با نصب نرم افزار آن را برطرف کند و احتمالا همین نقص فنی به سقوط دو فروند از این هواپیماها و متعاقب آن زمین گیر شدن همه آنها در سراسر جهان منجر شده است.

در شکایت خلبانان آمده است: در پی زمین گیر شدن این هواپیماها این خلبانان آسیب دیده و از دست رفتن حقوق آنها و خسارت‌های مالی غیرمالی همچنان ادامه دارد.

 

بوئینگ



شاکیان در این پرونده مدعی هستند که هواپیماهای بوئینگ 737 نقص فنی ایرودینامیک بسیار خطرناکی دارند.

آنها می‌گویند نصب موتورهای جدید و بزرگتر در بدنه طراحی قدیمی این هواپیماها و شکل این موتورها باعث شده است که بوئینگ‌های 737 در زمان‌ پرواز به سمت بالا منحرف بشوند و به دلیل مشکل ایرودینامیک در معرض سقوط قرار بگیرند.

برای حل این مشکل، بوئینگ یک به روز رسانی نرم‌افزاری بر روی این هواپیماها انجام داده که به صورت اتوماتیک در زمان انحراف رو به بالا این نرم‌افزار دماغه هواپیماها را به پایین هدایت کرده و در واقع زاویه حمله را اصلاح می‌کند که به ادعای خلبانان این اقدام اشتباه بوده است.

این نرم‌افزار هواپیماها را در معرض از دست دادن ناخواسته ارتفاع و نهایتا سقوط قرار می‌دهد.

در واقع زمانی شرایط بغرنج می‌شود که به دلیل دو سنسور موجود در هواپیماهای 737 این نرم‌افزار دچار اشتباه شده و دماغه هواپیما را در زمان اشتباه به پایین خم می‌کند و خلبانان زمانی امکان تشخیص این اشتباه را دارند که نمایشگرهای اضافی برای نشان دادن زاویه حمله هواپیماها به صورت سفارشی در هواپیماها نصب شده باشد.

بسیاری از هواپیماهای 737 مکس موجود در شرکت‌های هواپیمایی، فاقد این نمایشگر هستند.

خلبان‌های شکایت کننده همچنین مدعی هستند که بوئینگ آموزش کافی برای خلبانان در این زمینه ارائه نکرده است و این شرکت باید در زمان برگزاری دوره آموزشی از شبیه ساز پرواز استفاده می‌کرده است.

قرار است نخستین جلسه استمعاع دادگاه در این باره روز 21 اکتبر و در دادگاهی در شیکاگو برگزار شود.

اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری دو فروند هوپیمای بوئینگ 737 مکس در اندونزی و اتیوپی سقوط کرده و منجر به مرگ 346 نفر شدند و پس از این دو مورد سقوط که به فاصله حدود 5 ماه اتفاق افتادند پرواز این هواپیماها در سراسر جهان تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

زاویه حمله در هواپیما به زاویه حاده بین جهت جریان هوا و وتر هواشکن (مقطع بال هواپیما) گفته می شود.

منبع: فارس

کد خبر 114661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha